بهزاد روح نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به وجود گرد وغبار در آسمان استان کرمانشاه، گفت: انجام فعالیت های ورزشی روزانه یکی از راهکارهای حفظ سلامتی است اما ورزش در هوای غبارآلود به ریه های انسان آسیب های جدی وارد خواهد کرد.
وی توضیح داد: فرد ورزشکار با انجام فعالیت های ورزشی تعداد تنفسش بالا می رود و در نتیجه ذرات زیادی از گرد و غبار را به درون ریه ها می فرستد.
این کارشناس علوم تربیت بدنی با بیان اینکه انجام فعالیت های ورزشی با ماسک نیز برای ورزشکار مفید نیست، تاکید کرد: افراد ورزشکار حتی المقدور در فضاهای بسته ورزش کنند و تا جایی که ممکن است به فعالیت های ورزشی بپردازند که نیاز به نفس کشیدن عمیق نداشته باشد.
روح نژاد ، انجام ورزش هایی چون یوگا و نرمش های کششی را به علت عدم نیاز به حجم بالای اکسیژن به افراد ورزشکار در شرایط آلودگی هوا توصیه کرد.
وی ادامه داد: انجام ورزش های هوازی و کششی برای تقویت قفسه سینه، در باشگاه ها، منازل و پارکینگ ساختمان ها به شرطی باید انجام شود که دستگاه تصفیه هوا نصب باشد نه اینکه فقط یک پنکه هوا را بچرخاند.
این مربی ورزشی با بیان اینکه خستگی، سرگیجه، تهوع از جمله علائم فعالیت ورزشی در آلودگی هوا هستند، گفت: ورزش هایی مثل دویدن، دوچرخه سواری و پیاده روی مضرترین فعالیت های ورزشی در هوای آلوده محسوب می شوند.
آسمان استان کرمانشاه از روز پنجشنبه هفته گذشته تا بامداد شنبه بارانی بود و براساس اعلام سازمان هواشناسی سرعت باد در برخی نواحی استان در مدت به طور میانگین بین 80 تا 100 کیلومتر بر ساعت بود.
بلافاصله پس از پایان بارندگی آسمان استان مملو از ریزگرد شد و وضعیت را به شرایط بحرانی رساند تا جایی که سبب تعطیلی مدارس کلیه مقاطع تحصیلی نوبت صبح شنبه در قصرشیرین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب، گیلانغرب، دالاهو، ثلاث باباجانی، پاوه و کرمانشاه شد.
تدوام این وضعیت مدارس قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در نوبت بعد از ظهر را نیز به تعطیلی کشاند.
براساس اعلام سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه وضعیت هوای کرمانشاه از صبح روز یکشنبه از وضعیت بحرانی به به وضعیت هشدار تغییر پیدا کرد.
معاون مدیرکل هواشناسی کرمانشاه نیز به ایرنا گفت: براساس پیش بینی نقشه های هواشناسی، غلطت ریزگردها در آسمان کرمانشاه در روزهای یکشنبه و دوشنبه کاهش پیدا خواهد کرد و اما بارندگی در سطح استان نخواهیم داشت.
محمد زورآوند افزود: از روز سه شنبه با ورود سامانه ای ناپایدار به جو استان احتمال وقوع رگبار و بارش های پراکنده وجود دارد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.