به گزارش خبرنگار ایرنا، محم ابراهیم الهی تبار روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت کتاب و کتابخوانی در کتابخانه امیر کبیر کرمانشاه افزود: باید به عنوان یک ضرورت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را به معرفت عمومی تبدیل کنیم.
وی اظهار داشت: یکی از شاخصه های توسعه یافتگی کشورها بحث کتابخوانی و سرانه مطالعه است که متاسفانه این وضعیت در ایران و به تبع آن در استان کرمانشاه مناسب نیست.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه در ادامه خانواده، مدارس و محیط های آموزشی ، کتابخوانان و کتابداران ، ناشران و کتاب فروشی ها ، دولت و رسانه های گروهی را در گسترش و تعمیق بخشیدن به فرهنگ مطالعه در جامعه موثر دانست و گفت: باید اولویتها و محور کاری ما در استان این مواردی که به آن ها اشاره شد، باشد.
وی با اعلام اینکه در گذشته بزرگان خانواده ها محفل های کتابخوانی را در سطح منازل راه اندازی می کردند، گفت: هم اکنون نیز باید از ظرفیت عظیم خانواده ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه استفاده کنیم.
الهی تبار اضافه کرد: در مدارس و محیط های آموزشی نیز که دانش آموزان سال های زیادی از عمر خود را در آنجا می گذرانند، باید فعالیت های فرهنگی متنوعی از جمله کتابخوانی را در دستور کار خود قرار دهیم.
وی نقش کتابداران را نیز در گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه موثر دانست و گفت: دولت نیز باید زیرساخت های لازم برای مردم در مناطق شهری و روستایی را فراهم آورد و رسانه های گروهی هم در این زمینه می توانند در تشویق مردم به مطالعه نقش آفرین باشند.

** اجرای 500 برنامه فرهنگی در مناطق زلزله زده
مدیرکل کتابخانه های عمومی کرمانشاه نیز در این مراسم گفت: به منظور ارتقا روحیه کودکان در یک سال اخیر 500 برنامه فرهنگی در مناطق زلزله زده استان اجرا شده است.
معصومه حسنی خوانساری افزود: همچنین در این مدت نشست های کتابخوانی، تحلیل و بررسی کتاب، کلاس های خلاصه نویسی، قصه گویی و نقد را در سطح کتابخانه های استان با حضور مشتاقان به کتاب و کتابخوانی برگزار کردیم.
وی در ادامه گفت: انجمن کتابخانه های شهرستان های هرسین ، صحنه و سرپل ذهاب امسال به دلیل برگزاری منظم جلسات انجمن کتابخانه ها و پیگیری مصوبات آنها به عنوان انجمن های برتر کشور برگزیده شدند.
مدیرکل کتابخانه های استان کرمانشاه در پایان با بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ما در استان در اوایل انقلاب 104 باب کتابخانه داشتیم که این آمار هم اکنون 10 برابر افزایش یافته است.
در این مراسم تعدادی از فرمانداران استان، مدیران رسانه های گروهی و کتابخوانان و کتابداران نمونه مورد تجلیل قرار گرفتند.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت ، 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا در مجموع بیش از یکصد کتابخانه شهری، روستایی و سیار با یک میلیون جلد کتاب دارد.
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.