به گزارش خبرنگار ایرنا، اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کرمانشاه که در فرمانداری قصرشیرین برگزار شد، افزود: مردم این استان در دوران جنگ تحمیلی نقش مهمی داشتند و اقدام های تعیین کننده ای انجام دادند و ملت ایران هیچگاه آنها را فراموش نخواهد کرد.
وی اظهار کرد: زلزله سال گذشته حادثه تلخی بود که کام ملت ایران را تلخ کرد و احساسات همه تحت تاثیر آن جریحه دار شد ولی شکوه ملت ایران را در کمک رسانی نشان داد و همه به جنب و جوش افتادند.
معاون اول رییس جمهوری گفت: حضور مردم در صحنه بیانگر این بود که ملت ایران در روزهای سخت نشان می دهند از یک عقبه تمدنی برخوردارند و اتحاد و انسجام خود را در دنیا نشان دادند و بلافاصله حضور رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری ، وزرا ، هیات دولت و همه مسئولان را در منطقه داشتیم و انسجام مردم و مسئولان قابل تقدیر بود.
وی اضافه کرد: سازمان دهی مفصلی که برای تک تک روستاها انجام گرفت در بحث امداد و نجات به گونه ای که تا ساعت 11 روز بعد حادثه 2 هزار مصدوم را از زیر آوار نجات دادند و سرعت عمل در امداد و در اسکان موقت ، توزیع چادرها و در ساخت و ساز قابل توجه است.
جهانگیری گفت: در حادثه ای که اتفاق افتاد به طور کامل واحدها ساخته نشده اما ظرف یکسال، احداث بیش از 20 هزار واحد و تعمیر 60 هزار واحد قابل توجه است و حجم بزرگی است.
وی اضافه کرد: این حجم ساخت و ساز اتفاق استثنایی است و برخی دل ملت ایران را خالی می کنند و اقدام های انجام شده را تضعیف می کنند که جفا در حق دولت ، ملت و مدیرانی است که عاشقانه خدمت می کنند.
معاون اول ریس جمهوری گفت: مجموعه دولت و نهادهای مسئول ، بنیاد مسکن ، فرمانداری ها ، جمعیت هلال احمر ، سپاه ، ارتش و بهداشت و درمان کارهایشان را بخوبی انجام دادند و باید از آن ها تشکر کرد اگرچه مشکلاتی هست و ما وظیفه داریم آنها را حل کنیم.
وی تاکید کرد: باید سرعت ساخت و ساز در شهرها بیشتر شود و همچنین عقب ماندن ساخت و ساز مسکن مهر قابل قبول نیست و باید سامان داده شود تا مردم زمستان در منازلشان باشند.
وی اظهار داشت: واحدهای مسکن مهر بیمه بودند و یک مقداری باید بیمه خسارت آنها را پرداخت کند و مجموعه مدیران استان هم تلاش کنند تا مردم سریع وارد چرخه زندگی عادی شوند و همه این تصمیم ها از سوی دولت برای حل مشکلات مردم است.
جهانگیری خاطرنشان کرد: در سفر قبل پنج میلیون تومان سقف وام را بالا بردیم و اگر ارزیابی این باشد که راجع به وام ها تصمیم گیری شود و در ستاد اگر یک نیاز جدی باشد و با توجه به توانایی نظام بانکی تصمیم نهایی گرفته می شود.
وی در عین حال تاکید کرد: منابع مالی دولت حدی دارد و هنر این است که مدیران با منابع موجود و مشخص کار را بخوبی انجام دهند.
وی با بیان اینکه زلزله ۶.۴ یک زلزله بزرگ بود، گفت: زلزله سال گذشته پس لرزه هایش تغییر قابل ملاحظه ای به وجود نمی آورد و وضعی که امروز در روستاهای قصرشیرین و گیلانغرب دیدیم ، یک پیام به مردم ایران دارد که اگر واحدهایی مسکونی خوبی ساخته و نظام مهندسی مسئولیت را خوب قبول کند، تلفات زلزله پایین می آید.
معاون رییس جمهوری عنوان کرد: در مدیریت زلزله کرمانشاه، عملکرد بسیار خوبی صورت گرفته است و مجموعه مدیران تلاش قابل تقدیری از خود نشان داده اند.
وی با بیان اینکه استاندار کرمانشاه از بهترین استانداران دولت است، گفت: کرمانشاه جوانان تحصیلکرده خوبی دارد و باید اقدام های اساسی برای اشتغال آنها صورت دهیم. اگر اعتبارات تخصیص یافته برای تسهیلات اشتغال در کرمانشاه کافی نباشد، بخاطر وضعیت ویژه استان کرمانشاه، از سهم دیگر استانها کم می کنیم و به سهم این استان اضافه خواهیم کرد.
جهانگیری در ادامه گفت: در ساخت و بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق روستایی اقدام های بسیار چشمگیری صورت گرفته است. سرعت ساخت و ساز در مناطق شهری زلزله زده استان کرمانشاه نیز باید شتاب بیشتری به خود گیرد.
وی همچنین گفت: اگر وزیر نیرو پیشنهاد احتساب تعرفه برق قصرشیرین را بر مبنای مناطق گرمسیری ارائه کند، ما در هیات دولت آن را تصویب می کنیم.
معاون رییس جمهوری اضافه کرد: باید با همکاری دولت عراق تدبیری پایدار برای بازگشایی مرزخسروی در نظر گرفته و اجرا شود.
وی گفت: کولبری یعنی حمل یک بار سنگین توسط یک انسان، که از نظر انسانی مورد تایید ما نیست. دولت برای حفظ کرامت مرزنشینان برنامه های خوبی دارد تا درآمد مناسبی برای مردم مناطق مرزی ایجاد شود. اگر مصوبات دولت در این زمینه نیاز به اصلاح داشته باشد، اصلاحات و بازنگری لازم را انجام می دهیم.
جهانگیری در پایان گفت: ظرفیت مرزی استانهای مرزی، از اهرمهای موثر کشور در زمان تحریم‌هاست. امریکا می داند که کشور پهناور و‌ ملت بزرگ ایران را نمی توان در محاصره اقتصادی قرار داد و باید بدانند که فقط با زبان تکریم با ملت شکست ناپذیر ایران می توان صحبت کرد.
معاون اول رییس جمهوری روز پنجشنبه به منظور بازدید از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه و اطلاع از آخرین وضعیت روند امداد رسانی به زلزله زدگان وارد فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه شد.
معاون پارلمانی رییس جمهوری ، وزیر راه و شهرسازی ، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، رییس جمعیت هلال احمر و رییس ستاد بحران کشور جهانگیری را در این سفر همراهی می کنند.
جهانگیری نهم مرداد ماه سال جاری نیز به منظورافتتاح پنج هزارمین واحد مسکونی بازسازی شده در روستاهای زلزله زده استان و بازدید از این مناطق وارد کرمانشاه شد.
ششم آذر ماه سال 96 هم معاون اول رییس جمهوری بعد از وقوع زلزله مهیب 7.3 ریشتری 21 آبان، با هدف بررسی و ارزیابی روند امدادرسانی و حل مشکلات مردم مناطق زلزله زده و همچنین اطلاع از نحوه اجرای برنامه بازسازی خانه های تخریب شده به کرمانشاه سفر کرد.
زلزله 6.4 ریشتری یکشنبه شب هفته جاری به حدی شدید بود که در تمام نقاط استان کرمانشاه احساس شد و اکثر مردم را به معابر عمومی و بوستانها کشاند.
در زلزله 6.4 ریشتری شامگاه یکشنبه چهارم آذر شهرستان سرپل ذهاب 771 نفر مصدوم شدند.
سه هزار و 800 واحد مسکونی تاکنون از سوی 47 تیم ارزیاب از ستادهای معین در مناطق زلزله زده مورد ارزیابی قرار گرفته که در مجموع با توجه به بازسازی و تعمیر 80 درصد واحدهای مسکونی این مناطق، آسیب جدی به واحدهایی مسکونی وارد نشده و 20 درصد واحدها در حد تعمیری هستند.
در 12 روستای اصلی کانون زلزله در شهرستان های قصرشیرین و گیلانغرب نیز ارزیابی ها انجام شده است و 160 واحد مسکونی در مجموع دچار خسارت شده اند که این واحدها همگی تعمیری هستند.
این زلزله پس لرزه زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال گذشته بوده که در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب رخ داد و 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
8066/3012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.