به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا رضایی یکشنبه شب در نشست مشترک شورای برنامه ‌ریزی و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه در سرسرای تدبیر استانداری افزود: البته با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و مشکلاتی که مردم مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در ساخت و ساز واحدهای مسکونی خود با آن روبرو شده اند لازم است دولت سقف تسهیلات اعطایی به این افراد را افزایش دهد.
وی با بیان اینکه نباید عملیات ساخت و ساز در مناطق زلزله زده متوقف شود، تاکید کرد: علاوه بر افزایش تسهیلات اعطایی باید نسبت به تامین آهن آلات و قیر مورد نیاز افراد زلزله زده نیز اقدام لازم صورت گیرد.
رضایی همچنین با اشاره به تصویب اختصاص چهار هزار تن قیر رایگان از طریق وزارت نفت به بنیاد مسکن و شهرداری ها، گفت: بنیاد مسکن می تواند با توجه به سهمیه اختصاص یافته به خود، بخشی از قیر مورد نیاز مناطق زلزله زده استان کرمانشاه را تامین کند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه با بیان اینکه در راه کمک به زلزله زدگان و ساخت مجدد منازل آن ها نواقصی نیز وجود داشته است، افزود: با این حال به خاطر گستردگی کار و خرابی های ایجاد شده در صدها شهر و روستای استان کرمانشاه، اقدامات صورت گرفته دولت بسیار قابل قبول بوده است.
وی همچنین با اشاره به بازدیدی که اعضای کمیسیون عمرانی مجلس از مناطق زلزله زده داشته اند، اظهار داشت: از یکسال گذشته تاکنون کارهای خوبی در این مناطق انجام شده و بسیاری از واحدهای کاملا تخریب شده مورد بازسازی قرار گرفته و در اختیار مردم قرار داده شده است.
رضایی همچنین با اشاره به زلزله خیز بودن کشورمان، عدم توجه لازم به بخش بیمه را متذکر شد و افزود: پس از وقوع زلزله ای که در آن تخریب صورت بگیرد همه نگاه ها به سمت دولت برمی گردد و منتظر کمک از این راه می مانیم در حالی که همه نیز به خوبی متوجه هستیم منابع و اعتبارات دولت محدود است.
نماینده مردم شهرستان جهرم فارس در ادامه گفت: این در حالیست که اگر فرهنگ بیمه کردن واحدهای مسکونی و حتی تجاری را نهادینه کنیم در چنین مواقعی مشکلات کمتری خواهیم داشت و با ورود بیمه به ماجرا عملیات ساخت و ساز و جبران خسارت های وارده بسیار بهتر انجام می شود.
وی یکی دیگر از ایرادات کشور بعد از وقوع زلزله را ناهماهنگی و آشفتگی در در توزیع امکانات اولیه دانست و گفت: باید برای این مشکل تدبیر و چاره اندیشی شود تا همه افراد حادثه دیده در آن لحظات سخت از این کمک ها برخوردار شوند.
رضایی، جلوگیری از انتشار اخبار کذب و ناامید کننده در فضای مجازی را نیز مورد تاکید قرار داد و از
وزارت ارتباطات خواست به این مسائل ورود پیدا کند.
او همچنین خواستار جانمایی مناسب برای واحدهای تازه تاسیس شد و گفت: یکی از مشکلاتی که مسکن مهر داشت این بود که در مکان های نامناسب و اغلب حاشیه ای احداث شدند که با روح توسعه شهری سنخیت ندارد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس در بخش دیگری از سخنانش، مردم کرمانشاه را مردمانی نجیب، کم توقع و قدرشناس توصیف کرد و گفت: به پاس همه خدماتی که مردم این دیار در دوران دفاع مقدس به ملت ایران ارائه کردند امروز همه وظیفه داریم تا در گرفتاری هایی نظیر زلزله کنار آن ها باشیم.
وی تصریح کرد: پس از وقوع زلزله مهیب سال گذشته با جدیت پیگیر وضعیت زلزله زدگان استان کرمانشاه بودیم و تا ساماندهی کامل آن ها در کنارشان خواهیم ماند و به خدمت گذاری خود ادامه خواهیم داد.
رضایی در پایان گفت: در بازگشت به تهران گزارشی کامل از نحوه امدادرسانی ها، مشکلات مردم مناطق زلزله زده و مسائل و مشکلات آن ها به رئیس جمهور و رئیس مجلس ارائه و برای رفع آن ها چاره اندیشی خواهد شد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال گذشته به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
در این حادثه 620 تن کشته و 12 هزار و 386 نفر نیز مصدوم شدند.
7458/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.