به گزارش خبرنگار ایرنا؛ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در سال 1347 با مدرسه عالی پرستاری کار خود را آغاز کرد و سپس در سال 1354 با تبدیل شدن به دانشکده پزشکی به خدمت رسانی به مردم خطه غرب کشور همت گماشت.
دانشکده پزشکی پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1364 با تبدیل شدن به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه قوام بیشتری گرفت و علاوه بر امر درمان و آموزش به پژوهش، نوآوری و تلاش برای پیشرفت علوم پزشکی و پیراپزشکی پرداخت.
این دانشگاه هم اکنون دارای هشت معاونت، هشت دانشکده، هفت مرکز آموزشی درمانی در شهرستان کرمانشاه، 17 بیمارستان و 14 شبکه بهداشت و درمان در شهرستان ها است.
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشت دانشکده دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و مامایی، بهداشت، تغذیه، پیراپزشکی و دانشکده پرستاری سنقر و کلیایی دارد.
85 رشته تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مقاطع مختلف دایر است که از این تعداد 14 رشته در مقطع PHD (دکترای تخصصی) است و 20 رشته در دستیاری تخصصی، سه رشته دکترای عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی)، 25 رشته کارشناسی ارشد، 22 رشته کارشناسی و 2 رشته کاردانی است.
این دانشگاه همچنین 453 عضو هیات علمی دارد.
120 دانشجوی خارجی نیز در رشته های دکترای عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
دکتر فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با حضور در دفتر ایرنا و گفت و گو با خبرنگاران به تشریح وضعیت علمی و پژوهشی دانشگاه و جایگاه آن در سطح کشور پرداخت.

** رشد 10 برابری مقالات دانشگاه در یک دهه اخیر
معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این گفت و گو با بیان اینکه در سال 88 تنها 70 مقاله در این دانشگاه تولید و منتشر می شد، گفت: هم اکنون این تعداد به بیش از 800 مورد یعنی بیش از 10 برابر شده است.
فرید نجفی اظهار داشت که سال گذشته موفق شدیم با چاپ 826 مقاله در بین دانشگاه های تیپ 2 رتبه دوم را کسب کنیم و اگرچه امسال به طور رسمی رتبه ها اعلام نشده ، به نظر می رسد این دانشگاه در بین دانشگاه های تیپ 2 رتبه اول را داشته باشد.
او فعالیت مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یکی از مراکز فعال در کشور نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه فناوری نیز این دانشگاه رتبه هشتم کشور را دارد و کمیته تحقیقات دانشجویی نیز در سال 97 موفق شد در بین کمیته های دانشگاه های تیپ 2 در رتبه نخست قرار بگیرد که نشان دهنده پویایی و فعالیت خوب حوزه فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.
به گفته او یک کمیته مرکزی در دانشگاه وجود دارد که از هر دانشکده یک نفر در آن عضو است، دبیر این کمیته نیز از بین خود دانشجویان انتخاب می شود و یک سرپرست هیات علمی هم در این کمیته حضور دارد.
وی توضیح داد که به ازای هر دانشکده نیز یک کمیته تحقیقات وجود دارد که این کمیته ها زیر مجموعه کمیته تحقیقات دانشجویی کل کشور هستند.
او با اشاره به فعالیت خوب تحقیقاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، افزود: خرداد سال آینده شاهد برگزاری اولین کنگره سراسری دانشجویان در کرمانشاه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی خواهیم بود.

** از تحقیقات دانشجویان حمایت می کنیم
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه در مورد حمایت از فعالیت های پژوهشی دانشجویان نیز گفت: محدودیتی برای حمایت از طرح های تحقیقاتی وجود ندارد و تنها مساله مورد نظر اعتبار علمی طرح های تحقیقاتی است و در صورتی که از نظر علمی اعتبار و ارزش هر طرحی تایید شود از آن حمایت می شود.
نجفی به طرح های تشویقی برای ایجاد انگیزه در میان دانشجویان در روی آوری به سمت پژوهش و تحقیق نیز اشاره کرد و گفت: در ابتدا بحث حمایت های مالی است که برای مثال در سال جاری برای شرکت دانشجویان در کنگره ها سقف حمایتی را تا سه برابر افزایش دادیم و از سویی اگر دانشجویان با کمیته همکاری شاخص داشته باشند از طریق معاونت ها حق الزحمه ای نیز دریافت می کنند.
او گفت: بخشی دیگر از این حمایت ها ، پشتیبانی های معنوی است که شامل برگزاری کارگاه ها و دیگر کلاس های آموزشی در راستای ارتقا توانمندی دانشجویان می شود و تعداد این کارگاه ها نیز افزایش یافته است.
وی یادآوری کرد که اعضای هیات علمی نیز به طور مستمر به عنوان راهنما در کنار دانشجو قرار دارند و این ارتباط و تعامل سازنده به طور قطع کمک شایانی به وضعیت پژوهشی خواهد کرد.

**حرکت دانشگاه به سمت نسل سوم
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه به سمت دانشگاه های نسل سوم حرکت کرده ایم، گفت: دانشگاه ها سه نسل هستند ؛ نسل اول که آموزش محور است ؛ نسل دوم که آموزش و پژوهش محور است و نسل سوم علاوه بر این که روی آموزش و پژوهش تمرکز دارد دانش بنیان و فناوری محور است.
نجفی افزود: دانشگاه نسل سوم مفهوم بلندی دارد و به طور قطع با پتانسیل موجود و برنامه ریزی می توان به این سو حرکت کرد. البته ما نباید دانشگاه نسل اول را فراموش کنیم و همچنین نباید دو قطبی عمل کرده و فقط یا به سمت آموزش و یا صرفا به سمت پژوهش حرکت کنیم.

** پژوهش و تحقیقات نیاز به حمایت دارد
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه از کمبود فضای فیزیکی، نبود چارت مستقل برای مراکز تحقیقاتی، عدم اختصاص ردیف مستقل بودجه به مراکز تحقیقاتی و همکاری ضعیف درصد بالایی از اعضای هیات علمی به عنوان مشکلات حوزه تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: بودجه دانشگاه از 1.5 درصد در سال های قبل به 2 درصد در سال جاری افزایش یافته است.
نجفی با باین اینکه سالانه حدود 10 تا 12 میلیارد تومان به حوزه پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اختصاص داده می شود، افزود: نیاز داریم این رقم به 15 میلیارد تومان برسد.
او با اشاره به اینکه جایگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در میان دانشگاه های تیپ 2 کشور در رتبه نخست است، افزود: این دانشگاه حتی برخی از دانشگاه های تیپ یک را نیز از نظر مقالات علمی و پژوهشی پشت سر گذاشته است.
او تعداد اعضای هیات علمی پژوهشی این دانشگاه را 19 نفر دانست و گفت: این تعداد برای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه قابل قبول است.
وی تعداد مقالات این دانشگاه در سال 2018 را در مجموع 826 مقاله ذکر کرد و گفت: در 208 مقاله نیز با دانشگاه های بین المللی همکاری داشته ایم.
او بیشترین میزان تبادل علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را با دانشگاه های آمریکا ذکر کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مسیر ارتقای علمی و پژوهشی قرار گرفته و اکنون جایگاه بسیار خوبی در سطح کشور داریم.

**اخذ مجوز تاسیس 2 پژوهشکده
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنان خود به اخذ مجوز قطعی 2 پژوهشکده در سال جاری اشاره کرد و گفت: مجوز تاسیس پژوهشکده فناوری سلامت و پژوهشکده سلامت توسط وزارت بهداشت صادر شده است.
نجفی جایگاه هر پژوهشکده را از نظر ساختار علمی و اداری معادل یک دانشکده دانست و گفت: راه اندازی یک پژوهشگاه را نیز پیگیری می کنیم که جایگاه هر پژوهشگاه نیز معادل یک دانشگاه است.
وی به اخذ مجوز برای دریافت وام برای ساخت پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: برای دریافت 12 میلیارد تومان وام مجوز گرفته ایم و با ساخت این پژوهشگاه و راه اندازی پژوهشکده ها، محدودیت های دانشگاه از نظر فضای فیزیکی برطرف می شود.
وی همچنین به مشارکت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پروژه «ایرانیوم» اشاره کرد و افزود: موافقت نامه خرید دستگاه NGC برای اجرای این پروژه هم اخذ شده است.
وی همچنین به توجه ویژه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مقوله پژوهش در میان دانشجویان اشاره کرد و اظهار داشت: دانشجویان این دانشگاه امسال در المپیاد علمی خوش درخشیدند و رتبه اول تحقیقات دانشجویی کشور را از آن خود کردند.
به گفته او به همین دلیل بزرگترین کنگره دانشجویی کشور به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اختصاص یافته که سال آینده در کرمانشاه برگزار می شود.
او همچنین یکی از برنامه های دانشگاه را ساخت کتابخانه مرکزی اعلام کرد و گفت: حدود هفت هزار مترمربع زمین اختصاص یافته و برآورد می شود 20 میلیارد تومان هزینه ساخت آن شود.

** فروش اولین محموله داروی « پرامی پکسول»
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به اینکه تحقیقات و پژوهش هایی که در این دانشگاه انجام می شود، کاربردی است، گفت: تلاش ما تولید علم و ثروت از نتایج این تحقیقات با هدف کمک به افزایش سطح رفاه و آسایش مردم است.
نجفی با بیان اینکه چند طرح تحقیقاتی و پژوهشی منجر به تولید دارو شده است، از فروش اولین محموله داروی «پرامی پکسول» به ارزش 150 میلیون تومان به عنوان یکی از دستاوردهای تحقیقاتی دانشگاه نام برد و افزود: داروهای دیگری نیز در راه است.
او گفت: تا قبل از تولید داروی پرامی پکسول در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، این دارو از خارج کشور وارد می شد.
قرص پرامی پکسول (Pramipexole) در درمان علائم بیماری پارکینسون و همچنین رفع علایم سندروم پاهای بی قرار (نوعی احساس ناخوشایند در پاها) توسط پزشک تجویز می‌شود. تهوع، سردرد و گیجی برخی از عوارض مصرف قرص پرامی پکسول می‌باشد.
بیماری پارکینسون از بیماری‌های عصبی است که می‌تواند با استفاده از دارو کنترل شود. قرص پرامی پکسول از داروهای مورد استفاده توسط این بیماران است که با نظر پزشک و در دوزهای مختلف تجویز می‌شود.
وی در ادامه همچنین به دریافت GMP تولید دارو نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اشاره کرد و آن را موفقیت بزرگی برای دانشگاه دانست و گفت: تحقیقات و پژوهش ها را در دانشگاه به سمت تولید از جمله در زمینه دارویی سوق می دهیم.
او در ادامه حمایت از هشت طرح فناورانه را از دیگر اقدام های معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دانست و گفت: از طرح هایی که در زمینه تولید دارو است، حمایت می شود.
او ارتباط هرچه بهتر و بیشتر دانشگاه و صنعت را از اولویت های دانشگاه دانست و تصریح کرد: ما تنها به دنبال تهیه مقاله نیستیم بلکه تحقیقات و پژوهش ها باید منجر به تولید شود.
فعالیت مرکز رشد دانشگاه با 34 شرکت فعال از دیگر محورهای سخنان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود که نجفی در این ارتباط نیز گفت: این مرکز برای پنج نفر اشتغال ایجاد کرده است.
به گفته او ، همچنین 316 اختراع در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به ثبت رسیده است.

** گسترش ارتباطات پژوهشی با کردستان عراق
معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه با اقلیم کردستان عراق تفاهم نامه های همکاری زیادی در بخش آموزش داریم، گفت: بخش زیادی از این تفاهم نامه ها اجرایی شده است به طوریکه اکنون 200 دانشجو از اقلیم در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند.
نجفی یکی از برنامه های دانشگاه را ورود به حوزه پژوهش در اقلیم کردستان عراق دانست و افزود: دنبال این هستیم که در اقلیم پژوهشگر تربیت کنیم.
او اولویت فعلی حوزه علوم پزشکی اقلیم کردستان عراق را پژوهش ندانست و گفت: آنها بیشتر به دنبال توسعه آموزش به منظور کمک به بخش درمان هستند اما ما می خواهیم در کنار کمک به تربیت نیروی آموزشی آنها، نیروی پژوهشی نیز تربیت کنیم.
او به سفر خود به اقلیم کردستان عراق در آینده ای نزدیک اشاره کرد و گفت: دانشگاه های اقلیم علاقه مند به همکاری با دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هستند و آنجا هم جای کار برای ما بسیار دارد و می توانیم به آنها کمک کنیم.
او تربیت پژوهشگر در اقلیم کردستان عراق و آشنایی با تکنیک های پژوهش را در برنامه دانشگاه علوم کرمانشاه دانست و افزود: تیمی از استان به زودی به اقلیم سفر می کند و در ارتباط با همکاری های پژوهشی بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت، 371 کیلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق دارد.
3033/8066
گفت و گو از فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.