به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند یکشنبه شب در نشست مشترک شورای برنامه ‌ریزی و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه در سرسرای تدبیر استانداری افزود: در زلزله 7.3 ریشتری شامگاه 21 آبان سال گذشته 12 هزار و 410 میلیون ریال و در زمین لرزه 6.4 ریشتری شامگاه 4 آذر امسال نیز 2 هزار و 680 میلیون ریال به زیرساخت های استان خسارت وارد شد.
وی ادامه داد: تاکنون از مجموع خسارتی که به زیرساخت های استان در زلزله مهیب سال گذشته به استان وارد شده، هفت هزار میلیارد ریال آن ابلاغ و 48 درصد این مبلغ تاکنون تخصیص پیدا کرده است.
بازوند با بیان اینکه خواستار در نظر گرفتن ردیف مستقل در بودجه سال آینده برای بازسازی زیر ساخت های آسیب دیده استان هستیم، افزود: در این زلزله متاسفانه شاهد نابود شدن طرح ‌های هادی روستایی و آسیب جدی معابر شهری نیز بودیم که برای جبران این مشکلات انتظار می رود در بودجه سال آینده ردیف مستقلی لحاظ شود.
استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به گرانی و نگرانی زلزله زدگان استان در این خصوص برای بازسازی منازل مسکونی خود، گفت: در سفر اخیر آقای جهانگیری خواستار تخصیص مبلغی بین 30 تا 50 میلیون ریال کمک بلاعوض مجدد به افراد زلزله زده شدیم تا بلکه مقداری از این فشار خارج شوند.
وی با بیان اینکه هم اکنون 80 درصد کار بازسازی در روستاها به اتمام رسیده و بسیار امیدواریم تا پایان امسال کار احداث واحدهای مسکونی به اتمام برسد، گفت: کار ساخت و ساز در شهرها مقداری سخت تر است که البته این موضوع با جدیت و به صورت شبانه روزی ادامه دارد.
بازوند تصریح کرد: یکی از مهمترین نیازمندی های مردم مناطق زلزله زده اختصاص 100 هزار تن قیر رایگان و همچنین اختصاص 30 هزار تن آهن با قیمت سابق و پیش از گرانی هاست تا کارها سریعتر دنبال شود.
مدیر ارشد استان در ادامه به زلزله 6.4 ریشتری یکشنبه هفته قبل ( 4 آذر) نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این زمین لرزه تلفات جانی نداشتیم و تنها حدود 730 نفر دچار جراحت شدند که به سرعت نیز به مراکز درمانی انتقال یافتند.
وی گفت: بر اثر این زمین لرزه 600 واحد مسکونی در مناطق غربی استان تخریب و سه هزار و 500 واحد نیز نیاز به تعمیر پیدا کردند.
بازوند با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون حدود 6 هزار و 40 پس لرزه در استان کرمانشاه رخ داده است، گفت: 720 مورد آن ها برای مردم قابل احساس بوده و باعث ترس و نگرانی آن ها شده است، ترسی که امیدوارم با کمک دولت برای بازسازی هرچه سریعتر واحدهای مسکونی افراد باقیمانده از بین برود.
استاندار کرمانشاه در ادامه به سامانه گرمسیری نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود 80 هزار میلیارد ریال در این طرح بزرگ و مهم هزینه شده و برای تکمیل آن به حدود 27 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.
وی همچنین خواستار توجه ویژه مسئولان کشوری به وضعیت زیرساخت بازارچه های مرزی استان شد و گفت: امیدوارم وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه اعتبار مناسبی برای توسعه زیرساخت های این بازارچه ها اختصاص دهند.
بازوند در پایان ضمن قدردانی از سفر رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس، تلاش برای بازگشایی مرز خسروی جهت تردد مسافر را نیز مورد تاکید قرار داد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال گذشته به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد.
در این حادثه براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند و 620 تن کشته و 12 هزار و 386 نفر نیز مصدوم شدند.
7458/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.