دکتر بهمن روشنی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امسال مجوز تاسیس 2 مرکز جدید سوء مصرف مواد مخدر در شهرستان های قصرشیرین و روانسر صادر شد و این مراکز نیز اکنون فعال است.
وی در ادامه افزود: در نیمه نخست امسال تعداد بیماران تحت درمان مراکز سوء مصرف مواد مخدر(MMT ) و بیماران HIV که در این مراکز تحت درمان متادون قرار گرفتند نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته که نشان از اعتماد بیماران و خانواده هایشان به این مراکز است.
وی گفت: یکی از اقدام های مهم اداره سلامت روان و اعتیاد معاونت درمان دانشگاه در سال جاری، گسترش پوشش بیمه ای بیماران اعتیادی بوده است به طوری که سال گذشته تنها پنج مرکز دولتی زیرپوشش بیمه سلامت بود اما امسال هفت مرکز دولتی و چهار مرکز خصوصی مراکز سوء مصرف مواد زیرپوشش بیمه ای قرار گرفتند.
وی اظهار داشت: 16 مرکز خصوصی دیگر نیز در دست اقدام است و بر این اساس 33 درصد هزینه توسط بیمار و67 درصد توسط بیمه سلامت پرداخت می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، استقرار کامل سامانه ثبت خدمات درمان سوء مصرف مواد را از دیگر اقدام های ارزنده اداره سلامت روان و اعتیاد معاونت درمان دانشگاه دانست و افزود: این سامانه از سال 1395 ابلاغ شد اما در نیمه نخست سال جاری به طور کامل در مراکز دولتی و خصوصی سوء مصرف مواد به منظور ثبت روزانه خدمات استقرار یافت.
روشنی نظارت مستمر بر مراکز سوء مصرف مواد را از مهمترین وظایف اداره سلامت و روان معاونت درمان دانشگاه دانست و گفت: در 6 ماه نخست سال جاری 350 مورد بازدید تیم نظارتی این اداره انجام شده که براساس آن جلسات و کمیسیون های نظارت و رسیدگی به مشکلات مراکز MMT برگزار شده است.
او تاکید کرد که چنانچه تخلفی در مراکز صورت گرفته باشد با مرکز مربوطه برخورد قانونی صورت گرفته حتی تا مرحله لغو مجوز هم پیش رفته است.
اداره سلامت روان و اعتیاد یکی از واحدهای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی است که از سال 1385 تاکنون در این معاونت فعالیت می کند و رسالت اصلی آن نظارت برعملکرد مراکز سوء مصرف مواد یا MMT است.
هدف مراکز سوء مصرف مواد، درمان نگهدارنده برای بیماران اعتیاد است و برنامه ی روزانه درمانی، دارویی وغیر دارویی مثل مشاوره و مددکاری برای بیمار انجام می شود و بعد از 6 ماه میزان مصرف مواد با داروهای جایگزین به ثبات می رسد و زندگی فرد معتاد نظم پیدا خواهد کرد و از میزان تخلفات و بزهکاری ها در جامعه به صورت مستقیم وغیر مستقیم کاسته می شود.
براساس آمارها حدود 60 هزار تن در استان 2 میلیون نفری کرمانشاه درگیر اعتیاد هستند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.