به گزارش خبرنگار ایرنا، از بهار تا مهر 97 تقریبا هر چهار روز 2 قطار مسافری کرمانشاه را به مقصد تهران سپس مشهد ترک کردند اما در آستانه اربعین حسینی، ترددهای خط کرمانشاه به یکباره افزایش یافت و در کمتر از یک ماه 150 رام قطار بیش از 150 هزار زائر عتبات را جابجا کرد.
چند روز پس از اربعین درهای راه آهن کرمانشاه به روی مسافران بسته و اعلام شد که این خط ریلی نیاز به تعمیر و بهسازی دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در این باره گفت: سه قطعه تراورس (ریل بند) خط کرمانشاه - ملایر آسیب دیده بود که تعویض و تعمیر شد.
مهرداد سالاری در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه کمیته ایمنی، امنیت خط ریلی کرمانشاه - ملایر را تایید کرده، افزود: روال معمول این است که قطار در ابتدای راه اندازی ابتدا با سرعت کم حرکت می کند و در هر بار افزایش سرعت، خط ریلی نیاز به بهسازی، تعمیرات و تجهیزات جدید دارد.
مدیرکل راه آهن اراک هم که مسئولیت مدیریت خط ریلی کرمانشاه - ملایر را بر عهده دارد، توضیح داد: کل این خط ریلی نیاز به بهسازی داشت و نیازمند جوشکاری و تعویض تراورس (ریل بند) بود.
جلال الدین کوکنار به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به محدودیت دستگاه جوشکاری تراورس، عملیات جوشکاری آنها در گذشته اصلا انجام نشده و این کار همزمان با بهره برداری از خط در حال انجام است.
به گفته او ، در 2 ماه اخیر بخشی از جوشکاری انجام شده و مابقی آن هم در آینده صورت می گیرد.
طبق اصول علمی و فنی و نیز براساس دستورالعمل طراحی و نظارت بر روسازی راه آهن سریع السیر، پس از پایان ریل گذاری اولیه باید بالاست (پاره سنگ) ریزی لازم تا سطح بالایی تراورس، زیرکوبی تمام خودکار(متراکم کردن خط و محکم کردن بالاست)، بالاآوردن خط بین 2 تا هشت سانتیمتر، پایدارسازی و مرحله دوم بالاآوری خط طی 6 تا هشت مرحله و جوشکاری خط انجام شود.
زیرکوبی مجدد، بالاآوری نهایی خط، پایدارسازی نهایی، کنترل مشخصات هندسی با استفاده از ماشین اندازه گیر خط و تایید آن از دیگر اقدام های فنی و مهندسی است که لازم است پس از جوشکاری تراورس‌ها و با هدف ایمن سازی مسیر برای ورود قطار مسافری انجام شود.

** ابهام در برنامه قطارهای کرمانشاه
با پایان تعمیرات و بهسازی خط کرمانشاه - ملایر، ایستگاه راه آهن کرمانشاه ساعت 8:35 صبح چهارشنبه میزبان 2 قطار از مبدا مشهد است؛ قطارهایی که پس از تخلیه مسافر فوری مسافر جدید هم می زنند و ساعت 10:10 همین روز عازم تهران و سپس مشهد می شوند.
قطار چهار تخته پلور سبز با بلیت 140 هزار تومانی می تواند حدود 450 مسافر مشهد سوار کند و قطار 6 تخته پارسی هم با بلیت 90 هزار تومانی حدود 600 مسافر را به مشهد می برد.
این تنها قطارهایی است که در سایت فروش اینترنتی بلیت قطار وجود دارد و از روز پنجم دی به بعد دیگر هیچ برنامه‌ای برای ورود یا خروج قطار مسافری به ایستگاه کرمانشاه در سایت راه آهن کشور دیده نمی شود؛ حتی در «جدول برنامه حرکت قطارهای کشور در دی ماه» اسمی از کرمانشاه نیست.
شاید به همین دلیل است که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه به ایرنا گفت: برنامه زمستانی حرکت قطار از ایستگاه کرمانشاه مشخص نیست و ممکن است نسبت به تابستان 97 تغییر داشته باشد.
مدیرکل راه آهن اراک هم عنوان کرد: از برنامه حرکت قطارهای کرمانشاه خبر ندارم اما قرار بوده است که از دوم بهمن ماه هر سه روز یک حرکت به مقصد مشهد داشته باشد.

** مسافر انبوه و قطار اندک
سهمیه اندک بلیت قطار برای مسافران کرمانشاهی و تعداد کم قطارها برای این استان 2 میلیون نفری همواره یکی از انتقادهای مردم بوده است.
به گفته مدیرکل راه آهن اراک «قطارهایی که از مبدا کرمانشاه حرکت می کنند، مخصوص مسافران این استان است مگر اینکه همه بلیت های آن فروش نرود؛ هرچند ضریب اشغال قطارهای کرمانشاه همیشه نزدیک به صد در صد بوده است.»
کوکنار در پاسخ به درخواست عمومی افزایش تعداد حرکت قطارها از ایستگاه کرمانشاه گفت: این کار به ضریب اشغال قطار و میزان تقاضای مسافران بستگی دارد و احتمال دارد در آینده افزایش یابد.
شاید به همین دلیل است که معاون عمرانی استانداری کرمانشاه از نشست ستاد نوروزی استان کرمانشاه با مدیران راه آهن کشور برای افزایش سفرهای ریلی نوروز در کرمانشاه خبر داد.
سالاری گفت که تلاش می کنیم تعداد قطارهای نوروزی استان افزایش یابد.
راه آهن کرمانشاه 29 اسفند 96 با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد.
تنها مقصد قطارهای کرمانشاه، مشهد است اما در مسیر خود از ایستگاه‌های مهمی مانند ملایر، اراک و تهران عبور و مسافران را در این نقاط هم سوار یا پیاده می کنند.
استان کرمانشاه با میلیون نفر جمعیت مرکزیت استانهای غرب کشور را داراست.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.