همانند دیگر شبهای بلند پاییزی، بوی برنج دم کشیده در کنار سفره ای ساده و صمیمانه در یک خانه حکایت از مهمان داشت، در خانه ای دیگر کودکی در خواب بود، چشمانی منتظر به در مانده بود و در دیگر آشیانه ای شمع کیک تولد 2 کودک خردسال در شرف خاموش شدن بود‌‌.
درست آن زمان که اهالی شهر و روستا دقایق تلخ، شاد و یا عادی زندگی خود را طی می کردند داستان زندگی مردمان به یکباره عوض شد.
در اولین سالگرد زلزله و با وجود پشت سرگذاشتن سالی پراز لرزش و ناله زمین برای کرمانشاهیان، خبرها و اقدامات، از رویش پس از مرگ حکایت دارد و گویای این است که آوار غم نتوانسته قامت این مردمان صبور را خمیده نگه دارد.

** بوی مرگ در کوچه پس کوچه های شهر
امروز نخستین سالگرد این حادثه هولناک است، اکنون یکسال است که از زمین لرزه مهیب 7.3 ریشتری سرپل ذهاب در 21 آبان 96 می گذرد و گذشت 365 روز نتوانسته از تلخی این حادثه غمبار در ذهن ایرانیان بکاهد.
پس از این زلزله هولناک، بخش وسیعی از شهر سرپل ذهاب و روستاها به تلی از خاک تبدیل شد و بوی مرگ از لابه لای آوارها به مشام می رسید، گویا پیچک غم بر دشت ذهاب چنبره زده بود...
این زمین لرزه در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم برجای گذاشت.
این زلزله به 9 شهرستان و یک هزار و 932 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته 103 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دید.

** دولت و ملت در کنار هم
اولین سالگرد این زلزله، در واقع خاطرات بسیار تلخی را تداعی می کند که هیچگاه از یاد مردمان این دیار نمی رود، چه بسیار هم دیارانی که از دست دادیم و چه بسیار نازنین افرادی که داغدار شدند...
با وجود این همه نیستی و تباهی، دلجویی و یاری رسانی دولت و ملت از سراسر کشور گرمابخش روزها و شبهای پس از زلزله برای بازماندگان شد.
این بار قهر زمین بود که می خواست صبر، تحمل و مقاومت کرمانشاهیان را محک بزند، مردمانی که سالها در برابر متجاوزان و رژیم بعثی عراق ایستادند و یک وجب از خاک این دیار را در اختیار دشمن قرار ندادند ولی هم اکنون باید در برابر یک حادثه طبیعی ایستادگی می کرده و قامت خمیده خود را راست نگه می داشتند.
در چنین شرایطی که بهت و حیرت از حادثه سهمگین و هولناک ایرانیان را فرا گرفته بود، سرپل ذهاب به قطبی و پایگاهی برای اثبات انسانیت، مردانگی و کمک های بشردوستانه تبدیل شد، دولت، ملت، سلبریتی و احساسات هر فرد که قلبی در سینه داشت را برانگیخت تا با هرآنچه در توان دارد بتواند ذره ای از درد مردمان را بکاهد...
از ارسال آذوقه و البسه مردمی گرفته تا تقسیم کار بین نهادهای دولتی و خصوصی پس از اتمام عملیات امداد و نجات...

** تلاش برای داشتن شهری آباد
پس از گذشت نخستین روزهای پس از زلزله، گام بلند دولت برای بازسازی مناطق زلزله زده برداشته شد و عزم و اراده برآن شد تا با حمایت مردم و بازماندگان همه مشکلات فراروی بازسازی برطرف شود.
دولت در ساخت و ساز مسکن شهری و روستایی نقش نظارت را برعهده گرفت و تسهیلات پرداخت کرد تا خود مردم در ساخت و سازها نقش عمده را بر عهده بگیرند.
از ابتدای وقوع زلزله و همزمان با آغاز عملیات بازسازی ، 53 هزار و 560 میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات به زلزله زدگان غرب کرمانشاه تخصیص یافت و با همت دولت تدبیر و امید برای بازسازی واحدهای مسکونی دامی، صنعتی و شیلات که در جریان زلزله دچار خسارت شدند ، کمک بلاعوض پرداخت شد.

** خسارت 12هزار میلیاردی به زیرساخت ها
در جریان زلزله هفت و سه دهم ریشتری 21 آبان پارسال ، به زیرساخت های کرمانشاه 12 هزار و 410 میلیارد ریال خسارت وارد شد که برای جبران آن ، پنج هزار و 250 میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شد و پس از چندماه از گذشت زلزله، مجموع کمک های مردمی و جمعیت هلال احمر به مناطق زلزله زده را چهار هزار میلیارد ریال اعلام شد.
با توجه به افزایش بی رویه قیمت ها و بی ثباتی موجود در بازار، آنچه که اهمیت داشت سرعت عمل بخشیدن به بازسازی واحدهای احداثی و تعمیری و افزایش سقف تسهیلات پرداختی چه در قالب وام و چه در قالب کمک بلاعوض بود که این موضوع از طریق مسئولان پیگیری و در دستور کار قرار گرفت.

** حال و روز بازسازی
اکنون پس از گذشت یک سال از زلزله می توان گفت که تاکنون 18 هزار و 200 واحد مسکونی بازسازی و تحویل مردم شده اند که تا پایان آبان این عدد به 20 هزار واحد می رسد.
از سوی دیگر 35 هزار و 635 واحد مسکونی تخریبی پی‌کنی شده و از این تعداد 33 هزار و 101 واحد آرماتوربندی و 32 هزار و 480 واحد هم بتن ریزی شده اند. همچنین 28 هزار و 403 واحد اسکلت بندی و 22 هزار و 459 واحد دیوار چینی شده اند. سقف 23 هزار و 327 واحد هم زده شده و گچ و خاک دیوارهای 17 هزار و 446 واحد به اتمام ‌رسیده است.
در رابطه با واحدهایی هم که نیاز به تعمیر دارند، تاکنون کار 59 هزار و 930 واحد زلزله زده آغاز شده و 53 هزار و 703واحد به صورت کامل تعمیر‌‌ شده اند.

** تداوم انسجام ملی برای داشتن شهری آباد
با این حال اقدام های خوبی در دیگر بخش ها بویژه در زمینه هدایت آب های سطحی و فاضلاب به خطوط اصلی شبکه جمع آوری و تصفیه خانه، جونده کشی، سم پاشی، مه پاشی، جمع آوری و دفع بهداشتی زباله ها و آموزش عمومی مقابله با سالک و دیگر بیماری های واگیر انجام و سبب شد که شیوه سالک حتی از سال 96 هم کمتر باشد که اتفاق خوشحال کننده ای بود.
وجود کاستی در زمین لرزه ای با این همه وسعت و مقیاس طبیعی است و از سوی دیگر پس لرزهای یکساله تلنگری برای هوشیاری همیشگی این مردمان است، برای داشتن سرپل ذهاب آباد، این انسجام ملی باید تداوم یابد.
گزارش از زهره کریم زاده
7460/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.