به گزارش خبرنگار ایرنا، علل و عوامل معضل قاچاق می ­تواند بسیار متنوع باشد اما تاثیری که در تمامی جوامع می ­گذارد تقریبا یکسان است، فرار سرمایه، زمین­ گیر شدن تولید و نابودی اشتغال و... از مهمترین تبعات این پدیده شوم است که باید عزمی راسخ برای مقابله با آن وجود داشته باشد.
هشتمین جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در حالی با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در استانداری کرمانشاه برگزار شد که همگان بر مبارزه قاطعانه با پدیده قاچاق تاکید کرده و راه نجات اقتصاد ایران را ریشه کنی این پدیده نامبارک دانستند.

** کشف 286 میلیارد ریال کالای قاچاق توسط ماموران انتظامی استان
رئیس پلیس آگاهی استان کرمانشاه در این جلسه از کشف 286 میلیارد ریال کالای قاچاق در استان طی پنج ماه سپری شده از سال جاری خبر داد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد نشان می دهد.
سرهنگ محمدرضا امیری یادآوری کرد: در این مدت 12 باند عمده قاچاق منهدم، 880 قاچاقچی دستگیر و 615 دستگاه خودروی حامل کالای قاچاق نیز توقیف شده است.
وی همچنین از رشد 41 درصدی ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده در سال 96 نسبت به سال 95 و 170 درصدی سال 95 نسبت به سال 94 نیز خبر داد و گفت: کارآگاهان پلیس آگاهی و تمامی ماموران پلیس برخورد با پدیده قاچاق را جزو اولویت های کاری خود قرار داده اند.

** کشف 400 هزار دلار از اخلالگران بازار ارز
نجفی نماینده اداره اطلاعات استان کرمانشاه نیز کشف 400 هزار دلار ارز از اخلالگران نظام اقتصادی طی ماه های اخیر را از مهمترین اقدام های صورت گرفته سربازان گمنام امام زمان (عج) در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد.
وی ادامه داد: 300 هزار دلار از مجموع ارزهای کشف شده متعلق به یک باند حرفه ای بود که در سه ماه ابتدایی سال جاری 120 میلیون دلار گردش و تراکنش مالی به منظور سودآوری غیرمجاز داشته اند.
نجفی، کشف 100 هزار لیتر سوخت قاچاق، 34 تن کود شیمیایی، پنج هزار و 200 عدد گوشی و شناسایی 62 قاچاقچی عمده را از دیگر اقدام های سربازان گمنام امام زمان (عج) عنوان کرد.

** انجام بیش از 1500 مورد بازرسی توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
رئیس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این جلسه از انجام یک هزار و 531 مورد بازرسی از واحدهای صنفی و انبارهای سطح استان در پنج ماه سپری شده از سال جاری خبر داد.
کیومرث رحیمی گفت: در 490 مورد از این بازرسی ها همکاران ما موفق شدند کالای قاچاق را کشف و سلامت و اصالت آن را مورد بررسی قرار دهند.
وی همچنین از برگزاری هفت هزار نفر- ساعت آموزش در پنج ماه سپری شده از سال جاری خبر داد و گفت: در این دوره ها به خوبی به مقوله قاچاق و زیان هایی که به همراه دارد، پرداخته شده است.

** تشدید برخورد با قاچاقچیان
در این نشست همچنین سردار لطفعلی پاکباز فرمانده مرزبانی و سردار کوروش آسیابانی جانشین قرارگاه منطقه ای نجف اشرف نیز از تشدید برخوردها با قاچاقچیان که سلامت اقتصادی را نشانه گرفته اند سخن گفته و خواستار همکاری بیشتر سایر دستگاه ها شدند.
پاکباز و آسیابانی همچنین با تاکید بر اینکه حساب مرزنشینان و کوله بران کاملا از قاچاقچیان جداست، پیشنهاد کردند که در مناطق مرزی معبری مشخص برای کوله بران ایجاد شود تا راحت تر بتوانند به فعالیت اقتصادی خود بپردازند.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت، 371 کیلومتر با بخش کردی و عربی عراق مرز مشترک دارد و سالانه بیش از 2 میلیارد دلار کالای غیرنفتی از مرزهای استان صادر می شود.
7458/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.