به گزارش خبرنگار ایرنا، مراد علی تاتار روز چهارشنبه در جلسه ستاد بازسازی قصرشیرین در محل فرمانداری افزود: در زلزله آذر ماه قصرشیرین در مجموع سه هزار و 500 واحد خسارت دیده تعمیری شهری و روستایی، تقاضای ارزیابی واحدهای مسکونی را تحویل بنیاد مسکن دادند که تاکنون یک هزار و 300 واحد مسکونی ارزیابی شده و مابقی واحدها با توجه به کمبود نیرو بلاتکلیف مانده اند.
وی با انتقاد از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه با توجه به کند بودن روند بررسی و ارزیابی واحدهای خسارت دیده با گذشت بیش از 45 روز از زلزله اخیر قصرشیرین، ادامه داد: در صورتی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان توان ارزیابی این تعداد واحد مسکونی را نداشت چرا اجازه خروج ستاد معین بنیاد مسکن استان تهران از قصرشیرین داده شد که حجم کارها این گونه با کندی پیش رود.
نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: با پیگیری های صورت گرفته تمام مالکان واحدهای مسکونی خسارت دیده در روستاهای کانون زلزله می توانند به بنیاد مسکن مراجعه و تشکیل پرونده دهند و نسبت به عملیات احداث منازل خود اقدام کنند.
تاتار ادامه داد: همچنین واحدهای مسکونی فرسوده در سایر روستاهای شهرستان قصرشیرین نیز می توانند از تسهیلاتی مشابه واحدهای تخریبی استفاده کرده و به بازسازی اقدام کنند.
فرماندار قصرشیرین گفت: واحدهای مسکونی که در زلزله پارسال هیچ گونه تسهیلات تعمیرات استفاده نکرده اند و در زلزله اخیر دچار خسارت شده اند نیز با مراجعه به بنیاد مسکن می توانند با استفاده از تسهیلات واحدهای خود را تعمیر کنند.
وی گفت: مالکان واحدهای تعمیری که در زلزله گذشته تعمیرات انجام داده و در زلزله اخیر قصرشیرین، دچار خسارت جدی شده و واحدهایشان تخریب محسوب می شوند نیز می توانند برای تشکیل پرونده و معرفی به بانک برای ساخت مجدد منازلشان اقدام کنند.
وی همچنین خواستار حل مشکلات مالکان واحدهای مسکونی سه محله حاشیه نشین پالی آباد ، امیدوار و قصرجدید شد و اظهار داشت: سامان دهی مشکلات این مناطق نیز از سوی شهرداری باید انجام شود.
نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: با توجه به اینکه واحدهای مسکن مهر 300 واحدی در زلزله دچار آسیب شده بنیاد مسکن تسهیلات لازم را در اختیار پیمانکار طرح قرار دهد تا نسبت به تکمیل و مقاوم سازی این واحدها همانند سایر واحدهای مسکن مهر سایر مناطق زلزله زده اقدام شود.
وی در ادامه گفت: کار احداث واحدهای مسکونی روستایی خسارت دیده زلزله 7.3 ریشتری غرب کرمانشاه پارسال آبان ماه ، در قصرشیرین 95 درصد پیشرفت فیزکی دارد و تعمیرات واحدهای روستایی و شهری نیز به طور کامل پایان یافته و واحدهای شهری احداثی نیز با روند مناسبی در حال بازسازی هستند.
وی خواستار ارائه تسهیلات لازم به واحدهای آسیب دیده سرایداری گلخانه داران در شهرک گلخانه ای شهید دکامی زاده به منظور انجام بازسازی و تعمیرات از سوی بنیاد مسکن با معرفی به بانک های عامل شد.
معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه نیز گفت: تمامی واحدهای فرسوده شهری و روستایی می توانند در صورت تخریبی بودن واحدهای مسکونی خود در قصرشیرین از تسهیلاتی همانند سایر مالکان واحدهای احداثی استفاده کنند.
فرهاد فقیهی افزود: ما مشکلی بابت آوار برداری در منطقه و روستاهای کانون زلزله نداریم و از مردم می خواهیم که هر چه زودتر نسبت به بازسازی منازلشان اقدام کنند.
وی ادامه داد: مالکان واحدهای شهری تعمیری که در زلزله اخیر قصرشیرین دچار آسیب شده و اکنون قابل بهره برداری نیست می توانند از تسهیلات احداث با معرفی به بانک های عامل برای بازسازی مجدد واحدهای مسکونی خود اقدام کنند.
فقیهی ، از اتمام پایان عملیات بازسازی و مقاوم سازی تمامی 62 هزار واحد تعمیری خسارت دیده زلزله 7.3 ریشتری پارسال در مناطق زلزله زده این استان خبر داد.
این مسئول ادامه داد: همچنین کار ساخت 23 هزار واحد مسکونی پایان یافته و عملیات احداث مابقی واحد های مسکونی آسیب دیده نیز در دست اقدام است.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال گذشته در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 932 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 103 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.
البته در زلزله 6.4 ریشتری یکشنبه چهارم آذر 97 هم 771 مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.
مسئولان ارشد استان گفته اند که همه واحدهای خسارت دیده روستایی را تا پایان امسال و واحدهای شهری را تا نیمه اول سال 98 تکمیل می کنند.
3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.