به گزارش خبرنگار ایرنا در این دورهمی فعالان عرصه صنایع دستی؛ معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: تقدیر و تجلیل از فعالیت پیشکسوتان و فعالان عرصه صنایع دستی و ایجاد انگیزه در میان نسل جوان فعال در این عرصه از مهمترین اهداف برگزاری این همایش است.
پروانه حیدری افزود: معاونت صنایع دستی استان در قالب صدور مجوزها، برپایی نمایشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی و پوشش بیمه ای از فعالان این حوزه حمایت می کند.
او به راه اندازی بازارچه صنایع دستی در محل بوستان شاهد و در جوار نمایشگاه بین المللی اشاره کرد و گفت: این مکان می تواند در معرفی هرچه بهتر و بیشتر آثار صنایع دستی هنرمندان استان موثر باشد.
وی اظهار داشت: در کنار برپایی نمایشگاه های مختلف در استان، بازارچه صنایع دستی نیز فعال می شود و آثار هنرمندان به نمایش گذاشته خواهد شد.
او به برپایی بازارچه دائمی صنایع دستی در خیابان دبیر اعظم کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: در این بازارچه نیز 32 هنرمند فعالیت دارند و آثار صنایع دستی آنان به نمایش گذاشته شده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه در ادامه یکی از مشکلات صنایع دستی استان را بسته بندی و طراحی دانست و گفت: اگرچه اقدام هایی در این رابطه شده اما هنوز اول راه هستیم و باید در این زمینه بیشتر کار کنیم.
حیدری همچنین تاکید کرد که صنایع دستی باید در منزل تک تک ایرانیان وارد شود و مردم از آن استفاده کنند.

** کرمانشاه مهد صنایع دستی ایران
استان کرمانشاه به دلیل پیشینه قدیمی و فرهنگ مردمان آن یکی از مهدهای صنایع دستی و هنرهای سنتی است که آوازه جهانی دارد.
جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیخ بافی و فلزکاری را می توان از جمله صنایع دستی کرمانشاه نام برد.
همچنین دوخت های سنتی (رودوزی)، گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبد بافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه سازی از جمله دیگر تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.
ماشته بافی، دواتگری سنتی (مسگری)، علامت سازی یا علم سازی، دباغی سنتی، هور بافی، جاجیم بافی، رنگریزی سنتی، داور بافی (سیاه چادر)، موج بافی را می توان از جمله صنایع دستی فراموش شده استان کرمانشاه دانست که در گیلانغرب، کرمانشاه، دالاهو، اورامانات، سومار و در میان عشایر استان بیشتر وجود داشته است.
اگرچه آمار دقیقی از تعداد هنرمندان صنایع دستی در استان کرمانشاه وجود ندارد اما معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه می گوید: براساس جوازهای تاسیس و پروانه های بهره برداری که صادر شده اسامی 10 هزار و 500 نفر از هنرمندان این حوزه در سامانه این اداره کل ثبت شده است.
آمارهای غیررسمی نیز حکایت از فعالیت حدود 70 هزار نفر در حوزه صنایع دستی در استان کرمانشاه دارد که در 250 رشته از جمله گلیم، گیوه، معرق، منبت، لباس های محلی و سراجی سنتی بیشترین فعالیت را دارند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.