هوشنگ بازوند روز شنبه به مناسبت اولین سالگرد زلزله 21 آبان سال 96 در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگاران ایرنا اظهار داشت که زلزله سال گذشته بیش از 10 هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه در بر داشته است و پیش بینی می شود که این میزان افزایش پیدا کند.
وی که 39 روز پس از آغاز فعالیتش به عنوان استاندار کرمانشاه با موضوع زلزله درگیر شده بود، پس از گذشت یک سال از وقوع زلزله عملکرد خود در این حادثه را رضایت بخش دانست و گفت که روند بازسازی در مناطق زلزله زده به خوبی در حال انجام است.
بازوند، به برگزاری نخستین جلسه مدیریت بحران استانی 6 ساعت پس از وقوع زلزله اشاره کرد و گفت: در نخستین جلسه مدیریت بحران به پیشنهاد سردار محمدنظر عظیمی فرمانده قرارگاه نجف سپاه پاسداران امدادرسانی در شهر را به ارتش و امدادرسانی به روستاها را به سپاه واگذار کردیم.
استاندار کرمانشاه این تقسیم بندی را یکی از درست ترین تصمیم ها در زمان مدیریت بحران زلزله دانست و عنوان کرد: با این تصمیم بیش از 12 هزار نیرو در زمینه امداد رسانی به زلزله زدگان به کار گرفته شدند.
بازوند با بیان اینکه در امدادرسانی به زلزله زدگان کرمانشاه رکورد زده شد، گفت: تا ساعت 11 صبح روز بعد از زلزله 9 هزار و 500 نفر از زیر آوار بیرون آورده و توسط 43 فروند بالگرد به کرمانشاه منتقل شدند.
وی در رابطه با فعالیت شبکه های مجازی در زلزله کرمانشاه گفت: فضای مجازی در اطلاع رسانی کمک بسیاری به ما کرد اما مشکلاتی با کانال های معاند داشتیم که سم پاشی می کردند.
بازوند به پیام رهبری برای کمک رسانی مردم به زلزله زدگان اشاره کرد و افزود: پس از زلزله اخیر مردم ‌به خوبی پای کار آمدند و به زلزله زدگان ‌کمک کردند.
استاندار کرمانشاه با اشاره به فرمایش های مقام معظم رهبری در رابطه با بازسازی و اسکان مردم در مناطق زلزله زده، گفت: رهبری بر سرعت عمل در بازسازی مناطق زلزله زده، مدیریت متمرکز و فرصت سازی تاکید داشتند که ما آن را سرلوحه کار خود قرار دادیم.
بازوند افزود: 2 روز پس از زلزله ادارات در مناطق زلزله زده باز شدند و روند زندگی عادی مردم از سر گرفته شد.
وی به حضور گسترده مردم در مناطق زلزله زده برای امداد رسانی اشاره کرد و گفت: به دلیل ازدحام جمعیت در شورای تامین چندین بار بحث جلوگیری از حضور مردم مطرح شد اما موج جمعیت آنقدر زیاد بود که نمی توانستیم جلوی آن را بگیریم که خوشبختانه مشکلی نیز در این زمینه ایجاد نشد.

** توزیع 104 هزار تخته چادر
استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود به روند اسکان زلزله زدگان اشاره کرد و اظهار داشت: به منظور اسکان اضطراری زلزله زدگان 94 هزار تخته چادر هلال احمر و 10 هزار تخته چادر اهدایی مردم بین زلزله زدگان توزیع شد.
بازوند با بیان اینکه قیمت چادرهای توزیع شده توسط هلال احمر 80 میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: در این زلزله در قبال هر چادر که برای زلزله زدگان بر پا شد، 2.8 چادر هدر رفت که نسبت به هدر رفت چادر در دیگر زلزله ها رقم ناچیزی است.

** اسکان موقت 18 هزار و 800 خانواده
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع اسکان موقت زلزله زدگان اشاره کرد، گفت: در بخش اسکان موقت برای 12 هزار و 500 خانواده کانکس پیش بینی کرده بودیم که این آمار با ارسال کانکس های مردمی به 18 هزار و 800 خانواده رسید.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه دولت به منظور ساخت هر کانکس هشت میلیون و 700 هزار تومان پرداخت کرد، توضیح داد: در مرحله اسکان موقت هشت هزار و 700 کانکس توسط سپاه، 2 هزار کانکس توسط ارتش و 2 هزار و 32 کانکس توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته شد.
براساس اعلام بازوند ، در مجموع اسکان موقت زلزله زدگان 135 میلیارد تومان برای دولت هزینه در بر داشت.
وی با بیان اینکه زلزله کرمانشاه تا این لحظه 10 هزار و 300 میلیارد تومان بار مالی برای دولت داشت، گفت: از این میزان حدود هزار میلیارد تومان در قالب کمک های بلاعوض پرداخت شده است.
استاندار کرمانشاه عنوان کرد: سود تسهیلات بلند مدت زلزله زدگان چهار درصد است که دولت مابه التفاوت سود آن تا 18 درصد را به بانک مرکزی پرداخت می کند.

** کمک های مردمی
بازوند به کمک های مردمی در این زلزله اشاره کرد و اظهار داشت: کمک های غیرنقدی مردم که برای زلزله زدگان ارسال کردند حدود 265 میلیارد تومان برآورد می شود؛ مردم در این زلزله 67 میلیارد تومان پول نقد به حساب هلال احمر و 22میلیارد تومان نیز به حساب افراد سرشناس واریز کردند.
وی ادامه داد: از این 22 میلیارد تومان 97 درصد به ترتیب در اختیار علی دایی، صادق زیبا کلام و نرگس کلباسی است و درصد خیلی کمی نیز در اختیار دیگر افراد مشهور قرار دارد که دادستانی هزینه کرد آن را پیگیری می کند.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه اعتماد مردم به افراد سرشناس نقطه قوت کشور است، گفت: ما تا می توانیم این کار را تشویق می کنیم اما متاسفانه برخی افراد نه تنها در این زمینه به افراد سرشناس کمک نکردند بلکه علیه آن ها نیز حرف زدند؛ این کار پسندیده نبود زیرا این انسان ها قصد سوء استفاده از اموال مردم را نداشتند.
بازوند با بیان اینکه مردم به این افراد اعتماد کردند و حتما بر کار آنها نظارت خواهند داشت، گفت: با دایی، زیبا کلام و کلباسی دیدارهایی انجام دادیم و به آنها گفتیم که پول جمع آوری شده را هرطور که صلاح می دانند هزینه کنند؛ ما نهایت همکاری را با آنان داشتیم.

** روند بازسازی
استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایرنا در رابطه با آغاز روند بازسازی گفت: پس از زلزله ما سه ماه درگیر اسکان اضطراری و اسکان موقت بودیم و پس از آن نیز 2 ماه بارندگی اجازه آغاز فعالیت بازسازی را به ما نداد؛ از این رو روند بازسازی رسما پنج ماه پس از زلزله آغاز شد.
وی اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم اکنون با 12 اکیپ از استانهای مختلف کشور با 11 هزار و 500 نیرو در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه مشغول ساخت و ساز است.
بازوند یادآور شد: در این زلزله 103 هزار واحد مسکونی خسارت دیده بودند که از این میزان 67 هزار واحد نیاز به تعمیر داشتند.
به گفته وی، تاکنون کار تعمیر 53 هزار و 500 واحد کاملا به اتمام رسیده است و مردم به خانه های خود باز گشته اند.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه به دنبال فرصت سازی بودیم، گفت: علاوه بر واحدهایی که به صورت کامل تخریب شده بودند، دست به بازسازی بخش دیگری از واحدها تحت عنوان احداثی نوع 2 زدیم.
بازوند با بیان اینکه در مجموع 36 هزار واحد احداثی نوع یک و نوع 2 در مناطق زلزله زده وجود دارد، ادامه داد: در این زلزله 12 هزار و 500 واحد که کاملا تخریب و یا بخشی از آنها تخریب شده بود در قالب احداثی نوع یک تعریف شدند.
وی عنوان کرد: احداثی نوع 2 نیز شامل واحدهایی می شود که سازه های آنها سرپا باشد و بتواند زلزله 6 ریشتری را نیز تحمل کند.
استاندار کرمانشاه اعلام کرد: 12 هزار و 500 واحد زلزله زده روستایی که در زلزله کرمانشاه به صورت کامل تخریب شده بودند تا مهر ماه تکمیل و به مردم تحویل داده شدند.
به گفته بازوند ، هم اکنون کار احداث 17 هزار واحد مکسونی تخریبی زلزله زده غرب استان کرمانشاه به اتمام رسیده است.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه پس از زلزله کرمانشاه روند ساخت و ساز در مناطق زلزله زده رونق گرفت، گفت: در کل شهرهای زلزله زده هشت هزار واحد تخریب شد اما اکنون تنها در شهر سرپل ذهاب برای 9 هزار و 600 پروانه ساخت صادر شده است.
بازوند توضیح داد: در سرپل ذهاب خانه های شهری که تخریب شدند معدل طبقات آنها 1.2 طبقه بود و اما اکنون معدل طبقات خانه هایی که در حال ساخت هستند 3.8 طبقه هستند.
وی با بیان اینکه پس از وقوع زلزله تاکنون 35 هزار و 635 واحد مسکونی پی‌کنی شده اند، افزود: از این تعداد واحد تاکنون 33 هزار و 101 واحد آرماتوربندی و 32 هزار و 480 واحد بتن ریزی شده اند.
استاندار کرمانشاه عنوان کرد: همچنین 28 هزار و 403 واحد دارای اسکلت و 22 هزار و 459 واحد دیوار چینی شده اند.
بازوند با بیان اینکه 23 هزار و 327 واحد زلزله زده دارای سقف شده اند، گفت: گچ و خاک دیوارهای 17 هزار و 446 واحد هم تاکنون به اتمام ‌رسیده است.

** شوک گرانی
رییس ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود از گرانی مصالح به عنوان یک شوک پیش روی روند بازسازی یاد کرد و گفت: شوک گرانی مصالح در روند بازسازی به اندازه یک زلزله به ما آسیب زد به عنوان مثال آهن به یک باره از کیلویی 2 هزار و 100 تومان به چهار هزار و 700 تومان افزایش قیمت داشت.
استاندار کرمانشاه عنوان کرد: برای اینکه روند گرانی مصالح در روند بازسازی مناطق زلزله زده تاثیر نداشته باشند، آهن ارزان قیمت در مناطق زلزله زده توزیع شد و بنیاد مستضعفان نیز 170 هزار تن سیمان رایگان در مناطق توزیع کرد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 9 شهرستان و یک هزار و 932 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته 103 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
8066/7445
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.