به گزارش خبرنگار ایرنا ، مرادعلی تاتار روز دوشنبه در جلسه هماهنگی دستگاه های متولی این بازارچه افزود: با توجه به پیشینه تاریخی و قدمت فرهنگی قصرشیرین ایجاد این مکان یک ضرورت است از این رو این میزان اعتبار از محل اعتبارات متوازن در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: برای ایجاد این بازارچه یک مکان در جنب آتش نشانی شهر که در گذشته هم مکانی برای داد و ستدهای اقتصادی بوده در نظر گرفته شده است که در صورت تایید کارشناسان از آن استفاده خواهد شد.
فرماندار قصرشیرین در ادامه گفت: کاروانسرای شاه عباسی که در مرکز شهر قرار دارد و به عنوان بازارچه سنتی استفاده می شود یک اثر تاریخی است که باید از آن حراست کرد و کارکرد تاریخی و فرهنگی خود را حفظ کند از این رو تلاش می شود با ایجاد این بازارچه جدید غرفه های داخل کاروانسرا به این مکان منتقل شود.
کاروانسرای شاه عباسی در فاصله 20 کیلومتری مرز مشترک ایران و عراق در شهرستان مرزی قصرشیرین واقع شده است و معماری آن به سبک هنر ایرانی و اسلامی است.
این کاروانسرا در زمان شاه عباس صفوی بر سر راه زایران عتبات عالیات و کربلای معلا با طول و عرض 60 متر و ارتفاع پنج متر از داخل در زمینی به مساحت سه هزار و 600 مترمربع ساخته شده است.
کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین به عنوان یک مکان تاریخی و فرهنگی، از 28 مهر سال 87 با تصمیم استاندار وقت کرمانشاه و مسئولان محلی به مکانی برای عرضه کالاهای وارداتی و داخلی از جمله فروش محصولات صوتی و تصویری و لوزام خانگی وارداتی از بازارچه مرزی پرویزخان، تبدیل شده است.
هم اینک 250 غرفه در محل این کاروانسرا ایجاد شده و به فروش و عرضه کالاهای خارجی و داخلی مبادرت می کنند ضمن اینکه این غرفه داران با اداره اوقاف و امور خیریه قرارداد اجاره منعقد کرده و به اوقاف اجاره پرداخت می کنند.
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معتقد است این کاروانسرا یک اثر تاریخی است و برای بازسازی آن هزینه زیادی صرف شده بنابراین نباید مورد تخریب واقع شود ولی حضور غرفه داران و کاربری فعلی آن موجب شده به بخشی از این اثر تاریخی خسارت هایی وارد شود.
این موضوع هم اینک به مناقشه ای میان اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل شده و هر یک از طرفین خود را در این خصوص محق تر از دیگری می داند.
شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه واقع است که 98 اثر تاریخی در این شهر وجود دارد و از این تعداد حدود 30 اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است.
3012/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.