به گزارش خبرنگار ایرنا، در ابتدای این جلسه پیگیری سهمیه لاستیک خودروهای سنگین مطرح شد که معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه پس از شنیدن اظهارات مسئولان مربوطه تاکید کرد: اداره کل حمل و نقل استان باید در اسرع وقت سهمیه لاستیک استان را از مرکز به طور کامل جذب کند.
هدایت حاتمی همچنین از اداره کل صنعت، معدن و تجارت و حمل و نقل استان خواست که تا پایان امروز گزارشی از نیاز و اولویت های مصرف لاستیک در استان تهیه و راهکارهای مناسب را تدوین و ارائه کنند.
ساماندهی شبکه توزیع، مقابله با فساد و جذب چند وارد کننده مطرح کشوری برای تامین کامل لاستیک استان از دیگر توصیه های حاتمی به مسئولان این حوزه بود.
معاون استاندار تاکید کرد که طی سه روز آینده به صورت حضوری از بازار لاستیک بازرسی میدانی می کند و پیگیر اجرای این مصوبات خواهد بود.
کرمانشاه رتبه ششم کشور در زمینه ناوگان سنگین حمل و نقل را داراست که این یک فرصت برای استان است.
پیگیری موضوع صادرات غیرمجاز دام زنده دیگر دستور کار ستاد تنظیم بازار استان کرمانشاه در جلسه امروز بود.
ایرج نوری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات دام زنده استان کرمانشاه قاچاق دام از کرمانشاه را از اساس تکذیب کرد و گفت: قاچاق دام در کشور تنها از استان های آذربایجان و کردستان به عراق و هرمزگان به کشورهای جنوب خلیج فارس وجود دارد.
خلیل حیدری، مدیرکل گمرکات کرمانشاه هم با بیان اینکه صادرات رسمی دام زنده از مرزهای استان به کشور عراق نداریم، افزود: صادرات غیرمجاز هم به اندازه ای نیست که بر بازار استان موثر باشد.
بهرام فاضلی، مدیرکل امنیتی ، انتظامی ، اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمانشاه هم با تایید اندک بودن میزان خروج غیرمجاز دام زنده به عراق گفت: نظارت مستمری بر مرزهای استان وجود دارد اما بیشتر خروج دام از استان به سمت سایر استان های کشور است.
به اعتقاد نادر پرور، مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه هم مسیر خروج غیرمجاز دام های استان به سمت جنوب کشور است که می توان با نظارت بیشتر مشکل را مهار کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه هم در جمع بندی این بخش بر هماهنگی و نظارت بیشتر متولیان بر خروج دام زنده از استان تاکید کرد و گفت که خروج دام باید با مجوز دامپزشکی و جهاد کشاورزی باشد.
حاتمی در باره بالا بودن قیمت گوشت گرم در استان هم عنوان کرد که باید یک برنامه مدون در باره شبکه تهیه و توزیع گوشت گرم در استان تهیه و ارائه شود.
او اظهار داشت که در جلسات بعدی ستاد تنظیم باید همه مسئولان با اطلاعات و آمارهای مستند و در قالب نمودار و جدول حاضر شوند و ناهماهنگی بین متولیان پذیرفتی نیست.
در بخش آخر جلسه نوبت به موضوع رب گوجه فرنگی رسید که قیمت آن در روزهای اخیر بالا کشیده است.
مظفر عبدالله، مدیرعامل کارخانه روژین تاک هم که در جلسه حضور داشت، دلیل بالا رفتن مستمر قیمت رب را انتقال گوجه تولیدی کرمانشاه به استان های دیگر از جمله قزوین و زنجان دانست.
به گفته او ، تا مدتی پیش قیمت نقدی هر کیلو گوجه 900 تومان و نسیه آن 1200 تومان بود اما با ورود دلالان این قیمت به 1500 تومان نقد و 1800 تومان نسیه افزایش یافته است؛ نتیجه این روند گرایش بسیاری به کشت گوجه در سال آینده خواهد بود که این یعنی سقوط قیمت و ضرر قابل توجه کشاورزان.
عبدالله گفت که کارخانه های سایر استان ها توسط برخی افراد و گروه ها با قیمت هایی بالاتر از قیمت کارخانه روژین اقدام به خرید گوجه تولیدی استان و تبدیل آن به رب یا سس می کنند.
هر قوطی یک کیلوگرمی رب تولیدی روژین اکنون با قیمت 13 هزار و 500 تومان در بازار عرضه می شود.
مدیرعامل روژین تاک در پاسخ به درخواست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه قبول کرد که با هدف سودرسانی به کشاورزان، قیمت خرید نقدی گوجه را بالاتر ببرد و به 1400 تومان برساند و رب موردنیاز این استان را نیز با تخفیف به بازار عرضه کند.
حاتمی هم پس از اظهارنظر نماینده اداره کل صمت و جهاد کشاورزی، در تصمیم گیری نهایی جلسه عنوان کرد: برای تامین گوجه مورد نیاز کارخانه و افزایش تولید و عرضه رب در استان، اقدام های لازم از جمله وضع عوارض صادرات پیگیری شود.
معاون استاندار گفت که استان کرمانشاه در تولید کالاهای اساسی و پرمصرف مانند روغن، رب گوجه فرنگی، لبنیات و ... ظرفیت های بزرگی دارد که مورد حمایت استانداری است.
حاتمی تاکید کرد: با تدابیر اندیشیده شده هیچ مشکلی در زمینه تامین کالاهای اساسی مردم در کشور و استان کرمانشاه نداریم.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت، 371 کیلومتر با بخش کردی و عربی عراق مرز مشترک دارد و سالانه بیش از 2 میلیارد دلار کالای غیرنفتی از مرزهای استان صادر می شود.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.