علی شبستری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این جشنواره در روستای 'بان زلان' شهرستان دالاهو برگزار می شود، افزود: این جشنواره از روز جمعه 9 شهریور در 2 بخش تک نوازی و گروهی نوازی مقام های تنبور در کشور آغاز شده و امروز به پایان می رسد.
او در ادامه اظهار داشت: اساتید به نام موسیقی کشور از جمله کیهان کلهر، اردشیر کامکار، حسین علیزاده، علیرضا فیض بشی پور، کیخسرو پور ناظری و علی اکبر مرادی در این جشنواره نظارت و داوری می کنند که نشانه اهمیت دادن آنان به موسیقی کهن ایرانی است.
شبستری، استان های حاضر در جشنواره تنبور را خرسان رضوی، خراسان شمالی، تهران، کرمان، آذربایجان غربی، لرستان، همدان، ایلام، کردستان و کرمانشاه ذکر کرد.
مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دالاهو در ادامه گفت: در جشنواره کهن آوای تنبور علاوه بر نواختن مقام های مختلف تنبور؛ موسیقی های کهن و اصیل کُردی مانند شمشال، دوزله، دیوان و هوره نیز به منظور تقویت و حفظ این گونه آواهای کهن اجرا می شود.
او هدف از برگزاری این جشنواره را شناسایی استعدادهای هنری و جلوگیری از موسیقی مبتذل زیر زمینی ذکر کرد.
وی قدمت ساز تنبور را بیش از هفت هزار سال دانست و گفت: تنبور قدیمی ترین سازی است که در دنیا نواخته شده و همه باید تلاش کنیم که حفظ شود.
او از مسئولان استانداری کرمانشاه به خاطر حمایت از برگزاری این جشنواره قدردانی کرد و خواستار حمایت های بیشتر مسئولان ملی و استانی به این گونه جشنواره های فرهنگی و هنری شد.
روستای بان زلان سفلی با جمعیتی در حدود 200 تن از توابع بخش گهواره شهرستان دالاهو در حدود 100 کیلومتری غرب شهر کرمانشاه واقع شده است.
3209/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.