به گزارش خبرنگار ایرنا، با گذری در سطح شهر بخصوص در ساعاتی که تردد خودروها زیاد است بخوبی می توان شاهد تخلفات رانندگی باشیم که به اشکال مختلف بروز می کنند، سرعت غیرمجاز، بوق زدن های ممتد، پارک های دوبل، توقف در نقاط ممنوعه، ورود به خیابان های یک طرفه، دور زدن های ممنوع و ... تنها بخشی از این تخلفات هستند.
تخلفاتی که به مرور زمان برای برخی شهروندان تبدیل به مسئله ای عادی شده و به سادگی از کنار آن عبور می کنند در حالی که هر کدام از این تخلفات در واقع تعرضی است به حقوق شهروندی آن ها، اما عدم مطالبه گری باعث می شود این رفتارها ادامه پیدا کند.
البته در این میان هستند افرادی که رفتار غلط این دست رانندگان را نیز تذکر می دهند که در این میان برخی از آن ها می پذیرند ولی برخی دیگر مثل آنکه رفتار غلط برایشان نهادینه شده باشد قیافه ای حق به جانب گرفته و معترض نیز می شوند، گویی که خیابان ملک شخصی آن هاست و حق دارند هرگونه که می خواهند در آن جولان دهند.
در این میان به نظر می رسد برنامه های آموزشی که از طریق رسانه های دیداری و شنیداری پخش می شود نیز نتوانسته روی برخی افراد تاثیر بگذارد و عده ای هستند که به غلط سعی دارند رفتار اشتباه خود را ادامه دهند.
حتی در برخی اوقات جریمه های وضع شده توسط پلیس نیز نتوانسته بازدارندگی لازم را داشته باشد و اعمال جریمه نیز برای اصلاح رفتاری برخی از رانندگان مثمرثمر نبوده است.
اعتماد به نفس کاذب در برخی رانندگان و این تصور غلط که من راننده ای بسیار متبحر هستم و سانحه و اتفاقی برایم رخ نمی دهد خود عامل بسیار مهمی در وقوع تصادفات است که خیلی از آن ها بخصوص در خارج از شهر منجر به فوت نیز شده است.
با گسترش روزافزون وسایل نقلیه و افزایش محسوس ترددها به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده تا اقدامی عاجل و قاطعانه در راستای اصلاح فرهنگ رانندگی صورت گیرد.

** لزوم همگانی شدن آموزش در حوزه فرهنگ ترافیکی
رئیس پلیس راه استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: یکی از ضرورت های امروز همگانی شدن آموزش در زمینه فرهنگ سازی ترافیکی است که باید از همه ابزارها، امکانات و نیروهای تاثیرگذار و مرجع جامعه بهره گرفت.
سرهنگ «فضل الله شیری» خاطرنشان کرد: معضل فرهنگی که کرمانشاه در بحث ترافیکی با آن دست و پنجه نرم می کند حاصل رفتارهای ضد اجتماعی و تخلفاتی است که برخی رانندگان انجام می دهند و با دور زدن قانون به اصطلاح خود زرنگ بازی در می آورند.
وی با تاکید بر لازمه کاهش آمار تصادفات رانندگی، التزام همه شهروندان به قانون است، گفت: امروزه فرهنگ رانندگی یکی از مهارت های ضروری زندگی اجتماعی است که نه تنها رانندگان بلکه عابران، سرنشینان وسایل نقلیه، متصدیان راهنمایی و رانندگی و حمل و نقل هر یک در جایگاه خود وظایفی را برعهده دارند.
سرهنگ شیری افزود: فرهنگ سازی در زمینه رعایت صحیح قوانین راهنمایی و رانندگی باید در تمام حوزه ها و سازمان ها به عنوان یک وظیفه مهم، ملموس باشد.
رئیس پلیس راهور کرمانشاه تصریح کرد: پلیس به تنهایی قادر نیست مقابل تخلفات بایستد هرچند هم اکنون و از طریق کلاس های آموزشی در سطح دانشگاه ها، ادارات و مدارس نسبت به آگاه سازی شهروندان و توده های مختلف مردم اقدام می کند.
وی در پایان گفت: فرهنگ سازی در خصوص استفاده از کمربند ایمنی در داخل شهر، رانندگی با سرعت مطمئنه، استفاده حداقلی از بوق و رعایت دیگر موارد و قانون های رانندگی از جمله اقدام هایی است که پلیس در حال آموزش و فرهنگ سازی آن هاست تا بدین وسیله شاهد کاهش تصادفات باشیم.

** نصب تجهیزات هوشمند سبب ارتقاء فرهنگ ترافیکی می شود
سرهنگ کیومرث غلامی معاون اداره فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا، نصب تجهیزات هوشمند را سبب ارتقاء فرهنگ ترافیکی دانست و گفت: در شهر بزرگ و پرجمعیتی مانند کرمانشاه انتظار می رود قبل از هر چیزی زیرساخت ها فراهم شود.
وی ادامه داد: نصب تجهیزات هوشمند باعث می شود راننده به گذرگاه عابر پیاده تعرض نکند در حالی که هم اکنون شاهد تخلفات زیادی از این دست هستیم.
سرهنگ غلامی در ادامه نقش مردم را در توجه به رعایت قوانین بسیار مهم برشمرد و افزود: لازم است تا همه شهروندان نسبت به موضوع تخلفات رانندگی حساس باشند و بی تفاوت از این مسئله عبور نکنند.
این مقام مسئول در پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه ادامه داد: تخلفاتی نظیر پارک کردن خودرو در معابر پیاده، رد کردن چراغ قرمز، پارک مقابل درب منزل و مغازه به گونه ای که مانع تردد دیگر وسایل نقلیه شود، ایستادن روی خط عایر پیاده و پشت چراغ قرمز و ... از جمله تخلفاتی است که آشکارا حقوق شهروندی را نقض می کند.
وی در پایان تصریح کرد: حساسیت نسبت به هر کدام از این موضوع ها و تلاش برای رفع آن ها می تواند نقش بسزایی در کاهش آسیب های رانندگی داشته باشد.

** رشد 2 و 7 درصدی آمار کشته ها و مصدومان جاده ای استان
رئیس پلیس راه کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به ارائه آمار و گزارش هایی از وقوع سوانح رانندگی در سطح استان پرداخت و گفت: 6 ماه نخست سال در حالی سپری شد که متاسفانه آمار جان باختگان سوانح رانندگی در جاده های کرمانشاه 2 درصد و مصدومان نیز هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نشان می داد.
سرهنگ «محمد حیدری» افزود: از ابتدای فروردین تا پایان شهریور، 186 نفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست داده و 2 هزار و 685 نفر نیز مصدوم شدند.
وی خاطرنشان کرد: در نیمه نخست امسال یک هزار و 624 فقره تصادف جرحی رخ داده که بازهم مسبت به مدت مشابه سال قبل که یک هزار و 500 فقره بود بیش از 8 درصد رشد نشان می دهد.
سرهنگ حیدری همچنین به علل وقوع سوانح رانندگی نیز اشاره کرد و گفت: 50 درصد سوانح به شکل تصادف رخ به رخ روی می دهد، ضمن اینکه 46 درصد تصادفات نیز به خاطر واژگونی و چهار درصد نیز برخورد وسایل نقلیه با عابرین پیاده است.
رئیس پلیس راه کرمانشاه یادآوری کرد: بیشترین تصادفات رانندگی در بازه زمانی 12 ظهر تا 18 عصر با 40 درصد رخ می دهد.
وی ادامه داد: با مشاهده چنین مواردی نتیجه می گیریم که باید 2 مسئله فرهنگ سازی شود، مورد اول ممانعت از سبقت غیرمجاز و مورد دوم نیز استراحت در زمان خستگی و پرهیز از رانندگی در ساعاتی که احتمال خواب آلودگی وجود دارد.
سرهنگ حیدری در بخش دیگری از سخنانش ضربه به سر در سوانح رانندگی را عامل 48 درصد فوتی های تصادفی عنوان کرد و گفت: شکستگی با 20/3 درصد، خونریزی های داخلی با 19/1درصد در رده های دوم و سوم عوامل فوت افراد قرار دارد.
رئیس پلیس راه کرمانشاه یادآور شد: در این خصوص نیز می توان به نقش کمربند ایمنی در کاهش صدمات برای تمامی سرنشینان خودرو اشاره کرد به گونه ای که استفاده از آن 45 تا 50 درصد خطر مرگ برای راننده و سرنشین جلو و 25 درصد برای سرنشینان عقب را کاهش می دهد.
وی در پایان و با بیان اینکه استفاده از کمربند ایمنی در صندلی جلو و عقب خودرو باید تبدیل به یک فرهنگ شود، گفت: استفاده از آن می تواند تا 77 درصد آسیب های وارده به سروجمجمه و 67درصد سایر آسیب های جدی را کاهش دهد.

** پرهیز از نگاه قانونی صرف به رانندگی
حجت الاسلام «عبدالله کریمی» از مدرسان حوزه و دانشگاه کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا ، خواستار پرهیز از نگاه قانونی صرف به موضوع رانندگی شد و گفت: به نظر می‌رسد بخشی از بداخلاقی‌های موجود در رانندگی، ناشی از نگاه صرفاً قانونی و نه اخلاقی به رانندگی است.
وی افزود: زمان آن فرا رسیده که پلیس راهنمایی و رانندگی و متولیان فرهنگی برای تغییر نگرش رانندگان به رانندگی، از نگاه صرفاً قانونی به نگاه اخلاقی تلاش و آموزش اصول اخلاقی رانندگی را در کنار آموزش مهارت‌های رانندگی اجباری کنند.
حجت الاسلام کریمی خاطرنشان کرد: چند اصل اخلاقی مهم در رانندگی بیشتر از دیگر اصول اخلاقی کاربرد دارد که توجه نکردن به آن ها موجب بروز ناهنجاری‌ها و بداخلاقی‌های زیادی در رانندگی افراد شده است.
این مدرس حوزه و دانشگاه یادآور شد: پرهیز از اذیت و آزار دیگران، رعایت حقوق شهروندان، پرهیز از ناسزاگویی و خویشتن داری از جمله مهمترین اصول اخلاقی است که اگر رعایت شود بسیاری از مشکلات فعلی حل خواهند شد.
وی تصریح کرد: در رانندگی ممکن است برخی رفتارهای رانندگان مانند بوق زدن‌های بیجا، ایجاد سر و صدا، پارک دوبله و ایجاد راه‌ بندان و ... سر بزند که مصداق بارز اذیت و آزار محسوب می شود در حالی که خداوند متعال در قرآن کریم و در آیه 58 سوره احزاب اذیت و آزار بندگان مومن را گناهی بزرگ خوانده است.
حجت الاسلام کریمی ادامه داد: ترساندن دیگران به واسطه بد رانندگی کردن یکی دیگر از مصادیق آزار و اذیت به شمار می رود، کاری که پیامبر اکرم (ص) در خصوص آن فرموده اند که هرکس با عمل ظالمانه ای باعث ترس و وحشت دیگران شود خداوند اورا در قیامت خواهد ترساند.
این استاد اخلاق، شکیبایی و خویشتنداری را از اصول اخلاقی مورد توصیه برای انسان‌ها در همه شرایط زندگی عنوان کرد و گفت: برخورداری از آن ها بویژه در هنگام رانندگی به افراد کمک می کند با تسلط بر اعصاب در شرایط سخت بهترین تصمیم را بگیرند.
وی در پایان گفت: همیشه عواملی خارجی هستند که موجب ناراحتی و عصبیت افراد می شوند و در این میان اگر فرد در حین رانندگی باشد خطر عصبانیت او چند برابر می‌شود و این عصبانیت ممکن است حتی به قیمت جان خود یا دیگری تمام شود، از این‌ رو، کنترل خشم در رانندگی بسیار مهم و ضروری است که رانندگان باید به آن توجه کنند.
گزارش از مسعود اسماعیلی
7458/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.