به گزارش خبرنگار ایرنا؛ محمودرضا مرادی روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از پرستاران مراکز درمانی استان کرمانشاه در سرسرای اجتماعات بیمارستان امام رضا (ع) با اشاره به آمار 2 هزار و 587 نفری پرستاران استان افزود: با توجه به 2 هزار و 680 تخت بیمارستانی که در استان داریم با کمبود پرستار مواجه هستیم.
او گفت: محدودیت هایی در استخدام و تامین منابع مالی برای جذب پرستاران داریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنان خود فعالیت اولین آموزشگاه پرستاری در کرمانشاه را مربوط به سال 1344 دانست و گفت: اکنون در استان 2 دانشکده پرستاری در شهرهای کرمانشاه و سنقر وجود دارد و 929 دانشجوی پرستاری، اتاق عمل و هوشبری مشغول به تحصیل می باشند.
مرادی ، تلاش در راستای ارتقای دانش و مهارت پرستاران را در اولویت برنامه های دانشگاه علوم پزشکی دانست و گفت: اکنون 36 پرستار عضو هیات علمی دانشگاه هستند و در آینده ای نزدیک مقطع دکترای تخصصی پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه راه اندازی می شود.
وی افزایش جذب نیرو را یکی از نیازهای دانشگاه در گروه پرستاری دانست و گفت: در گرانیهای اخیر، دانشگاه علوم پزشکی با کمبودهای مالی روبرو شد و این موضوع بر درآمد دانشگاه و بیمارستان ها تاثیر زیادی گذاشت.
وی تصریح کرد که درآمد دانشگاه نه تنها افزایش نیافته بلکه با سقفی که در نظر گرفته اند کاهش هم یافته است و از سوی دیگر ما با افزایش هزینه ها و افزایش انتظارات به جای مردم هم مواجه هستیم.
مرادی افزود: با تمام مشکلاتی که در حوزه مالی در دانشگاه وجود دارد اما توجه به وضعیت معیشتی و درآمدی پرسنل جزو اولویت های اصلی دانشگاه عوم پزشکی کرمانشاه است.
او رضایت مندی پرسنل را برای مسئولان دانشگاه بسیار مهم دانست و افزود: اگرچه در پرداختی ها به پرسنل مقداری عقب هستیم اما به نسبت سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور در وضعیت خوبی قرار داریم.
او تاکید کرد که برای ارتقای سطح درآمدی و بهبود وضعیت زندگی پرسنل هر کاری از دستمان بر بیاید انجام می دهیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنان خود با قدردانی از تلاش همه پرستاران و کادر درمانی در استان گفت: بهترین تعبیر در مورد کار پرستاران مربوط به رهبر معظم انقلاب است که 'پرستار را فرشته رحمت برای بیمار می داند در جایی که کسی از بستگان بیمار در کنار او نیست این پرستار است که نقش یک مهربان و دلسوز را برای بیمار ایفا می کند'.
مرادی افزود: تاریخ پرستاری در طول تاریخ همواره با تاریخ پزشکی رقم خورده است و نوشته های خطی 1750 سال قبل میلاد حاکی از این موضوع است و نیز اولین پرستار در صدر اسلام ' رفیده الاسلمیه' است.
وی اضافه کرد: منشور اخلاقی پرستاری در سال 1953 توسط شورای بین المللی پرستاران بنا نهاده شد و اشاعه سلامت، پیشگیری از بیماری ها، بازسازی و حفظ سلامت ، کاهش درد و حراست از زندگی و کرامت انسانی از اصول اخلاقی پرستاری است.
وی وجدان کاری ، همدلی با بیمار، امانت و راز داری، صداقت و عدالت، معنویت و دقت و درستی در کار را از ارزش های اخلاقی پرستاری از نظر قرآن و متون اسلامی دانست.
مرادی تصریح کرد: پرستاران همواره ثابت کرده اند که همیشه همراه مردم بوده اند چه در زمان جنگ تحمیلی که دوشا دوش رزمندگان به درمان مجروحین می پرداختند و چه در زمان زلزله که شاهد شکوه ایثار پرستاران بودیم که اغلب آنان با وجود اینکه خانوادهایشان دچار آسیب شده بود اما در کمال دلسوزی به مصدومان امداد رسانی می کردند.
او یادآوری کرد که درک سختی و دشواری کار پرستاری ، درک جایگاه علمی و معنوی پرستاران در جامعه و توجه و احترام به پرستاران از وظایف مردم در قبال این قشر زحمتکش می باشد.
در استان 2 میلیون نفری کرمانشاه 18 بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی، 2 هزار و 680 تخت بیمارستانی، 2 بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و 2 بیمارستان تامین اجتماعی فعال است.
اکنون 2 هزار و 587 پرستار در مراکز درمانی استان مشغول به کار هستند که به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان با کمبود 600 پرستار روبرو است.
در مراسم روز پرستار در مجموع از 280 پرستار تجلیل شد که 35 نفر به صورت نمادین لوح تقدیر و هدایای خود را از دست مسئولان استان دریافت کردند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.