به گزارش خبرنگار ایرنا، کیوان کاشفی روز یکشنبه در نشست فعالان اقتصادی استان با هیات تجاری سلیمانیه عراق که در محل اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: هیچ وقت صادرات و تبادلات ما با عراق شاهد نزول نبوده و با وجود همه فشارها و تحریم ها روابط به دلیل همسایگی و ویژگی های فرهنگی به سمت افزایش بوده است.
وی با تاکید براینکه این نوع نشست ها موجب آشنایی بیشتر و کاهش مشکلات در راستای توسعه روابط و رفع موانع می شود، افزود: درصددیم بسیاری از مسایل مهم و راهبردی را حل کنیم و می خواهیم تا بحث ترانزیت بین اقلیم کردستان و عراق را رونق بیشتر دهیم و بسیار علاقه مندیم تا مسیر ترانزیت کالا از مرز پرویزخان برقرار شود که با انجام همه فعالیت ها و کمک گمرک این روند آغاز شده ولی به رونق بیشتری نیاز دارد.
وی از مقوله گردشگری و توریسم سلامت به عنوان بخشی که کمتر بدان پرداخته شده یاد کرد و گفت: در صورت کسب آمادگی، شایسته است یک هیات تخصصی در این زمینه فعال شود تا این ارتباط گسترده شود.
کاشفی یادآور شد، در چند ماه گذشته با فعالیت های انجام شده مجوزی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت برای برگزاری نمایشگاه در سلیمانیه عراق گرفته شده و تفاهم نامه ای در این راستا تنظیم شده که بخشی از کار به کرمانشاه محول شده است که در زمان مناسب برگزار خواهد شد.
رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه افزود: کشور عراق و ایران پس از عبور از داعش بازار مشترک بزرگی به نام سوریه دارند که این بازار برای ما اهمیت دوچندان دارد.
این مسئول یاداور شد، هم اکنون پس از عبور از معضل داعش، تمایل داریم مسیری که برای عبور کالای ایران به سوریه طراحی شده از عراق بگذرد چرا که هم اکنون این مسیر از ترکیه می رود زمانبر و هزینه بر بوده و با مشکلات دیگر همراه است.
وی از مسیر اقلیم کردستان و سلیمانیه و سپس مرز پرویزخان و همچنین مسیر سومار به بغداد و دمشق به عنوان 2 مسیر درنظرگرفته شده برای رسیدن کالا به بازار سوریه یاد کرد و افزود: امیدواریم تا چند ماه آینده مسایل در بحث حمل و نقل، صدور ویزا و آغاز سریع تبادلات مالی با صرافی ها حل و فصل شود.
وی از پیگیری تبادلات مرزی به عنوان هدف دیگر یاد کرد و گفت: ورودی ما به اقلیم کردستان از طریق مرز پرویزخان، شیخ صله و شوشمی است که عمدتا به منطقه گرمیان و سلیمانیه وارد می شود ولی به هنگام ورود به این مناطق در رابطه با مسایل مرزی مشکلاتی هست که این سفرها در کاهش آن موثر است.
وی از یکسان سازی رویه هایی که در کل عراق در حال انجام است به عنوان هدف دیگر یاد کرد و گفت: از دیرباز مرز پرویزخان مبدا ورودی بزرگ به کل عراق بوده که امیدواریم به آن وضعیت برسیم.
کاشفی ، از ایجاد مقدماتی برای دیدار استانداران کرمانشاه، سلیمانیه و گرمیان به عنوان برنامه ای دیگر برای کاهش مشکلات یاد کرد و گفت: امروز در این فکر هستیم تا علاوه بر صادرات، به سمت واردات از سمت اقلیم کردستان حرکت کنیم و واردات برخی مواد اولیه از اقلیم آغاز شده و در خود استان مجوز واردات خودرو گرفته شده که اقلیم یکی از مناطق درنظرگرفته شده است ولی با توجه به مشکلات ارزی به تاخیر افتاده که امیدواریم این مشکلات رفع شود.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت سالانه بیش از2 میلیارد دلار صادرات کالاهای غیرنفتی دارد.
کرمانشاه 371 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد.
7460/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.