به گزارش خبرنگار ایرنا؛ بخشی از زمان سیزدهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان به ریاست استاندار در روز شنبه در سرسرای اجتماعات تدبیر استانداری به موضوع بودن و نبودن کار در استان اختصاص یافت که برخی از مسئولان معتقد بودند کار هست اما نیروی کار نیست.
بازار ساخت و ساز مناطق زلزله زده به محل اشتغال نیروهای غیربومی تبدیل شده در حالیکه استان کرمانشاه با نرخ بیکاری 19/6 درصد در صدر استانهای کشور قرار دارد.
براساس آمارهای رسمی حدود 175 هزار نفر در این استان جویای کار هستند و به اعتقاد استاندار کرمانشاه بازسازی مناطق زلزله زده فرصت مناسبی برای ایجاد شغل در استان فراهم کرده که نیروهای جویای کار استان باید از این فرصت بهره مند شوند.

** نیروی کار ساده از استان های دیگر می آید
استاندار کرمانشاه در این جلسه اظهار کرد که در بازدید دیروز جمعه خود از پروژه های مسکن مهر شهرستان سرپل ذهاب دیدم که نیروهای کار ساده و جوشکاران از دیگر استان ها مشغول به کار هستند که دلیل این موضوع باید بررسی شود.
هوشنگ بازوند با بیان اینکه بازار بزرگی در مناطق زلزله زده ایجاد شده که باید از این ظرفیت در راستای اشتغال زایی و رونق اقتصادی استان بهره ببریم، افزود: متاسفانه علاوه بر نیروهای کار وارداتی از دیگر استانها، برخی از مصالح مورد نیاز نازک کاری نیز از دیگر استان ها تامین می شود.
وی همچنین تصریح کرد که در بازدیدی که از پروژه های مسکن مهر داشتیم متوجه شدیم که کارگرانی که کانال کولر احداث می کنند نیز از استان دیگری آمده اند و آنجا مشغول کار هستند در حالیکه در کرمانشاه تعداد زیادی واحد تولید و عرضه این کانال ها فعال است.
استاندار کرمانشاه از معاون عمرانی و مدیرکل کار استان خواست از طریق انجمن های مرتبط با ساخت و ساز وضعیت نیروهای جویای کار استان را بررسی کنند و این نیروها را به مناطق زلزله زده بفرستند.
بازوند افزود: ما مخالف کار کردن کارگران دیگر استان ها نیستیم اما ابتدا باید از ظرفیت استان در همه بخش ها استفاده کنیم و اگر نیرو و مصالح در استان نداشتیم آن وقت از دیگر استان ها تامین نماییم.
وی همچنین خواستار بررسی چرایی بالا بودن قیمت ها در استان کرمانشاه نسبت به دیگر استان ها شد و گفت: چگونه یک پیمانکار با هزینه تجهیز کارگاه و نیرو و دیگر هزینه های جانبی با قیمت کمتر از خود استان در مناطق زلزله زده فعالیت می کند؟.
استاندار آماری نیز دراین زمینه ارائه داد و گفت: تعداد واحدهای مسکن مهر سرپل ذهاب زیاد است و روزانه بین 370 تا 420 نفر کارگر در این واحدها مشغول به کار هستند و ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی است.
بازوند یادآور شد که فعالیت نیروهای غیربومی در مناطق زلزله زده تبعات اجتماعی برای ما دارد و بهتر است از نیروهای خود استان در آنجا به کارگیری شود.

** کار هست، نیرو نیست
در این جلسه در مورد اینکه نیروی آموزش دیده و ماهر در حوزه ساختمان در استان وجود دارد یا نه نیز بحث و گفت و گو شد که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که نیروی آموزش دیده به اندازه کافی در حوزه ساختمان در استان وجود دارد و یک مرکز فنی و حرفه ای در شهر کرمانشاه به آموزش این نیروها اختصاص دارد.
حسن عزیزی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ کار در استان ضعیف است، افزود: اغلب افراد جویای کار دنبال کارهای اداری و پشت میزنشینی هستند.
وی اظهار داشت که در طول روز افراد زیادی برای کار به اداره کار مراجعه می کنند و ما آنها را به بخش های غیردولتی هدایت می کنیم اما تمایلی به فعالیت در آنجا ندارند.
رئیس اتاق تعاون استان کرمانشاه نیز در این ارتباط توضیح داد که پروژه هایی که توسط پیمانکاران غیربومی انجام می شود کارگر غیربومی دارند و این پیمانکاران اغلب به دلیل قیمت پایین از کارگران خارج از استان استفاده می کنند.
غفار محمدی افزود: اغلب پیمانکاران معتقدند که نیروی کار استان گران و به صرفه نیست و از این رو با خود نیرو می آورند و از سوی دیگر کیفیت کار این نوع کارگران نیز بالا است.

** گرانی محصولات استان باید بررسی شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه نیز به گرانی محصولات در استان اشاره کرد و گفت: باید ریشه این گرانی ها را بررسی کنیم.
حبیب الله وفائی با باین اینکه قیمت اغلب محصولات از جمله میوه در کرمانشاه به نسبت دیگر استان ها بالا است، افزود: باید بالا بودن تورم در استان را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهیم.
در جمعبندی این موضوع استاندار از معاون عمرانی و مسئولان ذیربط خواست هرچه سریعتر موضوع نیروهای کار و خرید تولیدات استان در بازسازی مناطق زلزله زده مورد بررسی قرار گیرد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.