هفت هزار نفر از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه در ایران بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند. این خبر را رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد.
براساس اعلام نیروی انتظامی سال گذشته حدود 16 هزار و 200 نفر از هموطنان بر اثر تصادفات رانندگی جان باختند و علاوه بر آن حدود 335 هزار نیز مجروح شدند که این آمارها بسیار دردناک و قابل تامل است.
حجم بالای تلفات در جاده ها نیاز به بسیج عمومی برای جلوگیری از این فاجعه است و می طلبد همه مسئولان، دستگاه های اجرایی و اقشار مختلف مردم برای نه گفتن به تصادفات جاده ای وارد میدان شوند.
در برخی از استان ها از جمله کرمانشاه به دلایل مختلف از جمله وجود جاده های باریک و کوهستانی تعداد حوادث بالا است به گونه ای که آمارهای پلیس راه می گوید که در هشت ماه سپری شده از سال جاری 250 نفر در جاده های استان کشته و سه هزار و 811 نفر نیز مصدوم شدند.
در مدت مشابه سال گذشته نیز 254 نفر در تصادفات رانندگی در استان جان خود را از دست دادند و سه هزار و 825 نفر نیز مصدوم شدند.
استان کرمانشاه بیش از هشت هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که بخشی از آن در منطقه اورامانات، گیلانغرب، سنقر و کلیائی، هرسین و برخی دیگر از شهرستان ها یک بانده است که برای تعریض و 2 بانده کردن آن بودجه جهشی مورد نیاز است.
کارشناسان جاده، وسیله نقلیه و راننده را سه ضلع شکل دهنده یک حادثه جاده ای می دانند اما برای راننده به عنوان موجود زنده و هوشیار نقش بیشتری به نسبت 2 بخش دیگر قائل هستند.
بخشی از جاده ها در استان کرمانشاه پرتردد، باریک یک بانده و دارای نقاط حادثه خیز و پیچ های تند است که نیاز دارد نسبت به تعریض و رفع نقاط حادثه خیز آن تلاش بیشتری شود و از این طریق به کاهش تصادفات و تلفات کمک نمود.
تبدیل جاده های باریک به بزرگراه و نصب علائم راهنمایی و رانندگی استاندارد و به روز نیز می تواند به کاهش تصادفات کمک کند.
متاسفانه حجم تخریب راه های استان کرمانشاه به دلیل ترانزیت کالا و عبور خودروهای باری سنگین وزن بسیار بالا است که باید بخشی از درآمدهای حاصل از عبور این خودروها به بخش نگهداری راه ها اختصاص یابد.
از سوی دیگر برخی از تابلوها و علائم غیراستاندارد در سطح جاده ها وجود دارند که حواس رانندگان را پرت می کند و آنها را به توقف در سرعت بالا مجبور می سازد که ساماندهی و حذف این علائم نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
از سوی دیگر شرکت های خودروسازی نیز باید مکلف به رعایت استانداردهای لازم برای افزایش سطح مقاومت خودروها شوند تا تعداد فوتی ها کاهش یابد و از شدت صدمات کاست.
و اما برای یک ضلع دیگر تصادفات یعنی نقش رانندگان در وقوع تصادفات به عنوان موجود زنده و هوشیار باید بیشتر تامل کنیم و در قوانین و مقررات بازنگری نماییم.
کاربر خودرو باید آموزش های بیشتری برای در دست گرفتن سکان هدایت یک وسیله نقلیه ببیند و یک امتحان تئوری و آزمون عملی چند ساعته اکتفا نمی کند.
روند اخذ گواهینامه رانندگی در کشور ما نیاز به بازنگری جدی دارد و باید در این بخش آموزش های عملیاتی تر و کاربردی تر شود و فرد رانندگی در شرایط مختلف را آموزش ببیند سپس پشت فرمان بنشیند.
امکان اطلاع رسانی و انتقال پیام های آموزشی در شرایط کنونی باتوجه به افزایش رسانه های رسمی و غیررسمی و فضای مجازی سهل تر از گذشته شده و دست اندرکاران امور باید برای حوزه آموزش و اطلاع رسانی با برنامه عمل کنند.
تولید محتواهای آموزشی مفید برای افزایش حساسیت در جامعه در ارتباط با درست رانندگی کردن و رعایت قوانین و مقررات می تواند به کاهش حوادث و تلفات دراین بخش کمک شایانی کند.
استفاده از همه ظرفیت ها برای کاهش تعداد تصادفات و تلفات باید در دستور کار همه بخش ها قرار گیرد و در این میان تشکل های غیردولتی می توانند نقش موثری ایفا کنند.
به تازگی برخی از جوانان دغدغه مند منطقه اورامانات استان کرمانشاه اقدام به راه اندازی پویش «نه به سوانح جاده ای اورامانات» راه اندازی کرده اند که جا دارد مشابه این پویش ها در سایر نقاط استان و کشور نیز راه اندازی شود و از این ظرفیت اجتماعی برای کاهش تصادفات بهره برد.
استفاده از ظرفیت های اجتماعی می تواند راهکاری مناسب برای کاهش سوانح رانندگی است چرا که این سوانح سالانه جان هزاران نفر را می گیرد و آمار معلولان را نیز افزایش می دهد و از سوی دیگر میلیاردها تومان خسارت به جامعه وارد می کند.
امید می رود با تلاش همگانی و ایجاد دغدغه و حساسیت در اقشار مختلف مردم بتوان آمار حوادث و تلفات رانندگی در ایران را کاهش داد و از ورود خسارات جانی و مادی به هموطنان کاست.
3033/8066
*خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.