به گزارش دوشنبه تارنمای سازمان برنامه و بودجه کشور، تخصیص ها برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه از محل اعتبارات 200 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی به شرح زیر است:
- بیست و چهارم آبان ماه پارسال 2 میلیارد و 816 میلیون و 164 هزار ریال برای بازسازی مناطق زلزله زده در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفت.
- هفتم آذرماه نیز 210 میلیارد ریال برای جبران خسارت دامداران زلزله زده کرمانشاه به وزارت جهادکشاورزی پرداخت شد.
- هیات دولت نیز بر اساس مصوبه سوم بهمن ماه پارسال 159 میلیارد ریال را بابت جبران خسارت واحدهای دامپروری زلزله زدگان در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار داد.
- بر اساس مصوبه پنجم اسفندماه 1396 هیات دولت 87 میلیارد و 722 میلیون ریال بابت بازسازی مناطق زلزله زده پرداخت شد.
- هیات دولت بر اساس مصوبه بیست و هشتم اسفندماه نیز 40 میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت حوادث ناشی از زلزله کرمانشاه در اختیار وزارت کشور قرار داد.

** اقدام های صورت گرفته در پنج ماه گذشته
دولت از آغاز امسال نیز اقدام های زیر را انجام داده است:
- پرداخت یک میلیارد و 500 میلیون ریال در قالب تنخواه گردان بابت جبران خسارات ناشی از زلزله در استان کرمانشاه در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفت (اول اردیبهشت ماه امسال).
- هیات دولت بیست و دوم اردیبهشت ماه مصوبه ای داشت که به موجب آن 2 میلیارد و 535 میلیون و 390 هزار ریال اعتبار برای ساخت و بازسازی ساختمان های حادثه دیده به بنیاد مسکن تخصیص یافت.
- همچنین تخصیص اعتبارات استانی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه به صورت کامل صورت گرفت.

** پرهیز از شبهه افکنی
موارد بالا موید این نکته است که نقدینگی تمام تخصیص های مناطق زلزله زده کرمانشاه از محل اعتبار 200 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی تامین شده و مطالبی درباره جابجایی این مبلغ و هزینه کرد آن در سایر موضوعات نادرست است.
در بخشی از این مطلب به شایعه ای اشاره شده که دولت این پول را به عنوان عیدی فرهنگیان پرداخت کرده است.
سازمان برنامه و بودجه کشور در این زمینه تاکید کرد «نماینده قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب از شیوه تخصیص مالی و اعتبارات اطلاع کافی نداشته و ذکر این شایعات می تواند شبهات زیادی در افکار عمومی به وجود آورد».
اول شهریورماه در پی انتشار مطلب بالا، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با ایرنا، از اعضای مجلس شورای اسلامی بویژه نمایندگان کرمانشاه خواست «مستندات خود را درباره پرداخت معوقات فرهنگیان این استان از محل کمک به زلزله زدگان به این وزارتخانه ارائه کنند تا بررسی شود».
«علی الهیار ترکمن» ادامه داد: وقتی بودجه وارد سیستم دولتی می شود چارچوب های مشخصی دارد و فصل و نوع هزینه آن تعیین شده و چون حساب دولتی است قابل برداشت نیست تا مسوولان وزارت آموزش و پرورش یا مدیران استانی قابلیت برداشت از آن را داشته باشند و جای دیگر هزینه کنند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.