فریدون یاوری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: پس از انتشار گزارش ایرنا، مبنی بر دفع زباله های بیمارستانی در جنوب شهر کرمانشاه ، رسیدگی به این موضوع در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: پس از برگزاری جلسات مختلف با مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشخص شد که شرکت های دفع زباله های بیمارستانی که کار دفع را بر عهده داشتند کار خود را به درستی انجام نداده اند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه افزود: در روزهای گذشته پس از انجام اقدام های کارشناسی نسبت به این شرکت های خصوصی اعلام جرم شد و شکایت مربوطه نیز به منظور رسیدگی در اختیار دادستانی قرار گرفت.
یاوری یادآور شد: اکنون در انتظار دستگاه قضایی برای مشخص شدن میزان مجازت شرکت های متخلف هستیم.
وی چندی پیش پس از تشکیل کارگروه مدیریت پسماند به منظور بررسی گزارش ایرنا، با تاکید بر اینکه بیمارستان های استان به دستگاه خرد کن زباله مجهز خواهند شد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در حال تجهیز دستگاههای بی خطر ساز به خرد کن است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه با بیان اینکه این اداره کل بر بی خطرسازی زباله ها در بیمارستان ها نظارت دارد، گفت: آزمایشگاه های معتمد محیط زیست با انجام آزمایش های تخصصی بر عملکرد دستگاه های بی خطرساز بیمارستان ها نظارت دارند تا زباله های خروجی از دستگاه ها به صورت کامل بی خطر شده باشند.
این مقام مسئول با بیان اینکه کارشناسان اداره کل محیط زیست علاوه بر گزارش آزمایشگاه های معتمد به صورت سرزده نیز بر بیمارستان ها نظارت می کنند، گفت: متاسفانه برخی مدیران بیمارستانی بر خلاف قانون از حضور کارشناسان محیط زیست جلوگیری می کنند که در این زمینه با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگی های لازم برای رفع ممانعت صورت گرفته است.
یاوری تصریح کرد: مکان کنونی دفع زباله های بیمارستانی مناسب نیست و دانشگاه علوم پزشکی با ارائه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی در حال مکانیابی محل جدیدی برای دفن پسماندهای پزشکی مطابق استانداردهای زیست محیطی و بهداشتی است.
براساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از 40 درصد پسماندهای بیمارستانی عفونی هستند و سالانه 6 میلیون نفر در جهان به دلیل نبود مدیریت صحیح این پسماندها جان خود را از دست می دهند.
گرچه از چند سال پیش وزارت بهداشت بیمارستان ها را موظف به بی خطرسازی و دفع مجزای زباله های عفونی و غیرعفونی از مبدا کرده، اما برخی کارشناسان مدعی هستند این اقدام در همه مراکز درمانی انجام نمی شود.
در شرایط کنونی حدود 15 درصد پسماندهای بیمارستانی را پسماندهای عفونی تشکیل می‌دهد که جزو پسماندهای ویژه محسوب می‌شوند و پسماندهای عفونی بیماری‌ زا، قابل اشتعال، سمی و دارای قابلیت خورندگی هستند.
براساس مصوبه سال 1383 مجلس شورای اسلامی، زباله های بیمارستانی، عفونی و شیمیایی که برای سلامت جامعه تهدید محسوب می شود، باید ایمن سازی و تحت شرایطی خاص دفع شوند.
براساس آمارهای اعلام شده، هر یک از ساکنان شهر یک میلیون نفری کرمانشاه روزانه 680 گرم زباله تولید می کند که بخشی از آن، زباله های عفونی و بیمارستانی است.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.