خسرو شهبازی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از سطوح زیرکشت غلات استان کرمانشاه گندم دیم است ، بکارگیری بیمه شاخص عملکرد در این زمین ها در دستور کار قرار گرفته تا بتوان از کشاورزان در برابر آسیب از نظر مالی حمایت کرد.
او اظهار داشت: عملکرد مزارع برای هر شهرستان تا میزان مشخصی از تولید تعیین شده و براساس آن تولید اراضی بیمه شاخص عملکرد می شوند.
وی با اشاره به اینکه بیمه شاخص عملکرد یک طرح جدید برای جبران خسارت به کشاورزان مزارع گندم دیم استان است، تصریح کرد: کشاورزان با استقبال از طرح یاد شده زمینه پایداری طرح را در سال های آتی برای اراضی دیم و متعاقب آن سایر غلات و حبوبات از قبیل جو و نخود فراهم خواهند کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه گفت: در طرح بیمه شاخص عملکرد، تولید مزرعه در هکتار توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی تضمین شده و اگر عملکرد به زیر حد مشخص شده برسد صندوق بیمه به کشاورز غرامت پرداخت می کند.
شهبازی افزود: میزان پرداخت غرامت به میزان کاهش عملکرد تا سطح معین شده تولید توسط صندوق بیمه تعیین می شود.
وی عنوان کرد: به عنوان مثال در شهرستان سنقر و کلیایی حداقل تولید یک هزار و 250 کیلوگرم در هکتار برای گندم دیم شهرستان در نظر گرفته می شود که اگر میزان تولید گندم دیم کشاورز به زیر این عدد برسد صندوق بیمه به میزان کاهش تولید تا یک هزار و 250 کیلوگرم به کشاورز خسارت دیده غرامت خسارت پرداخت خواهد کرد.
شهبازی با اشاره به اینکه تعیین میزان تولید مشخص شده برای بیمه شاخص تولید هر شهرستان با شهرستان های دیگر متفاوت خواهد بود تصریح کرد: میزان تولید تعیین شده هر شهرستان برای بیمه تضمین تولید برای هر شهرستان تعیین و بر اساس آن غرامت و مابه تفاوت تولید و میزان کاهش تولید محاسبه می شود.
او گفت: به کشاورزان استان کرمانشاه توصیه می شود با توجه به اینکه کشاورزی همواره ریسک پذیر بوده و در معرض خسارت های آب و هوایی و حوادث غیرمترقبه قرار دارد حتما محصولات کشاورزی خود را بیمه کنند زیرا تنها راه کمک به آنها بیمه محصولات کشاورزی است.
استان کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.
امسال گندم در سطح 413 هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان شامل 97 هزار هکتار گندم دیم و 316 هزار هکتار گندم آبی کشت شد.
8066/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.