سعیده فهیم روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری دوره آموزشی نقش زنان در ارتقای سلامت خانواده و جامعه که در سالن اجتماعات بوستان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه مسائلی در خصوص شاخص های خودمراقبتی، بیماری های شایع و واگیردار توسط کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی عنوان شد.
وی به آغاز طرح سفیر سلامت به صورت پایلوت در چندین مدرسه کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این طرح در دانشگاه نیز آغاز شده که در آن، افرادی به عنوان سفیران سلامت آموزش می بینند و این آموزش ها را به دیگران انتقال می دهند.
وی به استقبال مخاطبان از برگزاری این دوره ها اشاره کرد و افزود: خودمراقبتی گام نخست در حفظ سلامت است و زنان می توانند در سلامت خود، خانواده و جامعه نقش آفرین باشند، اگر یک زن در خانواده از سلامت کافی برخوردار باشد می تواند در سلامت دیگر افراد تاثیرگذار شود.
وی با بیان اینکه در تعریف خودمراقبتی چندین شاخص مدنظر است، اظهار داشت: خودمراقبتی، رفتاری داوطلبانه است و فرد آن را می آموزد، این رفتار همگانی است و آموزش ها می تواند در سلامت اعضای خانواده نیز تاثیرگذار باشد.
این مسئول ادامه داد: خودمراقبتی عملی است که هر فرد از دانش و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می کند که اثرات این خودمراقبتی در دیگر کشورها موجب کاهش 30 درصدی مراجعه به پزشک شده است.
فهیم افزود: خودمراقبتی برای حفظ سلامت، خودمراقبتی در ناخوشی های جزیی، خود مراقبتی در بیماری های مزمن و خودمراقبتی در بیماری حاد از جمله شاخص های این رفتار است.
وی یادآور شد، بیشترین بحث و تاکید در این دوره، بر خودمراقبتی در حفظ سلامتی و ناخوشی های جزیی است که مرحله نخست برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی اضافه کرد، در اکثر مواقع اگر خودمراقبتی در راستای حفظ سلامت باشد به مراحل بعدی کشیده نمی شود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه تصریح کرد، برای اشاعه این رفتار قصد داریم این آموزش ها را از محل کار خود آغاز کنیم و کار اولیه آن نه تنها برای بانوان بلکه برای همه همکاران از امروز آغاز شده است.
این دوره با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دفتر امور زنان و خانواده استانداری کرمانشاه برگزار شد.
در پایان کتاب «خودمراقبتی در ناخوشی های جزیی» که بیشتر با بیماری های شایع در ارتباط است در اختیار علاقه مندان و سفیران سلامت قرار گرفت.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد که حدود نیمی از انان را بانوان تشکیل می دهند.
7460/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.