به گزارش ایرنا، نرخ بیکاری در میان دانش آموختگان دانشگاه‌های کشور کم نیست و بخش عمده ای از دلیل بیکاری جوانان، به ویژه دانش آموختگان دانشگاهی نداشتن مهارت شغلی است که ورود آن ها را به بازار کار روز به روز دشوارتر کرده است.
حدود چهار میلیون و 700 هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی کشور هم اکنون مشغول به تحصیل هستند.
به گفته کارشناسان، آمار اشتغالزایی کشور در 9 ماه ابتدایی سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 3.6 درصدی داشته است و این آمار در سال 95 رشد 2.8 درصدی و در سال های پس از انقلاب به طور متوسط رشد 2.5 درصدی ثبت شده است.
مدیرکل ارتباط با صنعت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفته است: براساس آخرین آمارهای موجود، 35 درصد از بیکاران جامعه را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می دهند.
محمد سعید سیف افزوده است: حدود 18.5 درصد از دانش آموختگان بیکار کشور دارای مدرک کارشناسی هستند.
به اعتقاد صاحب نظران، کسب آموزش های مهارتی لازمه اشتغالزایی افراد به ویژه دانش آموختگان دانشگاهی است.
آنان معتقدند با توجه به محدودیت های سیستم اداری نمی توان برای تمام دانش آموختگان دانشگاهی در بخش های دولتی اشتغال ایجاد کرد و ورود بخش خصوصی برای اشتغالزایی در عرصه های مختلف اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات را مهم ارزیابی کردند.
همچنین کارشناسان اقدام های انجام شده از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای ارائه آموزش های مهارتی را قابل توجه و بسیار اثرگذار خواندند و بر لزوم ارائه آموزش های مهارتی و ایجاد درآمد ثابت تاکید کردند.
به گفته کارشناسان، بیکاری در میان دانش آموختگان دانشگاهی در مقطع دکتری نیز مشاهده می شود و برنامه ریزی برای حل این مشکل ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
مرکزهای مهارت آموزی اکنون به کانون هدایت تدریجی و هدفمند دانشجویان به سمت بازار کار، ارتباط بین مراکز دانشگاهی، صنایع و بازار و کاهش آمار بیکاری تبدیل شده اند.
پیش بینی و تدارک ورود گسترده بخش خصوصی به بحث مهارت آموزی و مهارت افزایی و ارائه مشوق ها و محدودیت ها برای جوانان جویای کار در بحث مهارت آموزی از جمله راهکارها برای افزایش مهارت آموزی جوانان و کاهش آمار بیکاری است.

** سیاست دولت کاهش دانش آموخته گان بیکار است
علاالدین ازوجی، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طی چهار سال گذشته 670 هزار شغل در کشور ایجاد شده است، ابراز داشت: از نظر وضعیت اشتغال به نسبت سال های 88 تا 92 روند روبه رشدی را در این زمینه شاهد هستیم اما تا رسیدن به شرایط مطلوب باید تلاش های بیشتری صورت گیرد.

** سه میلیون نفر ساعت آموزشی در کرمانشاه
مدیرکل اداره فنی و حرفه ای استان کرمانشاه در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اداره کل فنی و حرفه ای را متولی آموزش های غیر رسمی در کشور دانست و گفت: بسترها برای آموزش مهارت در استان کرمانشاه در قالب 18 کارگاه فعال بخش دولتی و 235 آموزشگاه فعال بخش خصوصی آماده است.
یاور محمدی ، با بیان اینکه سال گذشته بیش از 40 هزار نفر در بخش های دولتی و خصوصی استان آموزش های مهارتی را فرا گرفتند، افزود: امسال به دنبال ارتقای سطح کیفی آموزش ها هستیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه گفت: سال گذشته به علت مشکلات آئین نامه ای و قوانین اجرایی از یک هزار و 220 تعهد مهارت آموزی برای اشتغال مولد در استان 243 مورد آن محقق شد این در حالی است که در 6 ماه نخست امسال این رقم به 900 مورد ارتقاء پیدا کرده است.
وی میزان تعهد آموزش مهارتی اداره کل فنی و حرفه ای استان کرمانشاه را برای سال 97، سه میلیون و 50 هزار نفر ساعت آموزش اعلام کرد که به منظور توجه بیشتر به امر کیفی سازی آموزش ها باعث شده این رقم به نسبت سال گذشته کاهش داشته باشد.
وی با بیان اینکه 6 هزار حرفه در پایگاه اطلاع رسانی سازمان آموزش و فنی و حرفه ای ثبت شده است، اظهار داشت: در استان کرمانشاه در سه خوشه صنعت، کشاورزی و خدمات آموزش ارائه می کنیم.

** سربازان بیش از 52 هزار نفر ساعت آموزش مهارتی دیدند
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه در ادامه گفت: 52 هزار و 59 نفر ساعت آموزش های مهارتی در 6 ماه نخست سال جاری در پادگان های استان به سربازان وظیفه عمومی ارائه شد.
محمدی همچنین اظهار داشت: این میزان آموزش به منظور احراز شرایط اشتغال جوانان بعد از خدمت مقدس سربازی با برگزاری دوره های آموزشی برای 378 نفر ارائه شده است.
وی در ادامه به طرح ایران مهارت اشاره کرد و گفت: در این طرح علاوه بر ارائه آموزش های فنی و حرفه ای، دانش آموزان با مشاغل مختلف آشنا شده و از پشتوانه مناسبی برای تعیین رشته و آینده کاری برخوردار می شوند.
مدیرکل اداره فنی وحرفه ای استان کرمانشاه گفت: براساس این طرح دانش آموزان دوره متوسطه اول تا پایان دوره از 60 ساعت آموزش فنی و حرفه ای بهره مند می شوند و برای انتخاب رشته و ورود به مقطع متوسطه دوم آماده خواهند شد.

** آموزش بیش از یک هزار و 200 نفر جویای کار در کنگاور
رئیس مرکز فنی و حرفه ای شهرستان کنگاور هم با تاکید بر تلاش برای ترویج فرهنگ مهارت آموزی در میان آحاد جامعه بویژه جوانان گفت: باید تفکر پشت میزنشینی در جامعه حذف شود.
محمد فرشاد فر در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: اگر به جای نگرانی برای بیکاری دانش آموخته گان و توجه به مدرک گرایی به ترویج آموزش های فنی و حرفه ای توجه می کردیم امروز هیچ کدام از مشکلات موجود را نداشتیم.
وی ادامه داد: مرکز فنی و حرفه ای شهرستان در رشته های صنایع دستی، دوخت، قالی بافی، گلیم بافی، سفالگری، سوخت نگاری، رایانه، برق صنعتی، ساختمان، برق خودرو، اتومکانیک، تراشکاری، جوشکاری و رباتیک فعالیت دارد.
وی با اشاره به شمار زیاد دانش آموختگان متقاضی کار، مهارت آموزی برای ایجاد اشتغال را بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: در این راستا در نیمه نخست سال طی تفاهم نامه ای که با ادارات صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی شهرستان منعقد شد به 305 نفر از روستائیان در قالب 30 هزار و 500 نفر ساعت در رشته های مختلف آموزش داده شد.
فرشاد فر به عملکرد مرکز ثابت نیز اشاره کرد که طی شش ماه نخست سال 97 به تعداد 676 نفر از کارجویان بیش از 105 هزار نفر ساعت آموزش داده شده که تعهد ما تنها 54 هزار و 500 نفر ساعت بوده است.
وی اضافه کرد: آموزشگاه های سطح شهر کنگاور نیز به تعداد 254 نفر، 66 هزار و 481 نفر ساعت به متقاضیان مهارت آموزی آموزش داده اند.
برای توسعه و پیشرفت طبق تعبیر مقام معظم رهبری نیازمند پنجه های کارآمد هستیم.
کشور ما با وضعیت کنونی اشتغال، نیازمند دانشجویان آچار به دست است و تحقق این مهم نیز نیازمند فراموشی تفکر مشاغل پشت میز نشینی است.
گزارش: مجید رحمتی
8066/7447
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.