به گزارش خبرنگار ایرنا؛ بهمن روشنی روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از پرستاران مراکز درمانی استان کرمانشاه در سرسرای اجتماعات بیمارستان امام رضا (ع)، تعداد پرستاران استان را اکنون 2 هزار و 587 نفر اعلام کرد و افزود: در مجموع در گروه پرستاری در استان کرمانشاه اکنون سه هزار و 422 نفر فعالیت دارند.
او به وضعیت موجود بیمارستان های استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و افزود: اکنون 2 هزار و 680 تخت بیمارستانی در قالب 18 بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی، 2 بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و 2 بیمارستان تامین اجتماعی در استان فعال است.
او نسبت فعلی پرستار به جمعیت فعال در کشور را 1.2 درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در استان کرمانشاه این رقم کمتر از یک می باشد.
او نسبت فعلی گروه پرستاری به جمعیت را نیز در کشور 1.5 اعلام کرد و افزود: این رقم در استان اکنون 1.27 است و در این گروه نیز حدود 630 نفر کمبود داریم.
وی به چشم انداز سند حوزه پرستاری استان در سال 1404 اشاره کرد و گفت: براساس این سند باید تعداد پرستاران به ازای هر یک هزار نفر جمعیت به 2.7 و گروه پرستاری نیز به 3.3 برسد.
به گفته او ، در هر تعداد پرسنل هر 2 بخش پرستاری و گروه پرستاری باید در استان 2 برابر شود که رساندن به این نقطه کار سختی است.
وی اظهار داشت: با تلاش های حوزه معاونت پرستاری وزارت بهداشت مجوز استخدام 20 هزار نفر اخذ شده که با این رقم ها کمبود پرستار جبران نمی شود.
وی مشکلات کمبود پرستاران را به چند دلیل دانست و گفت: اول اینکه پرستاران در محل های که باید مشغول به کار باشند نیستند و در حوزه هایی خارج از کار پرستاری فعالیت دارند و اگرچه جزو آمار پرستاری هستند اما از آنها در بخش پرستاری استفاده نمی شود.
او دیگر دلیل کمبود پرستار را مهاجرت سالانه حدود یک هزار پرستار به خارج از کشور اشاره کرد و افزود: هر ساله این تعداد از سیستم پرستاری کشور خارج می شوند که برای جلوگیری از این مهاجرت ها باید تدبیری اندیشیده شود.
وی همچنین تاکید کرد که باید سیاست بر این باشد که کادر پرستاری را ترمیم کنیم و فشاری که بر دوش این قشر است را برداریم.
در مراسم روز پرستار در مجموع از 280 پرستار تجلیل شد که 35 نفر به صورت نمادین لوح تقدیر و هدایای خود را از دست مسئولان استان دریافت کردند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.