کیانوش همدانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: خوردن روزانه 130 گرم از این مواد خوراکی منجر به کاهش 34 گرم وزن می شود.
وی افزود: خوردن روزانه حبوبات موجب می شود که فرد زودتر احساس سیری کند و خوردن آنها با کاهش قابل توجه کلسترول بد همراه است.
این کارشناس تغذیه عنوان کرد: حبوبات دارای شاخص گلوکز پایینی هستند، یعنی بسیار آهسته تجزیه می شوند، از این رو می توانند جایگزین پروتئین حیوانی و همچنین چربی های بد نظیر چربی ترانس موجود در مواد غذایی شوند.
همدانی توضیح داد: حبوبات از جمله گیاهان پروتئینی هستند که مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین ها بخصوص ویتامین های گروه B دارند.
وی ادامه داد: با این حال حبوبات از نظر برخی از اسیدهای آمینه کمبود دارد و پروتئین های آن نیز کامل نیست، برای همین است که حبوبات را اغلب با مواد غذایی دیگر مثل غلات و مواد غذایی چرب مصرف می کنند تا کمبود اسیدهای آمینه آن جبران شود.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه برخی از افراد برای هضم حبوبات مشکل دارند، گفت: بهتر است قبل از پخت یک شب کامل آن ها را در آب خیس کنید و در یخچال قرار دهید، این کار باعث می شود حبوبات زودتر بپزند و آنزیم های بیشتری آزاد کنند که هضم راحت تر می کند.
همدانی افزود: یک راه سریع تر دیگر این است که حبوبات را در آب به مدت 2 دقیقه بجوشانید و سپس از روی گاز برداشته و بگذارید به مدت یک ساعت در همان آب خیس بخورد.
وی افزود: غلات می توانند تنظیم کننده اصلی فشار خون باشند و شیوه تغذیه ای موثری برای کاهش اختلالات قلبی و عروقی بشمار می آیند.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه غلات دارای فیبر حل شونده هستند، گفت: رابطه‌ ای بین مصرف غلات و کاهش چربی‌های داخلی بدن وجود دارد.
همدانی توضیح داد: این چربی‌ها در لایه های عمیق‌ تر بدن و در اطراف ارگان‌های حیاتی تجمع می‌کنند و اگر تجمع این چربی‌ها زیاد باشد امکان ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های کبدی بیشتر می‌شود.
وی ادامه داد: به ازای هر 10 گرم فیبر حل شونده بیشتری که در طول روز مصرف می‌شود، میزان تجمع این چربی‌ ها حدود چهار درصد کاهش می ‌یابد که اگر علاوه بر مصرف غلات، ورزش را نیز به برنامه‌ روزانه خود اضافه کنید کاهش چربی‌های به هفت درصد نیز می ‌رسد.
این کارشناس تغذیه عنوان کرد: اگر برای صبحانه غلات مفیدی مثل نان جو مصرف کنید، میزان 'گلیسمی' خون شما به مدت 10 ساعت متعادل می‌ماند.
همدانی با بیان اینکه متعادل و پایین ماندن گلیسمی خون برای سلامت فرد مفید است، گفت: نوسانات و تغییرات چشمگیر گلیسمی خون خطر ابتلا به دیابت نوع 2، چاقی و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را بالا می‌برد.
وی افزود: غلات منبع خوب منگنز هستند که نقش کلیدی در 'آنزیم آنتی اکسیدان سوپر اکسید دیسموتاز' دارند؛ این آنزیم با رادیکال‌های آزادی که در پیری و ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها نقش دارند مقابله کرده و از آسیب‌ ها جلوگیری می کنند.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.