خوشنویسی و خط نوشتن شاید علاقه بسیاری از ما در دوران نوجوانی بوده باشد. علاقه ای که عده ای دنبالش رفتیم اما در سختی های راه به خط نیمه بسنده کردیم و کنارش گذاشتیم تا سرمشق ها و مشق های آن دوران حالا گوشه ای از یادگاری های کاغذی کمد و صندوقچه خاطراتمان شود.
«بهرام عسگری» یکی از هنرمندان خوشنویس موفق کنگاوری است که از همان دوران نوجوانی به دلیل علاقه زیادی که به هنر خوشنویسی داشته است این راه را در پیش گرفته و امروز بعنوان یک هنرمند شاخص استان کرمانشاه در رشته خوشنویسی مشغول به فعالیت است. خبرنگار ایرنا، در این زمینه با وی به گفت و گو نشسته که در ادامه می خوانید.

- لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید در چه نمایشگاه هایی شرکت کرده اید؟
بنده بهرام عسگری متولد 1340 از روستای «همیانک» از توابع کنگاور هستم که از سال 1370 شغل معلمی را برگزیدم، در سال 82 مدرک ممتاز خوشنویسی را از انجمن خوشنویسان ایران دریافت کرده و در سال 92 نیز توانستم درجه فوق ممتاز رشته شکسته نستعلیق را کسب کنم.
با توجه به همکاری های که با انجمن خوشنویسی استان کرمانشاه داشتم، از سال 74 به عنوان مربی مشغول آموزش شدم. در بیش از 10 نمایشگاه گروهی و 2 نمایشگاه انفرادی شرکت کردم و آخرین نمایشگاه در هفته دفاع مقدس سال جاری برگزار شد که 30 اثر ارائه دادم. در 2 جشنواره ملی، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مقام دوم و لبیک یا حسین مقام سوم شکسته نستعلیق کشوری را کسب کردم، خوشحالم که خداوند این هنر را در وجود قلم هایم قرار داده است.

- چطور شد با هنر خوشنویسی آشنا شدید و چه سبکی را انتخاب کردید؟
یک روز معلم پایه پنجم ابتدایی ام حدود سال 53- 52 بر روی تخته سیاه کلمه «شهرزاد» که بر روی پاکت چاپی بود را نوشت، خیلی زیبا به نظرم آمد، تمرین و تکرار کردم که زمینه و تلنگری شد برای کار خوشنویسی که در دوران راهنمایی و متوسطه ادامه پیدا کرد و در سال های پس از انقلاب در دیوار نویسی های سطح شهر کار می کردم. ابتدا خط نستعلیق را از کتاب های اساتیدی همچون غلامحسین امیرخانی استفاده کردم و شکسته نستعلیق را نیز از روی آثار استاد یداله کابلی الگو می گرفتم، که در نهایت در سال 92- 91 بصورت مکاتبه ای با استاد محمد حیدری از اساتید برجسته شکسته نویسی کشور همکاری داشتم.

- با توجه به ظرافت ها و گردش های لطیفی که در حرکت و شکل حروف در خط نستعلیق وجود دارد؛ این خط در جهان دارای چه جایگاهی است؟
خط نستعلیق در جهان اسلام و بیشتر در کشورمان ایران، ترکیه و کشورهای عربی از جایگاه خوبی برخوردار است؛ بسیاری از کشورهای غیرمسلمان نیز از این هنر اصیل ایرانی استقبال چشمگیری داشته اند، تا جایی که نمایشگاهها و فروش آثار هنرمندان خوشنویس برجسته کشور در این کشورها جایگاه خاصی داشته است.

- همانطور که می دانید خط نستعلیق در سبک و نگارش و روش استادان بزرگ دچار تحولات عدیده ای شده است؛ آیا خط نستعلیق به نقطه اوج و کمال رسیده است؟
خط نستعلیق در هر چند ده سال توسط بعضی از هنرمندان شاخص که انگشت شمار بوده اند، دستخوش تحولات و تغییرات از لحاظ کلمه و زیبایی اجرای حروف شده است که در هر دوره و تغییری با اقبال و استقبال خوبی برخوردار بوده، محمدرضا کلهر، میرعماد قزوینی و در نهایت استاد امیرخانی که آن زمان جایگاه خط نستعلیق را به اوج خود رساند.

- در مورد خط شکسته نستعلیق بیشتر برایمان بگویید؟
شکسته ‌نستعلیق از جدیدترین خطوط خوشنویسی اسلامی و زیباترین و سومین گونه از خوشنویسی ایرانی است که در اوایل سده یازدهم هجری قمری ابداع شد. چون بیشتر شکل‌های آن از شکستن و رها کردن خط نستعلیق گرفته شده به نام شکستهٔ نستعلیق شهرت یافت. این خط را می‌توان ایرانی‌ترین خط از میان خطوط مختلف خوشنویسی اسلامی دانست.

- شاهد حمایت هایی از هنرمندان خوشنویس جهت پایدار ماندن و افزایش نیروهای انسانی بوده اید؟
از بعد از انقلاب شاهد شکوفایی این هنر ایرانی اسلامی بوده ایم که در طی این سالها فراز و فرودهایی هم داشته است، از لحاظ کمیت و تعداد بسیار زیادی خوشنویس، دانش آموخته شده اند و نمود خوب و زیبایی داشته است، در برهه ای از زمان استقبال بسیار خوبی شد اما در سالهای اخیر بی میلی هایی از سوی مسئولان و هنرمندان دیده می شود.

- چرا هنر خوشنویسی مهجور و مظلوم است؟
با توجه به بروز و ظهور رایانه در رشته های مختلف و انجام کارهای تبلیغاتی توسط رایانه، بی میلی و بی رغبتی در افراد برای حضور در کلاس های خوشنویسی ایجاد کرده است، از طرفی مسئولان مربوطه نیز توجه لازم را به هنر بخصوص خوشنویسی نمی کنند، این در حالیست که خوشنویسی مقدس ترین هنر است، که با قلم و مرکب کلام خدا، احدایث و روایات ارزشمند معصومین کتابت می شود.

- انجمن خوشنویسی شهرستان کنگاور در چه سطح و وضعیتی قرار دارد؟
انجمن خوشنویسان شهرستان کنگاور هم اکنون 17 نفر ممتاز و یک نفر هم فوق ممتاز دارد.
سالهاست بنده و سایر دوستان پیگیر فضایی برای انجمن شهرستان بودیم که متاسفانه تاکنون موفق نشده ایم، از این فرصت استفاده می کنم و دست خیران هنردوست کنگاوری را به گرمی می فشارم در این راستا به ما کمک کنند. البته فراموش نکنیم انجمن خوشنویسان کنگاور نسبت به سایر شهرستانهای استان فعال تر است.

- سخن پایانی؟
انجمن خوشنویسان شهرستان کنگاور افتخار دارد با 18 دانش آموخته و صدها هنرجو در دوره های مختلف یکی از فعالترین انجمن های استان و کشور باشد و برای پیشرفت و بالندگی نیاز به حمایت و توجه جدی مردم و مسئولان دارد.
فراموش نکنیم که بهترین وسیله برای اوقات و فراغت فرزندانمان حضور در کلاس های هنری بخصوص خوشنویسی است باید مقدمات حضور آنها در این کلاس ها را فراهم کنیم.
گفت و گو: مجید رحمتی
8066/7447
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.