به گزارش خبرنگار ایرنا، علی حسینی روز پنجشنبه در همایش آموزش و ترویج کشت زعفران که در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، افزود: ایران فقط به 50 کشور جهان از 180 کشور زعفران صادر می کند و این وظیفه دولت و بخش خصوصی است که با هم افزایی با یکدیگر بازار بیشتری برای زعفران ایران پیدا کنند.
او اضافه کرد: نیاز اکنون جهان 430 تن زعفران است و کشورمان هم همین میزان تولید می کند، اگر دسترسی به بازار جدید بوجود بیاید کشورمان پتانسیل تولید چند برابر نیاز بازار جهانی را نیز دارد.
حسینی در ادامه با بیان اینکه 2 استان خراسان رضوی و جنوبی به تنهایی می توانند نیاز جهانی زعفران را به راحتی تامین کنند، افزود: در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی و کم آبی در کشور در 20 استان کار کشت زعفران شروع شده است.
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در ادامه کشت گیاه زعفران را متناسب با کم آبی دانست و افزود: به همین دلیل کشت زعفران در خراسان ماندگار و توسعه یافته است.
حسنی ، همچنین بر مدیریت صحیح مقدار کشت، مدیریت کیفیت تولید، بسته بندی و مدیریت رقابت در بازار جهانی از سوی مسئولان ذی ربط صنعت زعفران را مورد تاکید قرار داد.
او در پایان افزایش قیمت زعفران کشور در بازار جهانی را به ضرر صنعت زعفران دانست و گفت: بالا رفتن قیمت زعفران کشور در بازار جهانی موجب از دست رفتن بازار می شود و رقبای جهانی جای ایران را خواهند گرفت.

** کرمانشاه زادگاه گیاه زعفران در جهان شناخته شده است
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز با اشاره به خیل عظیمی از کشاورزان مشتاق کشت زعفران در این استان گفت: زادگاه و تاریخچه زعفران را در کوه های زاگرس به ویژه در کرمانشاه دانست و از این استان به جاهای دیگر جهان و کشور رفته است.
ناصر مرادی در ادامه اظهار داشت: 9 سال است کشت زعفران دوباره در استان کرمانشاه شروع شده و در سال زراعی جدید پیش بینی می شود 150 تا 200 هکتار زمین کشاورزی در سطح استان زیرکشت زعفران برود.
او با بیان اینکه کشت زعفران هفت سال طول می کشد، افزود: سال های اول و دوم کشت زعفران ثمردهی آن کم و در حد 2 و سه کیلوگرم در هکتار است ولی از سال سوم به بعد در هر هکتار نزدیک به هفت کیلوگرم زعفران تولید می شود.
وی شهرستان صحنه، دشت ماهیدشت و سنجانی را بااستعداد ترین جاهای استان برای کشت زعفران نام برد.
مردادی، کشاورزان زعفران کار استان کرمانشاه را حدود 200 نفر عنوان کرد و بیان داشت: زعفران در جاهایی قابل کشت است که هزار و 200 متر از سطح دریا ارتفاع داشته باشند بنابراین مناطق گرمسیری استان پتانسیل کشت زعفران را ندارند.

** زعفران در صادرات کشور ذاتا یک برند ایرانی است
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کرمانشاه نیز در این همایش تعداد علاقه مندان به کشت زعفران در استان را چشمگیر دانست و گفت: زعفران مانند پسته و فرش یکی از محصولات اساسی برای صادرات است و ذاتا یک برند ایرانی است.
کیوان کاشفی گفت: به دلیل صادراتی بودن زعفران وظیفه اتاق بازرگانی است که به برداشت ماشینی و استاندارد، ارتقای کیفیت بسته بندی و ارتقا کیفیت آن کمک کند.
او در ادامه از زعفران کاران استان کرمانشاه خواست در راستای دریافت کمک های مالی، بازاریابی، صادرات، بسته بندی و ارتقا تولید زعفران در اتاق بازرگانی یک تشکل تخصصی تشکیل دهند.
وی در پایان از تشکیل تشکل تخصصی روغن حیوانی کرمانشاه در ماه های آینده خبر داد و گفت: اتاق بازرگانی در راستای بهبود فضای کسب و کار و حمایت از محصولات برند و صادراتی استان اقدام به تشکیل تشکل ها و کمیسیون های تخصصی می کند.
در همایش آموزش کشت زعفران در استان کرمانشاه بیش از 300 نفر شرکت کردند.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت و 24 هزار و 640 کیلومتر مربع مساحت، 940 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ دارد که حدود 70 درصد آن دیم است.
3209/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.