علیرضا قبادی روز سه شنبه با حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا مرکز کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگاران این مرکز اعلام کرد: سازمان ثبت احوال یک هفته فرصت برای دریافت کارت ملی به افرادی که سال 96 درخواست صدور کارت ملی داده اند، گذاشته است.
او تاکید کرد که ادارات ثبت احوال، پست و دفاتر پیشخوان آمادگی تحویل کارت ملی را دارند و درخواست ما از مردم مراجعه هرچه سریعتر برای دریافت کارت هایشان است.
او این فرصت یک هفته ای برای تحویل کارت ها را به این معنی ندانست که بعد از یک هفته تحویل نمی شود اما توضیح داد که اگر افراد در این یک هفته کارت خود را دریافت نکنند، اطلاعات کارت قبلی آنها در سامانه ثبت احوال حذف می شود و سریال کارت قبلی که در دست افراد است و دستگاه های بهره بردار از آن استفاده می کنند حذف می شود و وقتی این سریال حذف شود هیچ دستگاهی به آنها خدمت نمی دهد.
او از متقاضیانی که کارت ملی خود را تاکنون دریافت نکرده اند خواست قبل از اینکه به مشکلی برخورد کنند، کارت ها را تحویل بگیرند.
وی اظهار داشت که به محض تحویل گرفتن کارت های جدید، سریال این کارت ها جایگزین سریال قبلی می شود و تا این سریال نباشد هیچ دستگاهی به آنها خدمت ارائه نمی دهد.
مدیرکل ثبت احوال کرمانشاه در ادامه این گفت و گو آماری هم در زمینه ثبت درخواست صدور کارت ملی در استان ارائه داد و گفت: تا پایان آبان امسال درخواست یک میلیون و 216 هزار و 898 نفر برای دریافت کارت ملی در سامانه ثبت احوال ثبت شده است.
به گفته قبادی ، از این تعداد درخواست ثبت شده تا پایان آبان، یک میلیون و 145 هزار و 224 مورد کارت صادر شده که از این تعداد نیز یک میلیون و 115 هزار و 212 مورد کارت به مردم تحویل داده شده است.
وی تصریح کرد که 71 هزار و 674 فقره کارت ملی نیز در انتظار صدور است به این معنا که ثبت نام آنها تکمیل شده و در مرحله صدور کارت می باشد.
او به نکته ای در این ارتباط نیز اشاره کرد و گفت: یک میلیون و 600 هزار نفر واجد شرایط دریافت کارت ملی در استان کرمانشاه هستند که تاکنون یک میلیون و 216 هزار و 898 نفر تکمیل ثبت نام کرده اند و درخواست آنها در سامانه ثبت شده اما جمعیتی حدود 300 هزار نفر تاکنون مراجعه ای برای ثبت نام کارت ملی نداشته اند.
قبادی ، از افرادی که تاکنون مراجعه ای برای ثبت نام دریافت کارت ملی در استان نداشته اند خواست هرچه سریعتر با مراجعه به دفاتر پیشخوان استان نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
وی به فعالیت 35 دفتر پیشخوان شهری و روستایی در استان کرمانشاه برای ثبت نام کارت ملی اشاره کرد و گفت: از این تعداد 15 دفتر در شهر کرمانشاه فعال است.
وی یادآوری کرد که دفاتر پیشخوان در استان ظرفیت ثبت نام روزانه چهار هزار نفر از متقاضیان کارت ملی را دارند.

** شناسنامه و کارت ملی را ودیعه نگذارید
مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه در ادامه این گفت و گو به شهروندان هشدار داد از ودیعه گذاشتن شناسنامه و کارت شناسایی ملی تحت هر عنوان و به هر منظوری، خودداری کنند.
قبادی با یادآوری اینکه مطابق قانون، ودیعه گذاشتن اسناد هویتی نظیر شناسنامه و کارت ملی در هر مکانی برای صاحب شناسنامه و گیرنده آن جرم محسوب می شود، افزود: شهروندان موظف به حفظ اسناد هویتی هستند که سازمان و ادارات ثبت احوال کشور به عنوان سازمان و ارگانی حاکمیتی برای آنها صادر می کند.
وی گفت: بسیار دیده شده است که ودیعه گذاری این اسناد تابعیتی برای دارنده شناسنامه یا کارت ملی مشکلات زیادی به وجود آورده و مورد جعل و سوء استفاده قرار گرفته است به همین دلیل مردم باید نسبت به نگهداری، حفظ و حراست از اسناد هویتی خود نهایت دقت را داشته باشند تا هویت آنان توسط افراد سودجو مورد سرقت و سوء استفاده قرار نگیرد.
او با بیان اینکه اسناد هویتی وسیله شناسایی افراد هستند که به وسیله آنها می توانند هویت و تابعیت خود را ثابت و از حق خود دفاع کنند، تأکید کرد: برای حفظ این سند حاکمیتی مهم، مردم باید از ودیعه گذاشتن آن نزد دیگران اکیدا خودداری نمایند و کسبه و افراد نیز از گرو گرفتن شناسنامه یا کارت شناسایی ملی افراد به عنوان ودیعه جدا بپرهیزند.
مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه تصریح کرد: دستکاری در شناسنامه نیز جرم تلقی می شود و به منزله سعی در مخدوش نمودن هویت فردی و جعل سازی سند قانونی و رسمی است.
وی در مورد مفقودشدن اسناد هویتی نظیر شناسنامه گفت: افرادی که شناسنامه شان مفقود شده است، باید با در دست داشتن مدارکی که تعلق شناسنامه به آنها را احراز کند، به دفاتر پیشخوان و درصورت نبود دفاتر پیشخوان به ادارات ثبت احوال مراجعه و فرم اعلام فقدان را پر کرده همراه با مدارک تحویل دهند.
قبادی افزود: پس از گذشت یک ماه انتظار در صورت پیدا نشدن شناسنامه مفقودی، شناسنامه جدید صادر می شود.
وی تأکید کرد: کسانیکه یکی از اسناد هویتی شناسنامه یا کارت ملی خود را گم کرده اند، ابتدا به ادارات پست مراجعه و از آن طریق پیگیری نمایند سپس شماره ملی خود را به سیستم پیامک ثبت احوال به شماره 09381001000 ارسال کنند تا درصورتیکه یابنده، شناسنامه را به این اداره تحویل داد فورا به صاحب آن برگردانده شود.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت، 14 شهرستان، 33 شهر و 2 هزار و 622 روستا دارد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.