به گزارش خبرنگار ایرنا ، عبور رودخانه در میان بستر شهر یک موهبت طبیعی است که به عنوان یکی از عناصر ارزشمند در ساختار طبیعی شهر نقش موثری در بهبود کیفیت منظر شهری و تنظیم ساختار اکولوژیکی شهر در پیرامون خود دارد.
در شهر کرمانشاه اما پتانسیل های طبیعی رودخانه ها فراموش شده و بیشتر به عنوان یک عامل تهدید کننده علیه سلامت شهروندان مطرح شده است.
رودخانه چم بشیر کرمانشاه که از چشمه های طاق بستان در شمال شهر کرمانشاه سرچشمه می گیرد و پس از عبور از مناطق شمالی شهر به رودخانه قره سو می پیوندد نه تنها به عنوان یک عامل مفید و مؤثر در زیبایی شهر و سلامت محیط نقشی ایفا نمی کند، بلکه بدلیل عدم توجه کارشناسانه و همچنین نداشتن حفاظ و ایمنی مناسب زندگی بسیاری از شهروندان را با مشکل مواجه کرده و با توجه به مخاطراتی که دارد همواره تهدیدی علیه آنها بوده است.
اوایل اردیبهشت امسال 2 کودک در اطراف رودخانه چم بشیر در حال بازی بودند که به داخل کانال آب سقوط کردند؛ کودک 6 ساله توسط افراد محلی نجات داده شد اما سوگند سه ساله غرق شد و جسدش هم پیدا نشد.
چم بشیر حدود سه ماه بعد هم جان یک دختربچه پنج ساله را گرفت تا به کابوس جدیدی برای شهروندان تبدیل شود. در واکنش به نگرانی های شهروندان و مطالبه عمومی آنها و در راستای حفظ حقوق عامه و پیشگیری حادثه بعدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه بلافاصله در اردیبهشت ماه پیگیر ماجرا شد و پای 2 دستگاه مربوطه را به دستگاه قضایی باز کرد؛ شرکت آب منطقه ای استان و شهرداری کرمانشاه‌.
محمدحسین صادقی اوایل تیر ماه در باره آخرین وضعیت این پرونده و غرق شدن سوگند گفت: نظریه کارشناسی سه نفره دریافت شده که طبق آن 2 دستگاه دولتی و شهری مقصر بوده و باید پاسخگو باشند.
تقاضای مجازات برای مدیران متخلف و تعیین ضرب الاجل برای ساماندهی رودخانه چم بشیر و سایر رودخانه های شهری از جمله آبشوران هم دیگر خبری بود که صادقی در این باره بیان کرد.
تاکید صادقی اما این بود که نباید به جبران خسارت و پرداخت دیه سوگند قانع بود بلکه باید راه تکرار حوادث بعدی بسته شود؛ تاکیدی که با بی توجهی آب منطقه ای و شهرداری همراه شد و حدود یک ماه بعد به غرق شدن پریا پنج ساله منجر شد.
این بار دادستان کرمانشاه محکم تر وارد میدان شده و به موضوع چم بشیر ورود کرده و به دستگاه های مربوطه فرصتی 2 ماهه داده است تا با برنامه ریزی همه جانبه و طراحی صحیح و پایدار تمهیداتی در نظر بگیرند که ضمن ایمن سازی مسیر رودخانه از بروز هرگونه حادثه احتمالی پیشگیری کنند.
بی شک هم افکار عمومی و هم دادستان کرمانشاه حدود 2 ماه دیگر باز هم به سراغ آب منطقه ای استان و شهرداری کرمانشاه می روند و عملکرد آنان را با پشتوانه قانونی و قضایی به بررسی می گذارند و چالش می کشند‌.
7444/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.