به گزارش خبرنگار ایرنا ، فرهاد تجری روز دوشنبه در جلسه کارگروه آب و خاک شهرستان قصرشیرین افزود: مردم شهرستان های غربی کرمانشاه که مرزداران و حافظان امنیت کشور هستند، در هشت سال جنگ تحمیلی، خسارت های زیادی متحمل شدند که این امر مشکلات زیادی را برای آن ها به وجود آورد.
وی با اشاره به اولین سالگرد زلزله مخرب آبان پارسال غرب کرمانشاه و واردن شدن خسارات بسیاری به مردم مظلوم این مناطق ،اظهار داشت: قصرشیرین یکی از شهرستان هایی است که باید از مزایای طرح سامانه گرمسیری بهره مند شود.
نماینده مردم قصرشیرین در خانه ملت گفت: این شهرستان زمین های مرغوب و با قابلیت زراعی بالا دارد که مورد کم مهری قرار گرفته است از این رو حداکثر توان برای رفع مشکلات کشاورزان و آبی شدن زمین های دیم این منطقه را خواهیم داشت.
تجری اضافه کرد: با توجه به اینکه طرح سامانه گرمسیری به عنوان یکی از پروژه های بزرگ عمرانی کشور، در غرب استان کرمانشاه فعال است از این رو بهره برداری از آن می تواند کمک بزرگی به توسعه بخش کشاورزی و رفع مشکل بیکاری داشته باشد.
وی عنوان کرد: مشکلات کشاورزان و اختصاص آب به زمین های منطقه در جلسات آینده با حضور وزیر نیرو مطرح و پیگیر مطالبات کشاورزان استان در مجلس شورای اسلامی خواهیم بود.

** سه هزار هکتار از زمین های شبکه پایاب سدها آماده واگذاری است
فرماندار قصرشیرین نیز در ادامه این جلسه گفت: سه هزار هکتار زمین های شبکه زیردست سدهای زاگرس و تنگ حمام آماده واگذاری به مردم برای آبی شدن است.
مرادعلی تاتار افزود: با توجه به اینکه در فصل کشت وزراعت محصولات کشاورزی هستیم نواحی 4 و 5 شبکه زیردست سد زاگرس که در حوزه شهرستان قصرشیرین قرار دارد به پایان رسیده و آماده واگذاری به مردم است.
وی اظهار داشت: در مجموع 2 هزار و 550 هکتار از زمین های زیردست سد زاگرس و یک هزار در حوزه سد تنگ حمام در صورت تامین آب ازسوی آب منطقه ای به کشاورزان واگذار می شود و اوایل آذر ماه این اراضی در مدار آبگیری قرار می گیرند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: سامانه گرمسیری بزرگ ترین پروژه عمرانی غرب کشور است.
خسرو شهبازی افزود: یکی از اقدام های خوب دولت برای اشتغالزایی ، طرح سامانه گرمسیری است که تلاش های زیادی برای بهره برداری از آن انجام شده است و در مسیر تکمیل این طرح و رسیدن آب به کشاورزان منطقه مشکلات جزیی وجود دارد که رفع می شود.
وی گفت: از مجموع اراضی پایاب سد زاگرس شبکه گذاری 6 هزار و 445 هکتار به جهاد کشاورزی اختصاص یافته است که 2 هزار و 100 هکتار آن آماده بهره برداری است و در صورت تامین آب در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.
وی گفت: انتظار ما ازکشاورزان حراست و نگهداری شبکه های زیردست است تا نهایت استفاده را از آن ببرند.
طرح سامانه گرمسیری از طرح های کلان در حوزه منابع آبی کشور است که می تواند بخش عظیمی از اراضی دیم را زیرپوشش قرار دهد.
اجرای طرح سامانه گرمسیری بیش از 120 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم استان های ایلام و کرمانشاه را زیرپوشش خود قرار می دهد.
با اجرای طرح سامانه گرمسیری، حدود 900 میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که طبق گفته مسئولان بزرگترین دستاورد اجرای این طرح بزرگ، آبی کردن 50 هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین است.
شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت ، دارای 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است.
3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.