به گزارش خبرنگار ایرنا، امید حاج محمدی روز سه شنبه در کارگروه مقابله با آنفلونزای فوق حاد پرندگان استان که در معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه فصل سرد معمولا زمان شیوع آنفلونزای پرندگان است ، افزود: خوشبختانه تاکنون با اقدام های پیشگیرانه دامپزشکی هیچ موردی از آنفلونزای مرغی دیده نشده است.
وی ادامه داد: در 9 ماهه گذشته 10 هزار بازدید از تالاب ها، رودخانه ها و واحدهای روستایی استان انجام شد که فقط 33 کانون مشکوک به این بیماری شناسایی شد که با آزمایش های صورت گرفته هیچ مورد ناقل آنفلونزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشد.
او همچنین با اشاره به اهمیت معیشتی تخم مرغ و مرغ در کشور اظهار داشت: مبارزه با آنفلونزای مرغی در سطح کلان کشوری با جدیت در دستور کار قرار دارد و مقابله با این بیماری به تمام ارگان های ذی ربط با اولویت ابلاغ شده است.
حاج محمدی با بیان اینکه کرمانشاه به مجهزترین آزمایشگاه تشخیص بیماری فوق حاد پرندگان مجهز است ، گفت: در سریعترین زمان ممکن آزمایش بیماری فوق حاد پرندگان در استان تشخیص داده می شود و به سرعت با کانون این بیماری مقابله خواهد شد.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه یکی از مهم ترین شیوع های گسترش بیماری آنفلونزای مرغی را تردد وانت های دوره گرد عنوان کرد و گفت: باید دستگاه ها انتظامی و اجرایی برای مقابله با این پدیده اقدام های پیشگیرانه انجام بدهند.
حاج محمدی ، منشاء بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان را پرندگان وحشی و مهاجر دانست و اظهار داشت: در طول سال این اداره کل به طور مستمر کار پایش و مراقبت از واحدهای روستایی ، رودخانه ها و تالاب های استان را زیرنظر دارد.
وی با اشاره به بحث زنده فروشی مرغ در کرمانشاه بیان داشت: تاکنون هیچ سیاست و راهکاری نتوانسته جلوی ذبح غیربهداشتی و زنده فروشی مرغ و دام در سطح استان را بگیرد و این برای سلامت مردم یک تهدید است.
وی در ادامه با بیان اینکه مقابله با زنده فروشی مرغ و دام نیازمند انجام کارهای فرهنگی گسترده در راستای گوشزد کردن خطرات احتمالی این کار دارد، خواستار هم افزایی دستگاه های مرتبط شد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون یک کشتارگاه صنعتی دام در شهر کرمانشاه و 11 کشتارگاه سنتی و 9 کشتارگاه مرغ در استان فعال است.
در استان کرمانشاه چهار میلیون و 650 واحد دامی و بیش از یک هزار و 333 واحد دامپروری صنعتی شامل 700 واحد مرغداری گوشتی صنعتی، 176 واحد گاوداری شیری، 181 واحد پرواربندی گوساله و 219 واحد پرواربندی بره فعال است.
در این استان همچنین 24 واحد مرغداری تخمگذار، 13 واحد پرورش بوقلمون صنعتی، 9 واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، 2 واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از 309 هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.
در استان کرمانشاه سالانه بیش از 451 هزار تن انواع محصولات دامی شامل 336 هزار تن شیرخام، 36 هزار و 300 تن گوشت قرمز، 63 هزار و 800 تن گوشت طیور، 11 هزار و 100 تن تخم مرغ و چهار هزار و 83 تن عسل تولید می شود.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت، 14 شهرستان، 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا دارد.
3209/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.