شامگاه 21 آبان در ساعت 21 و 48 دقیقه زمین به یکباره لرزید و برای چندین ثانیه غرشی سهمگین کرد، رعب و وحشت همه کرمانشاه و حتی نصفی از ایران را فرا گرفت، برق قطع شد و کرمانشاه در خاموشی مطلق فرو رفت ، تنها صدای ریختن دیوارها و جیغ و فریاد و شیون بود.
قهر زمین چشمان بسیاری از عزیزان کرمانشاه را از دنیا فرو بست و صدها نگاه در زیر سنگینی آوار دیوارها برای همیشه بسته ماند.
صدای گریه کودکان معصوم ، فریادها و شیون و زاری مادران و پدرانی که عزیزانشان را برای همیشه به خاک سپردند، گوش فلک را کر کرد و اشک ها تمامی نداشت.
فردای آن روز عمق فاجعه بر همگان روشن شد، قهر 40 ثانیه ای زمین 620 تن را برای همیشه در خواب مرگ فرو برد و چادر عزا را بر سرکرمانشاه کشاند.
12 هزار و 386 تن مجروح و بیش از 100 هزار واحد مسکونی در 9 شهرستان کرمانشاه و یک هزار و 930 روستا آسیب دید به گونه ای برخی ساختمان ها به تلی از خاک تبدیل شد و غبار غم بر دل کرمانشاه و مرزنشینان همیشه راسخش نشست.
امروز اما یکسال از آن حادثه تلخ گذشت و جانباختگان آن شب شوم دیگر در بین ما نیستند و جایشان در کنار عزیزانشان خالیست.
اینک یکسال گذشت ، چه زندگی ها که جریان داشت و اینک دیگر نیست ، چه دست هایی که پرکشیدند ، چه بازی های ناتمامی که برای همیشه ناتمام ماند و چه جشن هایی که به عزا تبدیل شدند و عروسک هایی که برای همیشه یتیم ماندند.
هرچه بود گذشت در طول یکسال گذشته قلب های بسیاری برای کرمانشاه تپید و نگاه های بسیاری برای کرمانشاه و زلزله زدگان نگران بود و چه افرادی که کمر همت بستند تا بازهم کرمانشاه همان سینه ستبر ایران شود.
دست های بسیاری در این یکسال به یاری کرمانشاه و کرمانشاهیان زلزله زده آمد، حمایت های مردمی و دولتی، همه و همه کمر همت بستند تا غبار بی کسی کمر کرمانشاه را نشکند و کرمانشاه بار دیگر بلند قامت بایستد و مرزدارانش بازهم حافظ مرزهای کشورمان باشند.

** کمک به زلزله زدگان کرمانشاه یک کار ملی بود
رئیس‌ جمهوری گزارش اقدام های انجام شده در روند امداد، اسکان موقت و بازسازی واحدهای زلزله زده استان کرمانشاه را بسیار دلگرم‌ کننده خواند و با تقدیر از همه تلاش گران در این عرصه، تاکید کرد: کمک به زلزله زدگان کرمانشاه یک کار ملی بود.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه و در جلسه هیات دولت و در آستانه سالگرد حادثه تلخ زلزله در غرب کرمانشاه ، زلزله این استان را با شدت بسیار زیاد و کم سابقه خواند.
وی افزود: معمولا زلزله هایی که در شب روی می دهند خسارات و تلفات زیادی برجای می گذارند اما به حمدالله وقوع پیش لرزه ای با قدرت کمتر باعث شده بود شمار زیادی از مردم از خانه‌ها بیرون بیایند که همین امر موجب شد خسارت این زلزله از لحاظ جانی، بسیار کاهش یابد.
روحانی، این زلزله را یک آزمایش بزرگ برای مسئولان استانی، ملی و همه افرادی که در اینگونه حوادث باید به کمک آسیب‌ دیدگان بپردازند، خواند و اظهار داشت: مرحله نخست که امداد و نجات بود، بسیار خوب انجام گرفت و مردم در سفری که به فاصله یک روز پس از وقوع این زلزله به منطقه زلزله زده داشتم از روند کلی امداد و نجات راضی بودند. این مرحله کارها که تا ظهر فردای وقوع زلزله انجام گرفت، کار بسیار عظیم و بزرگی بود.

** هزینه 10 هزار میلیارد تومانی دولت برای کرمانشاه
رییس جمهوری گفت: دولت در مدت این یکسال، بیش از 10 هزار میلیارد تومان در این زمینه هزینه کرده است که یک هزار و 500 میلیارد تومان از این کمک ها بلاعوض بوده که در کنار آن مقدار زیادی هم برای انجام کارهای زیربنایی صرف شده است و در مجموع 10 هزار و 800 میلیارد تومان در این زمینه صرف شده است.
روحانی اظهار داشت: این نشان می‌دهد که کار بسیار بزرگی انجام گرفته است، از رسانه های همگانی می‌خواهیم این خدماتی را که خدمات مردم و مسئولان و بخش‌های مختلف به مردم زلزله زده کرمانشاه است، برای همه مردم توضیح دهند.

** 70 هزار واحد مسکونی زلزله زدگان تعمیر و بازسازی شد
استاندار کرمانشاه اعلام کرد: عملیات بازسازی بیش از 18 هزار واحد مسکونی تخریبی و 53 هزار و 500 واحد تعمیری در مناطق زلزله زده استان به پایان رسیده و تحویل مردم آسیب دیده شده است.
هوشنگ بازوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که زلزله سال گذشته بیش از 10 هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه در بر داشته است و پیش بینی می شود که این میزان افزایش پیدا کند.
وی افزود: روند بازسازی در مناطق زلزله زده به خوبی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه پس از وقوع زلزله تاکنون 35 هزار و 635 واحد مسکونی پی‌کنی شده اند، افزود: از این تعداد واحد تاکنون 33 هزار و 101 واحد آرماتوربندی و 32 هزار و 480 واحد بتن ریزی شده اند.
استاندار کرمانشاه عنوان کرد: همچنین 28 هزار و 403 واحد دارای اسکلت و 22 هزار و 459 واحد دیوار چینی شده اند.
بازوند با بیان اینکه 23 هزار و 327 واحد زلزله زده دارای سقف شده اند، گفت: گچ و خاک دیوارهای 17 هزار و 446 واحد هم تاکنون به اتمام ‌رسیده است.

** کار ساخت واحدهای مسکونی روستایی امسال به اتمام می رسد
معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، از اتمام کار بازسازی واحدهای مسکونی روستایی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه تا پایان امسال خبر داد.
عزیزالله مهدیان افزود: ساخت واحدهای مسکونی شهری آسیب دیده زلزله پارسال غرب کرمانشاه نیز تا اواسط سال آینده به پایان می رسد.
وی اظهار داشت: بیش از سه هزار تن آهن آلات در حال حمل به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه است و تامین آهن آلات مورد نیاز این مناطق تا پایان کار بازسازی به تدریج ادامه دارد.
این مقام مسئول گفت: در تامین آهن آلات مناطق زلزله زده با پیگیری های صورت گرفته و کمک دولت مشکلی نداریم.

** ساخت بیش از 18 هزار واحد مسکونی زلزله زده پایان یافت
مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، از پایان عملیات ساخت 18 هزار و 500 واحد مسکونی تخریب شده ناشی از زلزله 7.3 دهم ریشتری 21 آبان 96 در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه خبر داد.
مجید جودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش بینی می شود تا پایان امسال در مجموع 25 هزار واحد بازسازی شده روستایی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه مورد بهره برداری قرار گیرد.
وی اظهار داشت: براثر زلزله 7.3 دهم ریشتری آبان ماه سال گذشته در استان کرمانشاه 12 هزار و 700 واحد مسکونی روستایی و 10 هزار واحد شهری تخریب شد و بیش از هفت هزار و 300 واحد مسکونی روستایی بافت فرسوده که در خطر آسیب زلزله قرار داشتند نیز در زمره عملیات بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفت.
جودی افزود: توزیع 138 هزار تن سیمان ، آواربرداری، نظارت ، نقشه برداری و صدور پروانه برای بازسازی واحدهای شهری و روستایی در مناطق زلزله زده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به صورت رایگان صورت گرفته است.
وی همچنین از توزیع 56 هزار تن آهن آلات در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: هم اکنون پیشرفت فیزیکی بازسازی واحدهای مناطق شهری 55 درصد است.
وی ادامه داد: از مجموع واحدهای مسکونی شهری در دست ساخت، 75 درصد در مرحله اسکلت بندی و 40 درصد سقف گذاری است از این رو پیش بینی می شود در نیمه اول سال آینده شهر سرپل ذهاب احیا شود.
مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: از مجموع 59 هزار واحد تعمیری نیز تعمیرات 54 هزار واحد پایان یافته و مابقی در دست اقدام است.
وی تاکید کرد: مردم نگران نباشند تا پایان بازسازی همراه آنها خواهیم بود و طبق تعهد و برنامه ریزی خود عمل خواهیم کرد و در این میان مشارکت و همکاری مردم شرط پیشرفت کار است.
روزهای سختی بود، یکسال از آن حادثه تلخ و شب واقعه گذشت اینک اما با همدلی و همراهی مردم و مسئولان مردمان غرب کرمانشاه امیدوارانه همه تلخی ها را به خاطره ها سپردند و برای آبادانی و بازسازی و بازگشت به زندگی دوباره تلاش می کنند.
به امید اینکه دیگر هیچ دلی نلرزد و هیچ زمینی قهر نگیرد و هیچ خانه ای ویران نشود و چراغ زندگی همه برای همیشه روشن و گرم بماند.
3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.