به گزارش ایرنا؛ امید قادری روز دوشنبه در بازدید از مجموعه تاریخی فرهنگی تکیه معاون الملک به کاشی کاری‌های منحصر به فرد این تکیه اشاره کرد و افزود: این کاشی کاری‌ها به قدری منحصر به فرد و ارزشمند است که این تکیه را 'موزه کاشی تاریخ ایران' می‌نامند.
او به مشکلات حال حاضر که بنای تکیه را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: با توجه به توسعه شهر کرمانشاه، در بحث هدایت آب های سطحی و در مسیر آب هایی که از زیر تکیه از گذشته عبور می‌کرده اند، بر اثر ساخت و سازهای صورت گرفته و ساخت دیوارهای بتنی بر لزوم برنامه ریزی و پی گیری های لازم برای رسیدن به یک تصمیم مناسب و عملیاتی برای ساماندهی آب های زیر زمینی به عنوان یک تهدید جدی تاکید کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه همچنین از پروژه مرمت کاشی های تکیه معاون الملک و موزه مردم شناسی این مجموعه فرهنگی تارخی بازدید کرد.
مدیر مجموعه تاریخی معاون الملک نیز با بیان اینکه تکیه معاون الملک با قدمت 114 سال یکی از تکیه‌های تاریخی شهر کرمانشاه است، گفت: پروژه مطالعه آب های زیر سطحی محدوده تکیه معاون الملک از ابتدای سال جاری توسط شرکت آب منطقه ای کرمانشاه با گمانه زنی در سه جبهه در حال اجرا است.
علیرضا برشاهی در خصوص مرمت کاشی های تکیه نیز افزود: پروژه مستند نگاری و مرمت کاشی های تکیه معاون الملک به عنوان یک کار مستمر از ابتدای سال جاری با همکاری یونسکو در دست اقدام است.
تکیه معاون الملک 114 سال پیش در شهر کرمانشاه، توسط حسین خان معین‌الرعایا بنا و سپس به همت حسن خان معین الملک تکمیل شد. این مجموعه از سه بخش اصلی حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده و کاشی ‌کاری های زیبای آن در جهان بی‌همتا است.
در قسمت عباسیه 2 موزه فرهنگی با نام‌های گنجینه مردم ‌شناسی کرمانشاه و موزه پوشاک و زیورآلات استان کرمانشاه وجود دارد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده است که بیش از 2 هزار و 200 اثر آن ثبت ملی شده است.
کتیبه و سنگ نگاره های داریوش هخامنشی در بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است.
3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.