یحیی پاسدار روز چهارشنبه به ایرنا افزود: در شهرستان روانسر 10 هزار نفر از بزرگسالان سنین 35 تا 65 سال و در کوهورت جوانان نیز سه هزار نفر از جوانان 18 تا 34 سال انتخاب شده و مطالعات همچنان در حال انجام است.
وی با بیان اینکه آزمایش ها به طور کامل انجام شده تصریح کرد: در این مرحله تمام آزمایش های کبدی، قند خون ، چربی خون ، تیروئید و معاینات پزشکی ، پرسشگری های متعدد در زمینه های عمومی ، بهداشتی ، اقتصادی و اجتماعی ، وضعیت تغذیه ای ، سلامت خانوار و سابقه بیماری ، نمونه های پوست ، مو و ادرار ، تراکم استخوان و عضلات از کلیه مراجعه کنندگان گرفته شده و خوشبختانه مردم شهرستان روانسر بسیار خوب همراهی کردند.
رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: نمونه هایی نیز در فریزرهای مخصوص نگهداری می شود تا برای آزمایش های بعدی که در کل کشور و از این 10 مرکز کوهورت به صورت همزمان انجام خواهد شد مورد استفاده قرار گیرد.
پاسدار اضافه کرد: از هر نفر حدود 24 نمونه آزمایش در فریزرها و سیستم های مکانیزه شده نگهداری می شود تا در آینده آزمایش های پیشرفته تر و برحسب نیاز منطقه انجام شود تا ریشه برخی بیماری ها مانند علت سرطان ها ، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت و فشار خون مشخص شود.
وی اظهار داشت: در بررسی هایی که انجام گرفته تعداد زیادی از افراد مطالعه شده از بیماری خود بی خبر بودند به طوری که 30 تا 35 درصد به بیماری دیابت مبتلا بودند که بی اطلاع بودند.
وی افزود: 18 درصد نیز بیماری فشار خون داشتند که از بیماری با خبر نبودند و تعدادی هم از بیماری تیروئید و مقاومت انسولینی داشتند که آگاهی نداشتند و ممکن بود در آینده منجر به بیماری های پیچیده تر و مشکلات درمانی سنگینی را بر خانواده و شبکه های بهداشتی و درمانی تحمیل کند.
رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: با شناسایی این افراد و معرفی به پروتکل درمانی و پیگیری آنها، امیدواریم به نتایج مطلوبی برسیم و اگر مورد حادی را شناسایی کنیم ، به مراکز بهداشتی و درمانی تخصصی تر و رده های بالاترارجاع داده می شوند تا مورد درمان و پیگیری قرار بگیرند.
یحیی پاسدار با بیان اینکه طرح کوهورت در 10 استان مختلف کشور آغاز شده و شهرستان روانسر نیز به عنوان پایلوت غرب کشور انتخاب شده است ، گفت: در مرحله اول اجرای این طرح در روانسر، داده ها کاملا جمع آوری شده و در مرحله های بعدی ضرورتی ندارد که افراد به مرکز مراجعه کنند ولی از مرکز سالیانه یک بار پیگیری تلفنی خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: از شهروندان عزیز درخواست داریم که به تماس هایی که از طرف کوهورت انجام می شود حتما پاسخ های دقیق و صحیح را ارائه نمایند و این پیگیری های تلفنی تا چهار سال دیگر ادامه خواهد داشت و در آزمایش ها و پرسشگری هایی که در مرحله اول انجام شد در سال پنجم تکرار خواهد شد.
پاسدار اضافه کرد: این طرح تا 15 سال ادامه دارد و امیدورایم بعد از این بازه زمانی نیز تداوم داشته باشد که نیازمندهمکاری مردم هستیم تا بیماری ها ریشه یابی شود و با برنامه ریزی دقیق در دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمان به جنگ این بیماری ها برویم و زودتر از این مشکلات با خبر شده و از بروز بیماری های وخیم و خیلی هزینه بر جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح روانسر در مجامع علمی ظاهر خواهد شد و به عنوان یک شهر علمی و همکار معرفی می شود و نمونه ای از این شهرها شهر بیرمنگام و ناتینگهام در انگلستان است.
طرح کوهورت از سال 93 در شهرستان روانسر آغاز شده است.
شهرستان روانسر با 47 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار گرفته است.
7455/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.