دکتر علیرضا امیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گفت: مردم و خیران می توانند دام نذری خود را از میدان های عرضه دام زنده که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی می باشد، تهیه نمایند.
وی اظهار داشت: ذبح دام در معابر و خیابان ها علاوه بر انتشار بیماری های قابل انتقال از دام به انسان موجب آلودگی زیست محیطی می شود به همین دلیل خیران می توانند دام های نذری خود را در نزدیکترین کشتارگاه دام زیرنظر ناظران بهداشتی و شرعی دامپزشکی ذبح کنند.
او تصریح کرد: مردم اگر در منزل اقدام به این سنت نیکو می کنند باید با رعایت کامل مسائل بهداشت فردی و محیطی، اقدام به این کار کرده و در صورت تمایل می توانند از نظارت رایگان بهداشتی دامپزشکی توسط اکیپ های سیار بهره مند شوند.
معاون سلامت اداه کل دامپزشکی توصیه کرد به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های قابل انتقال از دام به انسان از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، گوشت دام قربانی را 24 ساعت و آلایش خوراکی دام (دل، جگر و قلوه) را 48 ساعت در دمای یخچال (صفر تا چهار درجه سانتی گراد) نگهداری کرده سپس اقدام به مصرف آن کنند.
وی اضافه کرد ؛ سامانه تلفنی چهار رقمی 1512 و سامانه پیامکی 100010001512 اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، آماده پاسخگویی و ارائه خدمات رایگان به هم استانی ها می باشد.
در استان کرمانشاه چهار میلیون و 650 واحد دامی و بیش از یک هزار و 333 واحد دامپروری صنعتی شامل 700 واحد مرغداری گوشتی صنعتی، 176 واحد گاوداری شیری، 181 واحد پرواربندی گوساله و 219 واحد پرواربندی بره فعال است.
در این استان همچنین 24 واحد مرغداری تخمگذار، 13 واحد پرورش بوقلمون صنعتی، 9 واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، 2 واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از 309 هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.
در استان کرمانشاه سالانه بیش از 451 هزار تن انواع محصولات دامی شامل 336 هزار تن شیر خام، 36 هزار و 300 تن گوشت قرمز، 63 هزار و 800 تن گوشت طیور، 11هزار و 100 تن تخم مرغ و چهار هزار و 83 تن عسل تولید می شود.
اکنون یک کشتارگاه صنعتی دام در شهر کرمانشاه و 11 کشتارگاه سنتی و 9 کشتارگاه مرغ در استان فعال است.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.