مرزبان نظری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به علت وقوع زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان پارسال در غرب کرمانشاه، 78 مدرسه خسارت جدی دید و 52 مدرسه نیز نیاز به مقاوم سازی دارد.
وی مجموع اعتبار مورد نیاز برای ساخت و بازسازی این واحدهای آموزشی را 145میلیارد تومان ذکر کرد و اظهارداشت: مشارکت حداکثری خیران مدرسه ساز در بازسازی فضاهای آموزشی تخریب شده بر اثر زلزله کرمانشاه در نوع خود بی نظیر و کم سابقه بوده است.
وی بیان کرد: خیران برای ساخت تمام مدارس آسیب دیده در مناطق زلزله زده اعلام آمادگی کرده اند و تفاهم نامه ساخت مدارس جدید به همت خیران مدرسه ساز نیز منعقد شده است.
او ادامه داد: سایر مدارس فاقد استحکام در مناطق زلزله زده که جزو لیست تخریب و بازسازی بوده اند نیز برای ساخت مجدد، مورد توجه خیران قرار گرفت و به همین دلیل مقدمات بازسازی یا مقاوم سازی 52 مدرسه فاقد استحکام در این مناطق نیز در دست اقدام است.
نظری اضافه کرد که با توجه به سهم آورده خیران و تفاهم نامه های امضاء شده، برای احداث و یا مقاوم سازی مدارس آسیب دیده ناشی از زلزله پارسال، به حدود 70 میلیارد تومان اعتبار دولتی نیاز است.
سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از 90 هزار تن جمعیت و 48 کیلومتر مرز با عراق، در مقاطع مختلف تحصیلی 14 هزار دانش آموز دارد که در 193 واحد آموزشگاهی مشغول تحصیل هستند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
7079/7399/3012/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.