به گزارش خبرنگار ایرنا؛ بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه با مساحت 32 هزار و 500 متر مربع، زیربنای 12 هزار متر، 220 تخت، شامل بخش های چشم، گوش و حلق و بینی، سوختگی، داخلی، مسمومیت، آزمایشگاه، رادیولوژی، دیالیز، عفونی، اتاق های عمل، کلینیک و آی سی یو است.
مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) کرمانشاه با عنوان مرکز سرطان شناسی در سال 1350 احداث و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1358 براساس نیاز استان به تخت های بستری با 150 تخت مصوب به عنوان بیمارستان امام خمینی (ره) افتتاح شد و با انتقال تعداد 150 نفر نیروی رسمی سازمان شیر و خورشید سابق شروع به کار کرد.
این بیمارستان اکنون به عنوان مرکز مسمومیت و سوختگی و تنها مرکز فوق تخصصی چشم و فیکو و لیزیک غرب کشور در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد و با ارائه خدمات متنوع و ارزنده در جهت ارتقاء سلامت مردم استان کرمانشاه استان های همجوار فعالیت می نماید.
تخصص های مختلف چشم ، گوش و حلق بینی ، عفونی ، داخلی ، جراحی ، جراحی ترمیمی و فک و صورت نیز با استفاده از همکاری مجربترین اساتید اعضای هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی در این مرکز فعال است و در گروه تخصصی چشم تقریباً از خدمات تمام رشته های فوق تخصصی چشم (قرنیه – شبکیه – استرابیسم و .....) بهره مند می باشد.
این مرکز با دارا بودن بخش های تخصصی و فوق تخصصی (چشم، گوش و حلق و بینی، داخلی، مراقبت های ویژه، اورژانس مسمومیت و داخلی، عفونی، سوختگی و دیالیز) و کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی (چشم ، لیزر و لیزیک ، جراحی، داخلی، گوش و حلق و بینی، سوختگی، بیهوشی و هموفیلی) و واحدهای پیراپزشکی ( فیزیوتراپی، شنوایی سنجی و بینایی سنجی ) و واحدهای پاراکلینیک (آزمایشگاه، سونوگرافی، سی تی اسکن، رادیولوژی و داروخانه ) و اتاق عمل و CSR مجهز، واحد آموزش، کتابخانه، سمعی بصری، آمفی تئاتر و واحد اداری مالی نقش مهم و ارزنده ای را در تأمین ، حفظ و ارتقاء سلامت در منطقه غرب کشور ایفاء می کند.
با توجه به اهمیت حوزه سلامت و لزوم اطلاع مردم از وضعیت بیمارستان های استان، مدیرعامل بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه به همراه مدیر بخش پرستاری و مسئول روابط عمومی این بیمارستان با حضور در دفتر ایرنا مرکز کرمانشاه به تشریح وضعیت موجود، اقدامات و فعالیت های انجام شده و برنامه های آینده این بیمارستان پرداختند.

** تعریف 30 پروژه برای نوسازی و بهسازی
مدیرعامل مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) کرمانشاه در این گفت و گو با اشاره به قدمت 50 ساله بیمارستان آن را یکی از قدیمی ترین بیمارستان های کرمانشاه دانست و گفت: بار مراجعه کنندگان به بیمارستان بالا است به طوری که سالانه بیش از 15 هزار مراجعه کننده داریم و چهار هزار عمل جراحی نیز انجام می شود.
دکتر بهنام رضا مخصوصی با اشاره به ابنیه قدیمی این بیمارستان و حجم مراجعه کنندگان، افزود: برای ارائه خدمات شایسته به مردم و رعایت استانداردهای یک بیمارستان ایمن ، 2 سال پیش یک نیاز سنجی کردیم و براساس این نیازسنجی، بهسازی و نوسازی بخشهای مختالف بیمارستان را آغاز کردیم.
او تقسیم نیازهای بیمارستان به 30 اولویت را اولین گام در راستای بهسازی اعلام کرد و گفت: با توجه به نیاز مبرم اتاق های عمل، نوسازی و بهسازی را از این بخش شروع کردیم.
وی اظهار داشت: شرایط اتاق های عمل به قدری نامناسب و غیراستاندارد بود که تیم جراحی برای انجام عمل ها شرایط سختی داشتند و از این رو در قالب یک طرح 2020 از 20 اسفند تا 20 فروردین اقدام به نوسازی و بهسازی اتاق های عمل بیمارستان کردیم.
او به هفت اتاق عمل غیراستاندارد در این بیمارستان اشاره کرد و گفت علاوه به سختی کار، «ریت عفونت» خیلی بالا رفته بود و مردم، بیماران، پرسنل و کادر درمانی هم از این وضعیت ناراضی بودند و در مجموع محیط مناسب انجام اعمال جراحی نبود.
وی اظهار داشت: پایان سال گذشته را برای نوسازی اتاق های عمل به دلیل کم مریضی انتخاب کردیم و یک تیم منسجم متشکل از 100 نفر به صورت 24 ساعته توانستند از 20 اسفند تا 20 فروردین اتاقهای عمل را بهسازی و نوسازی کنند.
مخصوصی افزود: 19 اتاق عمل داریم و سالانه چهار هزار عمل جراحی انجام می دهیم که البته اتاق های عمل بخش های مختلف را جدا کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه از مجموع 30 پروژه ای که در بیمارستان تعریف شده تاکنون 26 پروژه اجرا شده است، گفت: چهار پروژه شامل اورژانس، نمازخانه آشپزخانه و لابی بیمارستان باقی مانده که در مرحله اخذ مجوز و فراهم کردن مقدمات هستیم.
او یکی از دغدغه های خود را ساخت اورژانس بیمارستان اعلام کرد و افزود: باتوجه به اینکه اخذ مجوز و مقدمات ساخت این مرکز مقداری زمان بر است به این نتیجه رسیدیم که اورژانس موجود را بهسازی و نوسازی کنیم.
او نوسازی و به روز کردن تاسیسات زیربنایی را یکی از نیازهای اصلی بیمارستان دانست و با بیان اینکه طرح نوسازی این بخش را شروع کرده ایم، گفت: باتوجه به هزینه های گزافی که نوسازی این بخشها دارد نیاز به حمایت های بیشتر وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی داریم.

** بیمارستان سبز با اجرای طرح های مدیریت مصرف
اجرای طرح مدیریت بهینه مصرف و حرکت به سوی بیمارستان سبز یکی دیگر از اقدام های مسئولان بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه است که دکتر مخصوصی در این ارتباط گفت: با اجرای مجموعه طرح هایی در زمینه مدیریت مصرف توانستیم این مرکز را به بیمارستان سبز تبدیل کنیم.
او بازیافت پسماند دیالیز را یکی از این اقدامات ذکر کرد و افزود: 17 تخت دیالیزی در بیمارستان داریم که هر تخت 450 لیتر آب لوله کشی شهری مصرف می کند که از این میزان 400 لیتر هدر می رفت و از طریق سیستم فاضلاب دفع می شد که در ماه 300 هزار لیتر می شد.
وی به انجام 6 آزمایش بر روی این آب از طریق آزمایشگاه های معتبر اشاره کرد و گفت: براساس نتایج این آزمایش ها، آبی که از طریق دستگاه های دیالیز دفع می شد در زمره آب مقطر بود و از این رو بازیافت آن را در دستور کار قرار دادیم.
وی توضیح داد که از طریق نصب چند پمپ و مخزن با 2 میلیون تومان هزینه اکنون این آب را بازیافت کرده ایم و تمام آبیاری فضای سبز و باغ بیمارستان را از این طریق انجام می دهیم و از سوی دیگر با اجرای این پروژه چهار میلیون تومان صرفه جویی کردیم.
او اجرای این طرح ها را در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت دانست و گفت: این طرح دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه سلامت کشور داشته که نوسازی و بهسازی فضای بیمارستان ها و به روز کردن تجهیزات یکی از این دستاوردها است.
مخصوصی یادآوری کرد که استمرار طرح تحول نظام سلامت نیازمند همکاری و حمایت همه نهادها و سازمان ها دارد و نباید وزارت بهداشت را در این راه تنها گذاشت.
او تصریح کرد که اجرای 30 پروژه در بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت بود و اگر این طرح نبود ما نمی توانستیم فضای بیمارستان را بهبود ببخشیم.

** تربیت دستیار در سه رشته در بیمارستان
مدیرعامل مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) کرمانشاه در ادامه این گفت و گو یکی از قابلیت های بیمارستان در بُعد آموزشی را تربیت دستیار در سه رشته اعلام کرد و گفت: اکنون در بخشهای چشم، گوش و حلق و بینی و پوست دستیاری آموزش می دهیم.
به گفته مخصوصی قبلا آموزش این رشته ها در خارج از استان انجام می شد که ما توانستیم با توسعه فضای فیزیکی و تجهیزات و امکانات مورد نیاز تربیت دستیار در این سه رشته را در بیمارستان انجام دهیم.
وی با بیان اینکه آموزش دستیار نیاز به زیرساخت های آموزشی و درمانی داشت، گفت: کلاس های درس و تجهیزات آموزشی مورد نیاز و مجهز را برای این اقدام اختصاص دادیم.

** تقویت مقوله توریسم سلامت در بیمارستان
مدیرعامل مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) کرمانشاه در ادامه این گفت و گو به فعال شدن سایت بین الملل این بیمارستان در راستای تقویت توریسم درمانی و جذب بیماران خارجی اشاره کرد و گفت: بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه تنها بیمارستانی در استان است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از ارزیابی سایت بین الملل آن، مهر تاییدی بر فعالیت آن زد.
به گفته مخصوصی، سایت بین الملل بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه ، تنها سایت تایید شده از سوی اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت می باشد که در مقایسه با سایت آنادولای ترکیه توانست نمره 9.5 از 10 را به خود اختصاص دهد و تنها مرکز تایید شده استان کرمانشاه باشد.
وی با بیان اینکه این سایت به 2 زبان فارسی و انگلیسی با معرفی کامل تمام خدمات قابل ارائه به بیماران بین الملل راه اندازی شد، گفت: معرفی تیم بین الملل، معرفی تمام واحدهای مرکز، وجود جدول تعرفه های مخصوص بیماران بین الملل، معرفی پزشکان فعال در حوزه گردشگری سلامت مرکز در این سایت وجود دارد.
این سایت همچنین دارای قابلیت ارائه پیشنهادها و انتقادها، دارای فرم با قابلیت بارگذاری اطلاعات و مدارک بیمار در سایت و قابلیت پذیرش بیمار از طریق سایت، در منوی IPD بیمارستان طراحی شده و به زودی زبان کُردی وعربی نیز به آن اضافه می شود.
وی در ادامه اظهار داشت: سایت بین الملل این مرکز با قابلیت داینامیک بودن (قابل استفاده در گوشی های تلفن همراه و تبلت) توسط دفتر IPD تدوین و توسط واحد آی تی مرکز طراحی شده است.
مدیرعامل بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه با اشاره به اینکه بخش بیماران بین الملل در راستای توسعه صنعت گردشگری می باشد، گفت: این بخش از مرداد ماه 97 شروع به ساخت شد و اکنون با چهار اتاق تک تخته و امکانات اقامت همراه بیمار؛ یخچال، تلویزیون، اینترنت پرسرعت در بخش، وجود خط تلفن و منوی انتخابی غذا برای بیمار و همراه، آماده خدمات رسانی به بیماران می باشد.
مخصوصی اظهار داشت: سالانه ده ها بیمار از کشورهای همسایه بخصوص کشور عراق و منطقه کُردنشین در راستای دریافت خدمات به این مرکز مراجعه کرده و از خدماتی از جمله پاسخگویی به سوالات درمانی قبل، حین و پس از ترخیص، هماهنگی کامل تمام ویزیت ها، تاریخ جراحی ها و پذیرش ها و هماهنگی ها بین بیماران و پزشکان و مرکز، ارائه قیمت های تخمین زده شده و فاکتور نهایی و پاسخگویی به سوالات مالی و همچنین مشاوره در حوزه های مختلف پزشکی از جمله چشم، گوش حلق و بینی، داخلی، عفونی، جراحی لاپارکوسکوپی، زیبایی، پلاستیک و پوست بهره مند می شوند.
وی اظهار داشت: این مرکز اکنون آمادگی پذیرش بیماران خارجی را دارد و ما برای معرفی هرچه بیشتر بیمارستان به مردم کشور عراق و به خصوص اقلیم کردستان رایزنی هایی با مسئولان آنجا انجام داده ایم واز رسانه ها نیز می خواهیم توانمندی های بیمارستان را اطلاع رسانی کنند.

** بیمه ها سقف را بردارند
مدیرعامل بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه در ادامه اظهار داشت: طراز بیمارستان فعلا مثبت است، یعنی درآمد با هزینه اکنون با هم همخوانی دارد اما با توجه به سقفی که بیمه ها گذاشتن در حرج هستیم، بیمه ها می گویند 90 درصد می توانید پذیرش کنید در حالیکه تا سه ماه قبل این سقف 80 درصد بود.
مخصوصی این تعیین سقف از سوی بیمه ها را به ضرر بیماران و بیمارستان دانست و افزود: با این طرح بین 10 تا 20 درصد دفترچه ها بلااستفاده است و ما به فردی که دچار سوختگی و یا مسمومیت شده است نمی توانیم بگوییم بدون بیمه هزینه ها را محاسبه می کنیم و این نارضایتی مردم را به دنبال دارد.
او خواستار تجدید نظر در اتخاذ چنین طرح هایی شد و گفت: هزینه تجهیزات پزشکی بسیار گران شده و برخی اقلام افزایش قیمتی در حد صد درصد و بیشتر داشته است و از این رو چنین سیاست هایی به بیمارستان آسیب می زند.
وی با اشاره به اینکه بیمارستان ها رقم های کلانی از بیمه ها طلب دارند، گفت: پیشنهاد می دهیم بیمه ها، فرانشیز را افزایش دهند و سقف ها را بردارند.

** لزوم ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری
مدیرعامل بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه در ادامه این گفت و گو بار بیماری در استان کرمانشاه بالا دانست و یکی از دلایل آن را قطب بودن استان در حوزه سلامت دانست و گفت: کرمانشاه بار غرب کشور و اقلیم کردستان عراق را بر دوش دارد و از این رو تعداد بیماران آن زیاد است.
مخصوصی با بیان اینکه کلینیک های کرمانشاه همیشه شلوغ و پرازدحام است، افزود: اکنون با این حجم مراجعه یک هزار تخت در استان کم داریم و هرچقدر هم توسعه دهیم همچنان کمبود داریم.
وی با بیان اینکه در بخش دولتی سرمایه گذاری های خوبی در استان شده است، گفت: بیمارستان های خوب با تجهیزات به روز در بخش دولتی داریم اما نیاز است که بخش خصوصی نیز در حوزه درمان سرمایه گذاری کند و بخشی از بیماران را پوشش دهد.
او یادآوری کرد که استان کرمانشاه اکنون قطب سلامت غرب کشور است و از لحاظ اقتصادی صرفه دارد که بخش خصوصی در این حوزه سرمایه گذاری کند.

** بیمارستان در مواجهه با بحران آماده است
مدیرعامل بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه در بخش پایانی این گفت و گو به میزان آمادگی بیمارستان در مواجهه با بحران ها اشاره کرد و گفت: تجهیزات و امکانات مورد نیاز را خریداری و آماده به کار کرده ایم و می توان گفت که برای مقابله با بحران ها آماده هستیم.
مخصوصی افزود: چادر و کانکس به همراه 30 تخت برای مقابله با بحران تجهیز کرده ایم.
او بحران را یک پروسه بسیار پیچیده دانست و اظهار داشت: باید برنامه ریزی کرد که پیشگیری ها از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسد.
وی با بیان اینکه در یک سطح آمادگی متوسط قرار داریم، گفت: با طرح های توسعه ای که اجرا شده در نظر داریم خود را به یک سطح آمادگی مطلوب برسانیم.

** کمبود نیرو در بخش خدمات داریم
مدیر پرستاری بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه نیز در ادامه این گفت و گو با اشاره به فعالیت 90 عضو هیات علمی و در مجموع 580 نفر پرسنل در این بیمارستان گفت: در زمینه پزشکان متخصص و فوق تخصص کمبودی در بیمارستان نداریم و بیشتر در بخش خدمات با مشکل کمبود نیرو مواجه هستیم.
دکتر بشیر امامی با بیان اینکه در بخش خدمات، بهیار و کمکی نیرو کم داریم، افزود: در بخش خدمات 40 نفر و کمکی و بهیار نیز 50 نفر نیرو کم داریم.
وی با اشاره به اجرای طرح های توسعه ای در بیمارستان و اضافه شدن چندین بخش، گفت: اکنون 11 بخش در بیمارستان داریم و هیچ مجوزی به ما برای تامین نیرو داده نشده است.
وی از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خواست باتوجه به اضافه شدن بخش ها و اجرای طرح های توسعه ای و همچنین راه اندازی بخش بین الملل به بیمارستان مجوز جذب نیرو بدهند.

** نیاز به همراهی مردم برای نهادینه کردن فرهنگ ملاقات
مسئول روابط عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه نیز در این گفت و گو، نهادینه کردن فرهنگ ملاقات را یکی از برنامه های در دست اجرای بیمارستان ذکر کرد و گفت: انتظار همراهی و همکاری مراجعه کنندگان را در راستای اجرای این طرح داریم.
میترا امیری ، با بیان اینکه ملاقات جزو فرهنگ مردم ما و از توصیه های دینی است، افزود: ما منکر ملاقات نیستیم اما معتقدیم که ملاقات باید محدود و در ساعات مشخصی باشد.
وی با بیان اینکه ازدحام و شلوغی ناشی از ملاقات های گاه و بیگاه بر روند درمان بیماران تاثیر منفی می گذارد، گفت: گاهی اتاق بیماران به حدی شلوغ می شود که کادر درمانی بیمارستان امکان خدمات رسانی به بیمار را ندارد.
او از مردم خواست به تیم درمان بیمارستان اعتماد کنند و اجازه بدهند این تیم فعالیت های درمانی را بر روی بیماران انجام دهند.
مسئول روابط عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه در ادامه گفت: در راستای اجرای طرح فرهنگ ملاقات روزها و ساعات ملاقات را محدود کردیم و به همراهان بیمار نیز لباس و کارت همراه داده ایم که برای کادر درمانی شناخته شده باشند.
امیری همچنین افزود: ورود کودکان زیر 12 سال به بیمارستان را نیز محدود کردیم چرا که محیط آلوده است و کودکان به دلیل شرایط جسمی زود مبتلا به بیماری می شوند.
در استان 2 میلیون نفری کرمانشاه در مجموع 17 بیمارستان دولتی وجود دارد که از این تعداد هفت بیمارستان در کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه واقع شده است.
3033/8066
گفت و گو از فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.