هوشنگ بازوند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرمایه‌گذار آزادراه کرمانشاه-همدان پیشنهاد کرده است که 50 درصد از هزینه طرح را بیاورد و 50 درصد دیگر را دولت تامین کند اما در عین حال تسهیلات هم دریافت کند.
به گفته بازوند «استدلال شرکت سرمایه‌گذار در باره نحوه تامین بودجه طرح این است که با توجه به وجود بزرگراه فعلی در مسیر کرمانشاه به همدان، سرمایه‌گذاری برای احداث آزادراهی به موازات آن یک ریسک است».
او اظهار کرد: ما پیشنهاد احداث این آزادراه را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده‌ایم و اکنون این وزارتخانه بررسی و تصمیم لازم را در باره چگونگی احداث این آزادراه و روش انعقاد قرارداد آن (مناقصه، مذاکره، ترک تشریفات) اتخاذ می‌کند اما با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری در آن در نهایت باید به تایید هیات دولت برسد.
استاندار کرمانشاه گفت: در آزادراه کرمانشاه-همدان قرار است دست‌‌ کم 2 هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری شود.

** سرمایه‌گذار منتظر تایید وزارت راه
آزادراه کرمانشاه-همدان بخشی از آزاد راه شماره 6 کشور است که محدوده تهران تا همدان احداث شده و در طرح جدید هم قرار است همدان به کرمانشاه متصل شود؛ در گام آخر هم آزاد راه کرمانشاه-خسروی ساخته می شود تا آزاد راه کربلا در داخل ایران تکمیل شود.
طبق توافق اولیه قرار است که شرکت آبادراهان پارس آزادراه کرمانشاه-همدان را احداث کند؛ شرکتی که تاکنون سه آزادراه را به بهره‌‌برداری رسانده و هم‌اکنون در حال دریافت عوارض از آنهاست.
معاون آزادراه‌های شرکت آبادراهان پارس در این باره گفت: مسیر این آزادراه همچنان مورد بحث و بررسی است و لازم است که طبعا اگر آزادراهی با طول همان بزرگراه موجود ساخته شود، رانندگان تمایل چندانی به پرداخت عوارض برای عبور از آن ندارند.
خدایار خاشع در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عزم شرکت آبادراهان را برای احداث آزادراه کرمانشاه-همدان بسیار جدی دانست و گفت: ما آمادگی داریم بعد از تعطیلات نوروز 98 با ظرفیت لازم عملیات اجرایی این آزادراه را آغاز کنیم و حتی تعهد می‌کنیم که مرحله اولیه آن را طی یک سال به اتمام برسانیم.
خاشع در عین حال مانع و مشکل مهم فعالیت سرمایه‌گذاران آزادراه را موانع مالیاتی عنوان کرد و گفت: هم اکنون سود سرمایه‌گذاران در طرح‌های عمرانی مشمول مالیات به نرخ 25 درصد می‌شود؛ یعنی یک چهارم سود را سازمان امور مالیاتی از آنان می‌گیرد و اگر این مشکل حل نشود امکان اجرای بسیاری از طرح‌های عمرانی از جمله آزادراه کرمانشاه-همدان هم وجود ندارد.
او افزود: ما برای ساخت این آزادراه چندین جلسه با مسئولان وزارت راه داشته‌ایم و نیز پیشنهادات خود را برای حل مشکل مالیاتی به این وزارت ارائه کرده‌ایم و منتظر پیگیری و رسیدگی آن هستیم.

** آزادراه از سنقر می‌گذرد یا کنگاور؟
حسن سلیمانی، نماینده مردم شهرستان های صحنه، کنگاور و هرسین در مجلس شورای اسلامی آبان 97 به ایرنا گفت: آزادراه کرمانشاه-همدان در مجلس تصویب شده و قرار است از شهرهای اسدآباد، کنگاور، صحنه، هرسین عبور و مرکز کرمانشاه را به همدان وصل کند اما حجت‌الاسلام سید جواد حسینی ‌کیا، نماینده سنقروکلیایی گفته است که آزادراه از مسیر سنقر عبور می‌کند.
از سوی دیگر استاندار کرمانشاه عنوان کرده که «انتخاب سنقروکلیایی یا کنگاور در اختیار سرمایه‌گذار خواهد بود و کرمانشاه در این امر نقشی ندارد.»
معاون آزادراه‌های شرکت آبادراهان پارس نیز اظهار کرد که 'مسیر این بزرگراه و فاصله آن از شهرهای منطقه، همچنان مورد بحث و بررسی است و لازم است که نقشه آن طراحی و مسیر مناسب و کوتاه‌ تر انتخاب و نهایی شود تا ساخت طرح هزینه کمتری داشته و در عین حال برای رانندگان نسبت به بزرگراه فعلی دارای مزیت باشد.'
البته در نقشه آزادراه‌های در دست مطالعه که وزارت راه و شهرسازی آن را منتشر کرده، آزادراه کرمانشاه-همدان از شهرستان‌های هرسین(بیستون)، صحنه، کنگاور و اسدآباد می‌گذرد.
آزادراه همدان-کرمانشاه-خسروی به طول 350 کیلومتر هم‌اکنون در لیست آزادراه‌های در دست مطالعه شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است.
فاصله شهر کرمانشاه تا مرکز استان همدان 190 کیلومتر است که طی کردن آن با خودروی سواری 2 تا 2 ساعت و 15 دقیقه طول می کشد.
فاصله انتهای آزادراه ساوه-همدان تا شهر کرمانشاه هم حدود 220 کیلومتر است که با توجه به عبور از مرکز شهر همدان، طی آن دست کم 2 ساعت و 40 دقیقه طول می کشد؛ مسیری که فاصله آن با احداث آزادراه کرمانشاه-همدان و حفر چندین کیلومتر تونل، به کمتر از 2 ساعت کاهش می‌یابد.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه آزادراه ندارد اما 417 کیلومتر از راه‌های بین شهری آن بزرگراه است.
این استان در مجموع بیش از 2 هزار و 800 کیلومتر راه بین ‌شهری و درون‌ شهری دارد.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.