تکیه معاون الملک در سال 1320 هجری قمری توسط مرحوم حسین خان معین الرعایا به منظور برگزاری مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان کربلا و اجرای مراسم تعزیه در شهر کرمانشاه و در کنار رودخانه آبشوران احداث شد.
تکیه معاون‌ الملک بخش زیادی از شهرتش را مدیون کاشی ‌کاری منحصر به ‌فرد آن است که صاحب‌ نظران آن را کم‌ نظیر و در مواردی بی ‌نظیر خوانده‌اند.
کاشی‌های زیبای این مجموعه، جلوه‌ای بی‌ مانند از پیوند معماری و کاشی‌ کاری است. غنای تصویری در کاشی‌های به کار رفته، تنوع رنگ‌های آن‌ ها و تنوع در نوع ساخت و ابعاد کاشی‌ها، تکیه معاون‌الملک را به یکی از نفیس ‌ترین و تماشایی‌ ترین بناهای به یادگار مانده از دوران قاجار تبدیل کرده است.
این تکیه که بواسطه معماری زیبا و کاشی کاری منحصر بفرد پس از طاق بستان ارزشمندترین اثر تاریخی شهر کرمانشاه می باشد در سال 94 به شماره 945 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

** نفوذ آب به تکیه کذب است
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این راستا بیان کرد: تکیه معاون الملک در طول عمر 120 ساله خود در دامنه تپه برزه دماغ و در مسیر قنات، آبشوران و آب های قدیمی کرمانشاه استقرار داشته و حتی گفته هایی مبنی بر وجود حمام حسن خان معاون الملک و حمام عمومی که آب آن از محل قناتی که از کنار تکیه عبور می کرده تامین می شد.
جلیل بالایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تصریح کرد: در زمان احداث تکیه از این شرایط به عنوان یک فرصت برای تامین آب تکیه و همچنین آب حمام حسن خان در مجاورت آن استفاده کرده اند به نحوی که با احداث 2 دهنه آب انبار یکی در بخش ورودی بنا و یکی هم در حیاط حسینیه و همچنین یک حلقه چاه در حیاط عباسیه از آب های موجود استفاده می کرده اند که اکنون نیز این آب انبارها موجود بوده که یکی از آنها بدلیل وجود تابلو کاشی حضرت ابوالفضل (ع) در سر در آن به عنوان سقاخانه معروف می باشد.
او در ادامه اظهار داشت: در سال های اخیر ناچار شدیم در اعماق این مکان یک سیستم پمپاژ خودکار مستقر کنیم تا هر زمان که انحراف آب به دنبال باران و سیل صورت گیرد این آب را به خارج از مجموعه هدایت کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تاکید کرد: این مطلب که در سالهای اخیر آب به زیر تکیه نفوذ کرده اساساً اشتباه بوده چرا که وجود این آب انبارها و چاه ها نشان از وجود آب در همان زمان احداث می باشد.

** طرح مطالعاتی دور کردن خطر نم زدگی تکیه در حال اتمام است
او ادامه داد: برای رفع کامل مشکل نفوذ رطوبت به معماری تکیه، با همکاری امور آب استان کرمانشاه اقدام به تعیین مشاور خبره و با تجربه در زمینه آبهای زیر زمینی کرده که کار گمانه زنی ها و مطالعات از چند ماه پیش آغاز شده و در مراحل پایانی می باشد.
این مسئول در ادامه با اشاره به خاکبرداری بخشی از کوچه شهید غلامعلی گودینی در جنب تکیه معاون الملک یادآور شد: علاوه بر وجود حمام بزرگ حسن خان در بخش ورودی تکیه که جنبه عمومی داشته، در حیاط حسینیه تکیه حمام کوچک دیگری وجود دارد که احتمالاً حمام اختصاصی تکیه بوده است.
وی اضافه کرد: این حمام همانند سایر حمام های سنتی دارای بخش های مختلفی همچون دالان ورودی، سربینه یا حمام سرد، میاندر، حمام گرم، خاص نشین، خزینه و تون خانه بوده است.

** مرمت تکیه آغاز شده است
مدیر مجموعه تاریخی تکیه معاون الملک نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: به دلیل عدم استفاده و وجود نخاله ها و آوار ساختمانی فراوان در این بنا و عدم تخصیص اعتبار لازم برای مرمت و بازسازی آن تا 2 سال پیش امکان بازدید از آن وجود نداشت اما از 2 سال قبل با تامین اعتبار نسبت به تخلیه نخاله ها و آواربرداری بخش های تخریب شده اقدام شد و دهها کامیون نخاله و آوار از آن خارج گردیده است.
علیرضا برشاهی افزود: پس از خاکبرداری بخش های سربینه و حمام گرم عملیات مرمتی دیوارها و تاق و گنبد حمام آغاز شد.
او در ادامه بیان کرد: هنگام ورود لوله کشی آب به فضاهای شهری در این حمام هم اقدام به لوله کشی آب می گردد و به دلیل عدم نیاز به فضاهای خزینه و تون خانه نسبت به دیوار کشی جلو آنها و جدا سازی آنها از حمام اقدام می گردد.
برشاهی ادامه داد: در حین عملیات مرمتی فضاهای حمام نیز کشف اما مشخص شد بخش زیادی از این فضاها در زیر کوچه شهید گودینی قرار دارد که بواسطه فاضلاب کشی و سایر تاسیسات شهری در چند دهه قبل بخشی از دیوارها و تاق های آن تخریب گردیده و حجم زیادی آوار و خاک به داخل تون خانه وارد شده که به تازگی توسط پیمانکار میراث فرهنگی اقدام به خاکبرداری این بخش برای انجام عملیات مرمتی شده است.

** تهیه طرح مرمت کاشی های تکیه معاون در حال انجام است
مدیر مجموعه تاریخی تکیه معاون الملک با اشاره به اینکه زیر پا خالی شدن تکیه کذب محض است، اظهار داشت: عملیات مرمت در کوچه جانبی تکیه در دست اقدام می باشد و برخلاف گزارش های منتشر شده در سایت های خبری، با دیوارهای اصلی تکیه و تزیینات کاشی کاری فاصله دارد.
او در ادامه به برنامه ها و اقدام های مرمتی در حال انجام در تکیه معاون الملک اشاره کرد و افزود: در سالجاری علاوه بر مرمت حمام اختصاصی تکیه اقدام های دیگری نیز در دست اجرا می باشد که مطالعات فنی و مستند نگاری و طرح مرمت کاشی های تکیه معاون الملک، طراحی، نصب و اجرای سیستم نظارت تصویری تکیه معاون الملک، مرمت کاشی های آسیب دیده ضلع شمالی حیاط عباسیه و سایر بخش ها، انجام مطالعات و تهیه طرح دفع آبهای زیر زمینی و تخریب و بازسازی کامل سرویس های بهداشتی تکیه از مهمترین اقدام ها در این بخش بوده است.
8066/7447
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.