به گزارش خبرنگار ایرنا، خسرو شهبازی روز دوشنبه در همایش خاک در سرسرای اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به رشد جمعیت و نیاز جامعه به غذا، افزود: تخریب و فرسایش خاک ظلم بزرگ و جبران ناپذیری به نسل آینده است.
او به تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ خاک اشاره و بیان کرد: مقام معظم رهبری خاک را حتی از آب برای تامین غذا و تولید مهم تر می دانند چرا که آسیب به خاک غیر قابل جبران است.
شهبازی سر منشاء همه تولیدات انسانی را از خاک دانست و گفت: حیات تمام موجودات به خاک وابسته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: برای تولید هر سانت خاک دست کم 100 تا 200 سال تولید زمان می برد و این نشان می دهد چقدر واجب و ضروری است در کشور به فرسایش خاک توجه جدی شود.
شهبازی، فرسایش 10 تا 12 تنی خاک در هکتار را فاجعه زیست محیطی دانست و گفت: سالیانه 100 میلیون تن خاک در کشور فرسایش می یابد که این موضوع ضرورت رسیدگی به فرسایش خاک و سیاست گذاری را نشان می دهد.
او منشاء ریزگردهای چند سال اخیر را ناشی از فرسایش خاک دانست و بیان داشت: در راستای حفظ خاک در کشور باید به طرح های آبخیزداری، آبخورداری، آموزش کشاورزان، تقویت پوشش گیاهی مراتع و جنگل ها توجه شود.
وی همچنین افزود: در راستای کاهش ریزگردها و جلوگیری از فرسایش خاک نباید قلوه سنگ های سطح زمین و مزارع را جمع آوری کرد، چرا که شن ها و قلوه سنگ ها مانع جا به جای خاک و فرسایش خاک می شوند.
او در ادامه با اشاره به فرسایش و تخریب جنگل های کشور را از حد متوسط جهانی بیشتر دانست و گفت: در سطح ملی در راستای محافظت از جنگل های باید اقدامات جدی کرد.
استان کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی دارد و سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.
3209/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.