به گزارش خبرنگار ایرنا، مهرداد سالاری روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی استاندارد با اشاره به زلزله 7.3 ریشتری سال گذشته استان گفت: هر جای دنیا حادثه ناگواری اتفاق بیفتد این بیمه ها هستند که کار بازسازی و خسارت را انجام می دهند، نه دولت ها.
وی اضافه کرد: در ایران هر حادثه ای ناگواری مانند سیل و زلزله اتفاق بیفتد این دولت است که باید پای کار باشد، چون بیمه ها به دلیل مطمئن نبودن از رعایت استانداردها و نکات ایمنی در ساختمان ها و ابنیه ها حاضر به بیمه نیستند.
سالاری به برآورد اولیه پنج هزار میلیارد تومانی خسارت زلزله 21 آبان سال گذشته کرمانشاه افزود: اگر دقیق بررسی شود این برآورد برای دولت احتمالا سر از 10 هزار میلیارد تومان نیز در بیاورد.
وی در پایان بر لزوم فرهنگ سازی در مصرف کالاهای استاندارد تاکید کرد و گفت: نخریدن کالای غیراستاندارد از سوی مردم بهترین کنترل کننده بازار و واحد های تولیدی است.
مدیرکل اداره استاندارد کرمانشاه نیز در این مراسم گفت: اداره کل استاندارد استان در چهار سال گذشته 81 طرح ملی به سازمان ملی استاندارد پیشنهاد کرده و همچنین 350 مورد طرح استانداردسازی در استان را به روز رسانی کرده است.
محمودرضا نیازی در ادامه از تدوین استانداردسازی 17 محصول و کالای تولید استان برای تجاری سازی آنها در سطح ملی و بین المللی خبر داد و افزود: تاکنون شاخص های استاندارد روغن حیوانی و نان برنجی تدوین شده و قیر طبیعی نیز در حال انجام است.

** هفت هزار و 200 بازرسی از سطح بازار انجام شده است
نیازی در ادامه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت هزار و 200 نوع کالا در سطح بازار استان نمونه گیری و بازرسی شده که 2 هزار مورد آن فاقد استاندارد بوده است.
وی بیشتر کالاهای غیراستاندارد را مربوط به برچسب های تقلبی آنها به ویژه در لوازم خانگی و کیفیت آنها دانست و بیان داشت: کرمانشاه رتبه برتر در کشف کالاهای غیراستاندارد را در کشور دارد.
مدیرکل اداره استاندارد کرمانشاه در ادامه از کشف 34 واحد تولیدی غیراستاندارد مصالح ساختمانی در استان در طول سال گذشته خبر داد که با همکاری دادگستری این واحدها پلمب شدند و تاکنون 16 واحد آنها برای کسب استاندارد اقدام کرده اند.
نیازی با بیان اینکه اداره استاندارد اصلا قصد مچ گیری ندارد ، اظهار داشت: هدف این سازمان فقط جلوگیری از اتفاقات ناگوار جانی و مالی برای هموطنان است.
در پایان این همایش بین اداره کل استاندارد کرمانشاه و بنیاد نخبگان و معاونت غذا و دارو استان 2 تفاهم نامه همکاری امضاء شد.
در سال 1304 شمسی اولین حرکت مدون در ارتباط با استاندارد و استاندارد نویسی در ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاسها آغاز شد.
در سال 1332 به صورت یک اداره آزمایشگاهی زیرنظر اداره بازرگانی تأسیس شد که در زمینه کنترل کالاهای وارداتی، صادراتی و تولیدات داخل کشور فعالیت نماید. در سال 1339 قانون اجازه تاُسیس موسسه‌ استاندارد ایران در 6 ماده به تصویب مجلس وقت رسید.
سازمان ملی استاندارد ایران تدوین ‌کننده قوانین و قواعد مرتبط با استاندارد و اجرا کننده و نظارت ‌کننده بر آن‌ها می‌باشد.
سازمان استاندارد ایران دارای ساختار دولتی به صورت زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری است و ریاست فعلی سازمان را نیره پیروزبخت بر عهده دارد.
3209/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.