به گزارش ایرنا ، روابط عمومی استانداری کرمانشاه روز چهارشنبه به نقل از محمدابراهیم الهی تباردرهنگام بازدید از بازارچه مرزی سومار افزود: مرز و بازارچه سومار در صورت رسمیت یافتن می تواند رکورد صادرات به کشورهای همسایه را حفظ کند و آورده بیشتری برای اقتصاد استان داشته باشد.
وی اظهار داشت: رشد و پیشرفت صادرات در مرز سومار با وجود محدودیت ها، حاصل تلاش و زحمات نیروهای امنیتی و انتظامی و گمرک و مجموعه مدیریت استان کرمانشاه بوده که نشان از آمادگی مناسب برای رسمی شدن مرز دارد.
الهی تبار با بیان اینکه تاکنون برای تجهیز و ارتقای مز سومار 17 میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده اضافه کرد: سال گذشته به میزان 50 میلیارد ریال و امسال نیز 25 میلیارد ریال از محل های مختلف برای تجهیز امکانات به مرز سومار اعتبار اختصاص پیدا کرده است.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه بر آمادگی مرزهای استان در ایام اربعین حسینی تاکید کرد و گفت: مرز سومار با موقعیتی که دارد در این ایام با حجم بیشتری از مبادلات و ورود و خروج کامیون ها همراه می شود که آمادگی لازم را می طلبد.
الهی تبار با اشاره به رکورد زنی صادرات مرز سومار و رتبه اول گمرکات کشور در پنج ماه نخست سال جاری افزود: اگر نیازهای مرز سومار و بازارچه اولویت بندی و مرتفع شود شاهد رشد و ارتقای این مرز در استان خواهیم بود.
وی بر تسهیل هرچه بیشتر صادرات و واردات در هر 2 طرف مرز تاکید کرد و گفت: به لحاظ شرایط خاصی که کشور از ابتدای سال داشته و عواقب و عوارضی که شاهد آن بوده ایم باید حجم مبادلات حفظ و افزایش پیدا کند.
الهی تبار بر تجهیز مرز و بازارچه مرزی سومار به امکانات بیشتر تاکید کرد و افزود: ساخت و سازها، روشنایی معابر بازارچه، وجود آتش نشانی و اورژانس و فوریت های پزشکی از جمله اولویت ها و نیازهای مرز سومار است.
مرز سومار نزدیک ترین مرز کشورمان به بغداد محسوب می شود که کمترین فاصله را به کربلای معلا و استان های جنوبی عراق دارد.
بخش سومار در فاصله 90 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده و با عراق 86 کیلومتر مرز مشترک دارد.
این بخش دارای 2 شهر سومار و نفت شهر و 13 روستاست.
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالاها از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.