به گزارش ایرنا، خلیل حیدری روز چهارشنبه در نشست خبری در سرسرای اجتماعات اداره کل گمرکات استان در جمع خبرنگاران گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش 52درصد افزایش و از نظر وزن 28درصد رشد داشته است.
وی اظهار داشت که از این میزان کالا، 541 میلیون و 969هزار و 650 دلار به وزن یک میلیون و 332 هزار و 31 تن در گمرکات کرمانشاه، پرویزخان، خسروی و پاوه اظهار و صادر شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 52درصد و از حیث وزن 27درصد افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: ایران در پنج ماه نخست سال جاری در مجموع 6میلیون و 354 هزار و 117 تن کالا به ارزش سه میلیارد و 427میلیون و 870هزار و 72دلار به کشور عراق صادر کرده است.
مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه صادرات قطعی به 35 کشور دنیا از طریق گمرکات استان در پنج ماه نخست انجام شده است، گفت: استان کرمانشاه از لحاظ وزنی سهم 36درصدی و از حیث ارزشی سهم 33 درصدی صادرات کل کشور به عراق را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: سایر گمرکات کشور در این مدت 625 میلیون و 753هزار و 985 دلار کالا را با وزن 984 هزار و 70 تن از طریق مرزهای استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر کرده اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 51درصد افزایش و از حیث وزن نیز 29درصد رشد داشته است.
مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه، عمده کالاهای صادراتی از طریق این گمرکات را لوازم خانه داری و پاکیزگی، سیب زمینی محفوظ شده، انواع کاشی دیواری، گوجه فرنگی تازه یا سرد کرده، کولرهای آبی، کیسه دسته دار پلاستیکی، انواع بستنی، رول نایلون و پودر مایع لباسشویی عنوان کرد.
حیدری یادآور شد، در پنج ماه نخست امسال گمرک بازارچه مرزی سومار در بین گمرکات مرزی کشور با عراق، جایگاه نخست صادرات به این کشور را به خود اختصاص داد.
وی اعلام کرد که از مجموع صادرات انجام شده در پنج ماه نخست امسال در استان گمرک سومار توانست با صدور 516میلیون و 554هزار و 40 دلار کالا به وزن 538هزار و 233 تن در بین گمرکات کشور با عراق رتبه نخست صادرات به این کشور را به خود اختصاص دهد.
وی در خصوص مرز پرویزخان نیز اظهار داشت: در پنج ماه امسال از این مرز 122 هزار تن کالا به ارزش 395 میلیون دلار صادر شده که از نظر وزنی 48 درصد و از نظر ارزشی 34 درصد رشد داشته است.
وی همچنین میزان ترانزیت سوخت از 2 مرز خسروی و پرویزخان در پنج ماه امسال را 305 میلیون دلار عنوان کرد.
حیدری در ادامه از راه اندازی سوآپ در گمرک خسروی که منجر به افزایش حجم مبادلات در این مرز شده به عنوان مهم ترین اقدام در این گمرک یاد کرد.
مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه زلزله به بیش از 120 پرسنل ساکن گمرکات پرویزخان و خسروی در شهرستان های قصرشیرین و سرپل ذهاب خسارت زد، گفت: 6میلیارد ریال کمک بلاعوض گمرک به کارکنانی که در کانون زلزله قرار داشتند اهدا شد.
حیدری همچنین به راه اندازی مرکز آموزش گمرکات غرب کشور در این اداره کل در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی در بازارچه شیخ صله ثلاث باباجانی برای اعلام وصول آنلاین کالاهای صادراتی و راه اندازی اتاق سرور ایزوله در بازارچه شوشمی از جمله اقدامات واحد فناوری اطلاعات در سال جاری است.
استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.
سالانه بیش از 2 میلیارد دلار کالا از کرمانشاه به عراق صادر می شود که بیش از 50 درصد کل صادرات ایران به این کشور را تشکیل می دهد.
7460/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.