رئیس هیات کوهنوردی استان کرمانشاه در گفت وگو با ایرنا، ضمن اعلام این خبر گفت: این هایلاین توسط ورزشکاران ایرانی در بخش بالایی «نقره دره» دیواره کوه بیستون نصب شده است.
ثریا شهبازی افزود: علاوه بر این که بلندترین هایلان نصب شده در ایران محسوب می شود، چند هایلان دیگر نیز در بخش های مختلف نقره دره نصب شده است که ورزشکاران به روی آن راه می روند.
ورزش هایلان هنر راه رفتن افراد بر روی طناب در ارتفاع بیشتر از 10 متر از سطح زمین است.
رئیس هیات کوهنوردی استان کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: همچنین در چهارمین جشنواره بین المللی سنگنوردی بیستون یک زن فرانسوی و یک مرد سوئیسی تاکنون سه بار با لباس خفاشی از روی قله بیستون سقوط آزاد کرده اند.
شهبازی ادامه داد: این ورزشکاران روز گذشته پس از پیمایش شبانه مسیر یک بار و امروز با کمک بالگرد 2 بار به صورت پیاپی از روی دیواره بیستون عملیات سقوط آزاد را انجام دادند.
چهارمین جشنواره بین المللی سنگنوردی بیستون با حضور 100 صخره نورد داخلی و 20 صخره نورد خارجی از 29 مهر ماه آغاز شده است و تا سوم آبان ماه ادامه دارد.
دیواره کوه بیستون با یک هزار و 200 متر ارتفاع، بلندترین دیواره سنگنوردی کشور و جزو پنج دیواره اول دنیا محسوب می‌ شود که تاکنون بیش از 100 مسیر آن بازگشایی شده است.
دوره های اول تا سوم جشنواره جهانی سنگ نوردی بیستون به ترتیب در سال های 89، 91 و 93 برگزار شد.
در آخرین دوره این رقابت ها، 179 سنگ نورد داخلی و خارجی از کشورهای مانند ایتالیا، فرانسه، اسلونی، سوئیس، آمریکا، اتریش، سوئد، فنلاند، استرالیا، آلمان، لهستان، تونس و دانمارک حضور داشتند.
در محوطه تاریخی بیستون که در 30 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده تاکنون بیش از 150 اثر تاریخی شناسایی شده که مهمترین آن کتیبه و سنگ نگاره های داریوش هخامنشی است که به ثبت جهانی رسیده است.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.