به گزارش ایرنا، ازدواج مهمترین و در عین حال حساس ترین مرحله زندگی هر انسانی به شمار می رود و پیمان مقدسی است که در آن زن و مرد بر اساس یک تعهد قانونی، شرعی و عاطفی ضمن تشکیل خانواده، نیازهای همدیگر را تامین و در فراز و نشیب های زندگی یار و همراه هم می شوند.
انسان براساس سرشت و ماهیت وجودی خویش برای تامین نیازهای درونی و بیرونی خود همواره به دیگران نیازمند و از فردگرایی گریزان بوده و در کل می توان گفت ازدواج، ضامن حفظ و بقای نسل بشر است.
از آنجاییکه ازدواج عامل پیدایش خانواده است و آرامش و امنیت در جامعه نیز نتیجه ازدواج سالم و به موقع است تاخیر افتادن در این امر مقدس، باعث تاخیر در پیدایش و شکل گیری خانواده های جدید شده و می تواند مشکلات و آسیب های زیادی را متوجه جامعه کند.
براساس آمار ثبت احوال کردستان میانگین سن ازدواج در این استان طی سال 96 برای زنان 24،5 و مردان 29 سال بود و امسال نیز آمار همین ها را نشان می دهد ضمن اینکه میانگین سن طلاق در میان زنان 29 و در میان مردان 34 سال است.
طبق گفته کارشناسان و مشاوران خانواده، این آمار نشان دهنده بالا رفتن سن ازدواج و بی میلی جوانان به این امر مهم و مقدس است و زنگ خطری برای سلامت جامعه محسوب می شود که نیاز است دولت و ارگان های مرتبط با کمک کارشناسان و سازمان های مردم نهاد در راستای رفع موانع پیش روی ازدواج جوانان گام های اساسی بردارند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج هفته ازدواج جوانان را بهانه ای برای بررسی وضعیت کنونی استان کردستان از لحاظ آمار ازدواج و طلاق، موانع سر راه ازدواج جوانان و راهکارهای رفع این موانع قرار داد و میزگردی با حضور معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان، مشاور خانواده و استاد دانشگاه، سردفتر ثبت ازدواج شماره 6 سنندج و سه نفر ( 2 خانم و یک آقا) از میان جوانان برگزار کرد.

** آمار ازدواج در کردستان امسال 11 درصد کاهش یافت
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان به آمار ازدواج و طلاق در سال گذشته اشاره کرد و گفت: براساس آمار ثبت احوال استان، سال گذشته 15 هزار و 315 واقعه ازدواج در استان اتفاق افتاد که 11 هزار و 530 فقره آن شهری و سه هزار و 785 فقره نیز روستایی بوده است.
گلاویژ فتاحی افزود: از ابتدای امسال تاکنون نیز چهار هزار و 503 ازدواج انجام گرفت که سه هزار و 481 مورد آن شهری و یک هزار و 22 مورد روستایی بود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود 11 درصد کاهش نشان می دهد.
وی با بیان اینکه نسبت طلاق به ازدواج در کردستان 28 درصد است، یادآور شد: آمار سال گذشته استان در بحث طلاق، 4 هزار و 356 مورد بود و از ابتدای امسال تاکنون نیز یک هزار و 162 فقره طلاق در استان ثبت شده است.
فتاحی با اشاره به اینکه از سال 75 تا پایان 96، طلاق روند صعودی در کردستان داشته است، تاکید کرد: تجربه نشان داده با افزایش میزان تسهیلات ازدواج، انگیزه جوانان برای این امر مهم افزایش پیدا کرده است.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان به پرداخت تسهیلات ازدواج هم اشاره ای داشت و گفت: در فروردین امسال پنج هزار و 46 متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج شدند که 353 فقره آن پرداخت شد؛ ضمن اینکه در اردیبهشت ماه از هفت هزار و 180 متقاضی، 2 هزار و 197 زوج موفق به دریافت تسهیلات ازدواج شدند.
وی از تشکیل پرونده یک هزار و 659 متقاضی وام ازدواج در خرداد ماه امسال در استان خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد، هزار و 282 نفر تسهیلات دریافت کردند.
فتاحی تاکید کرد: در تیرماه هم 12 هزار و 331 زوج در کردستان متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج شدند که هشت هزار و 280 زوج موفق به دریافت این تسهیلات از طریق بانک های عامل شدند.

** رغبت جوانان به ازدواج در کردستان به نصف کاهش یافته است
دکترای تخصصی مشاوره خانواده و استاد دانشگاه کردستان به میزان تمایل جوانان استان به ازدواج اشاره کرد و گفت: براساس تجارب عینی و پژوهشی که در مراکز مشاوره استان بدست آمده، میزان رغبت جوانان به ازدواج در دهه 90 نسبت به دهه 80 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
ناصر یوسفی تاکید کرد: اغلب جوانانی که برای ازدواج به مراکز مشاوره مراجعه می کنند یا سن شان بالاست یا شور و شوق اولیه را برای این امر مقدس ندارند.
وی افزود: هر چقدر در زمینه رسانه ای کردن موضوع ازدواج، موانع سر راه و راهکارهای تسهیل آن، بیشتر کار کنیم در واقع به جوانان در آستانه ازدواج یا کسانی که از ازدواج منصرف شده اند، کمک کرده ایم.
یکی از جوانان حاضر در میزگرد نیز که 33 سال دارد در این باره می گوید: قصد داشتم تا 30 سالگی ازدواج کنم اما با شرایط کاری و اقتصادی موجود، به نظر می رسد تا 40 سالگی نیز قادر به ازدواج نباشم.
امید ابراهیمی مشکل اصلی پیش روی جوانان را نبود شغل دانست و اضافه کرد: از آنجایی که بیکار است و درآمد ثابت ندارد جرات و توان ازدواج را ندارم.
وی یادآور شد: حتی در صورت داشتن شغل هم جسارت اقدام به ازدواج در بین جوانان وجود ندارد؛ چرا که گرانی و عدم ثبات اقتصادی کشور، مدیریت زندگی مشترک را با چالش جدی مواجه می کند.
سر دفتر ثبت ازدواج شماره 6 و طلاق شماره 2 سنندج هم اظهار داشت: متاسفانه در سال 97 آمار طلاق های ثبت شده رشد داشته و آمار طلاق در مرداد ماه بیش از واقعه ازدواج بوده است.
سید عدنان برزنجی تاکید کرد: اغلب جوانانی که برای ثبت ازدواج به دفترخانه مراجعه می کنند، هدف از تشکیل زندگی را نمی دانند و به محض ورود به زندگی دچار مشکل شده و به طلاق روی می آورند.
وی با بیان اینکه مناطق حاشیه نشین در بحث ازدواج آسیب پذیرتر هستند، افزود: آمار طلاق در بین مناطق حاشیه نشین سنندج بیش از مناطقی است که از لحاظ اقتصادی در رفاه بیشتری قرار دارند.
برزنجی با اشاره به اینکه براساس آمارها، 40 درصد ازدواج ها در ایران زیر 18 سال انجام می شود، اضافه کرد: این آمار در صورت صحت، فاجعه بار است و باید در راستای کاهش آن گام اساسی برداشت.
بانوی مجرد سنندجی که خود مدیر یکی از سمن ها در حوزه ترویج ازدواج است نیز اظهار داشت: به عنوان یک دختر احترام خاصی برای ازدواج قائلم البته تاخیر در ازدواج به معنای مخالفت با این امر مقدس نیست.
شادی مولانی با بیان اینکه آن چیزی که در میان دختران رواج دارد بحث نبود اعتماد به پسران است، اضافه کرد: با توجه به اینکه بی اعتمادی در جامعه زیاد شده در این شرایط خانواده ها با چه اعتمادی دخترشان را به خانه بخت بفرستند؟
وی افزود: از آنجایی که ارتباط زیادی با جوانان و جامعه داریم، آمار طلاق در میان قشر تحصیل کرده بیشتر مشاهده می شود که جای تاسف است.
مولانی آمار طلاق را در بین مناطق حاشیه نشین کمتر دانست و گفت: زنان به دلیل عدم توان مالی خانواده های خود و نبود استقلال مالی در صورت داشتن زندگی مشترک نابسامان نیز به ناچار باید با شرایط موجود کنار بیایند و از طلاق اجتناب کنند.

** نبود تثبیت شغلی، عامل اصلی کاهش ازدواج در میان جوانان است
مدیر مرکز ازدواج و تحکیم خانواده کردستان سه عنصر تحصیل، تصمیم شغلی و تصمیم ازدواج را پایه های اساسی زندگی هر انسانی می داند و معتقد است: یکی از عواملی که موجب کاهش میل جوانان به ازدواج شده، ناتوانی آنان در انجام تصمیم شغلی است.
یوسفی با بیان اینکه بیکاری یا وقفه شغلی، موجب وقفه در تصمیم به ازدواج جوانان می شود، اضافه کرد: اگر می خواهیم ازدواج جوانان سرعت بیشتری گرفته و آسان تر صورت گیرد اولین گام ایجاد شغل و تثبیت شغلی برای این قشر است.
وی دلیل و مانع دیگر سر راه ازدواج جوانان را به گذر فرهنگی جامعه ارتباط می دهد و می گوید: با توجه به اینکه در حالت گذر فرهنگی از سنت به مدرنیته هستیم، تغییر نگرش جوانان متناسب با بافت فرهنگی جامعه نیست.
این کارشناس مشاوره خانواده افزود: همین گذر فرهنگی سبب ایجاد شکاف و فاصله زیادی بین نسل جوان و قدیم جامعه شده و 2 طبقه متضاد را تشکیل داده که رفع این مشکل نیازمند آسیب شناسی دقیق و ارائه راهکارهای مناسب است.
یوسفی فضای اجتماعی در اختیار جوانان را غیر متعارف توصیف کرد و یادآور شد: از تبعات این موضوع، انجام ازدواج های سفید است که هیچگونه تعریف سببی و نسبی در آن وجود نداشته و موجب بدبختی نسل جوان می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه هجوم رسانه ها و فضاهای مجازی به زندگی جوانان یکی دیگر از عوامل کاهش ازدواج و عدم موفقیت در این امر مهم است، تاکید کرد: اکنون برخلاف گذشته، جوانان از فضای واقعی فاصله گرفته و وارد فضایی رسانه ای و غیر واقعی شده اند که باید آنها را به سمت دنیای واقعی هدایت کنیم.
دکترای تخصصی مشاوره خانواده و استاد دانشگاه کردستان بر نبود آموزش، فرهنگ غلط حاکم بر جامعه، عدم خودساختگی و کارآفرینی جوانان به عنوان عوامل تاثیرگذار در کاهش ازدواج تاکید کرد و اظهار داشت: باید این واقعیت را قبول کرد که جوانان را برای کار آماده نکرده ایم یعنی نسل جوان را تن پرور و ناتوان در خود ساختگی تربیت کرده ایم.
یوسفی اضافه کرد: اگر چه دولت در ایجاد شغل ضعیف عمل کرده اما خانواده ها نیز جوانان را خود باور و خود ساخته تربیت نکرده اند تا بتوانند برای خود تلاش کرده و زندگی را مدیریت کنند.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان هم گفت: کاهش آمار ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج موجب نگرانی خانواده ها و مسئولان شده است البته در سال های اخیر کارهای خوبی برای تسهیل در امر ازدواج صورت گرفته ولی خانواده ها نیز باید برای این منظور مشارکت کنند.
فتاحی تغییر نگاه جوانان به ازدواج و زندگی را در بالا رفتن میل آنان به این امر مقدس بسیار مهم دانست و افزود: تغییرات فرهنگی نسل جوان، اختلاف اساسی آنان با نسل گذشته و گریز از قبول تعهد و مسئولیت، مانع انجام ازدواج آسان در میان جوانان شده است.
وی ابراز امیدواری کرد با همکاری ارگان های مرتبط و خانواده ها و با برنامه ریزی صحیح، زمینه های ازدواج معقول و آسان برای جوانان فراهم شود.
سردفتر ثبت ازدواج شماره 6 و شماره 2 طلاق سنندج نیز معتقد است: بعد از مشکلات اقتصادی و شغلی، نبود آموزش و آگاهی در میان خانواده ها و جوانان، اصلی ترین مانع ازدواج است.
برزنجی با اشاره به اینکه براساس آماری در چند سال گذشته گرفته شده، 70 درصد از زنان مایل به فوت شوهرانشان هستند، تاکید کرد: این مهم نشان از نبود آموزش های پیش از ازدواج و عدم آگاهی زوج ها در هنگام انتخاب همسر است.
وی مشکل اساسی اغلب ازدواج های صورت گرفته را نبود آموزش مهارت های زندگی در میان زوج ها دانست و یادآور شد: در مراکز مشاوره بهداشت سه ساعت کلاس مشاوره برگزار می شود که آن هم اغلب به شوخی و خنده سپری می شود بنابراین باید فکری برای ارتقا کمی و کیفی این آموزش ها شود.
جوان سنندجی در سن ازدواج نیز در این رابطه اظهار داشت: همانگونه که قبلا گفتم نبود شغل و درآمد، موجب بی رغبتی و دلزدگی جوانان به امر ازدواج شده و انتقاد شدید نسبت به عملکرد دولت و حاکمیت در این بخش وارد است.
ابراهیمی با بیان اینکه سیاست های اشتباه دولت ها باعث تورم و افزایش بیکاری شده است، اضافه کرد: نقش نظام حاکم بر جامعه بسیار مهم است کما اینکه عدم ثبات بازار، وجود تورم و نبود شغل، عامل ناتوانی جوانان برای اقدام به ازدواج است.
وی بی توجهی دولت نسبت به آموزش به خانواده ها و جوانان را از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش آمار ازدواج دانست و گفت: کمک فقط مادی نیست بلکه باید از طریق آموزش و فرهنگ سازی به ترویج ازدواج در میان جوانان کمک کرد.
بانوی مجرد سنندجی و مدیر سازمان مردم نهاد تلاشگران سلامت هم معتقد است: نبود صداقت و بالا بودن آمار خیانت های زناشویی موجب کاهش اعتماد به مردان در میان زنان شده و همین موضوع، عاملی برای کاهش میل به ازدواج در دختران است.
مولانی دلیل اصلی خیانت ها را نبود آموزش پیش از ازدواج، عدم مشاوره و ناآگاهی زوجین در چگونگی انتخاب همسر دانست و افزود: فشار روانی ناشی از دیدگاه جامعه بر دختران، موجب انجام برخی ازدواج های زود هنگام در میان این قشر شده که در نهایت منجر به بروز مشکل و طلاق می شود.
وی جدا از دولت، خانواده ها را نیز در عدم رغبت جوانان به ازدواج و انجام ازدواج های ناصحیح مقصر دانست و یادآور شد: خانواده ها و والدین به جای درک جوانان و روشن کردن مسایل برای آنان، ابتدا به فکر مسایلی همچون مهریه و تهیه جهیزیه هستند که در اولویت های بعدی قرار دارند.

** آموزش مهارت های زندگی حلقه گمشده در جامعه است
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان یکی از راهکارهای تسریع در امر ازدواج جوانان را آموزش به خانواده ها و والدین اعلام کرد و اظهار داشت: اغلب والدین براساس عادت غلط فقط به فکر تامین نیازهای فرزندان خود هستند و توجه کمی به تربیت صحیح دارند.
وی با بیان اینکه پدر و مادرها از قدیم مسئولیت پذیر بوده و اکنون نیز بیش از حد توان خود به فرزندان خدمت می کنند، تاکید کرد: این در حالی است که آنان باید فرزندان را آموزش داده و آماده پذیرش مسئولیت های اجتماعی کنند لذا آموزش حلقه گمشده امروز در جامعه ما است.
فتاحی نگاه تک بعدی به ازدواج را نادرست خواند و اضافه کرد: نبود شغل تنها مانع سر راه ازدواج جوانان نیست بلکه نیاز است به جوانان حتی در سنین پایین، مدیریت فردی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آموزش داده شود.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان با اشاره به اینکه بعد از خانواده دومین رکن تربیتی آموزش و پرورش است، یادآور شد: در جامعه ما احترام، اعتماد و امید سه حلقه مفقوده است که سرمایه اجتماعی محسوب می شوند و آموزش نیز پیش زمینه همه این موارد است.
وی تاکید کرد: هر کس براساس وظیفه انسانی خود می تواند نسبت به تسهیل ازدواج و فرهنگ سازی در جامعه کمک کند ضمن اینکه همت جمعی دستگاه های اجرایی در سطح استان در بعد حاکمیتی و اجرای برنامه های کاربردی در این زمینه بسیار کمک کننده است.
دکترای تخصصی مشاوره و استاد دانشگاه کردستان هم با اشاره به اینکه در تمام کشورهای دنیا، پیشگیری مهمتر از درمان است، اظهار داشت: باید ضمن فراهم کردن شرایط شغلی برای جوانان، آموزش مهارت های زندگی و زناشویی رایگان قبل از ازدواج به صورت اجباری با کمک بهزیستی و مراکز مشاوره دارای صلاحیت صورت گیرد.
یوسفی با بیان اینکه هیچ ارگان و سازمانی متولی اصلی مشاوره به جوانان و آموزش به خانواده ها در زمینه ازدواج نیست، یادآور شد: نیاز است مانند خیلی از کشورها، وزارت خانواده در ایران هم ایجاد شود تا یک متولی خاص در این زمینه عهده دار مسئولیت باشد.
وی میزان گفتمان عاطفی بین زن و شوهر را در جامعه ایران 10 دقیقه اعلام کرد و افزود: عدم آگاهی زوجین از احساس وظیفه نسبت به همدیگر، باعث بی توجهی آنان به هم و در نهایت بروز خیانت توسط یکی از آنها می شود.
دکترای تخصصی مشاوره خانواده و استاد دانشگاه کردستان تاکید کرد: 90 درصد خیانت های زن و شوهر در جامعه ما ابعاد روانشناختی دارد که آن هم به عدم آموزش و نبود مهارت های زندگی و زناشویی زوجین بر می گردد.
سردفتر ثبت ازدواج شماره 6 سنندج هم چهار مقوله فرد، خانواده، جامعه و حاکمیت را در رفع موانع ازدواج تاثیرگذار دانست و گفت: شاید دولت ابزار و امکانات لازم را در این زمینه نداشته باشد یا به نوعی کم کاری کند بنابراین از آنجایی که جوانان به تنهایی کاری از دستشان بر نمی آید و خانواده ها هم آگاهی لازم را ندارند رسانه ها و افراد آگاه و صاحب نفوذ می توانند در فرهنگ سازی و آموزش نقش بسیار مهمی ایفا کنند.
برزنجی اضافه کرد: نیاز است انسان های آگاه و دغدغه مند، موسسه هایی راه اندازی کرده و به شیوه عملی برای آگاه سازی خانواده ها و جوانان اقدام کنند، پس جامعه و گروه های آگاه و تحصیلکرده باید به فکر باشند.
وی یادآور شد: اگر دغدغه ما درونی و واقعی باشد می توان در زمینه آگاه سازی و آموزش خانواده ها و جوانان گام برداشت و جامعه را اصلاح کرد.
بانوی مسئول انجمن مردم نهاد تلاشگران سلامت نیز نقش صدا و سیما و رسانه ها را در افزایش آگاهی خانواده ها و جوانان برای ازدواجی معقول و به هنگام، بسیار پررنگ دانست و گفت: نیاز است صدا و سیما با حضور کارشناسان و مشاوران خانواده، جلسات آموزشی هفتگی برگزار کند تا بیش از این شاهد کاهش میل به ازدواج در میان جوانان و بالا رفتن آمار طلاق در استان نباشیم.
مولانی نقش آموزشی برنامه های صدا و سیما را بسیار ضعیف ارزیابی کرد و افزود: صدا و سیما به جای پرداختن صرف به برنامه های کم ارزش باید به پخش برنامه های آموزشی و بیان مشکلات و دغدغه های جامعه اقدام کند.
وی یادآور شد: نیاز است ارگان هایی مانند بهداشت و درمان و بهزیستی با کمک سمن ها و مشاوران خانواده، موانع و مشکلات سر راه ازدواج جوانان را واکاوی کرده و با ارائه راهکار در این زمینه کمک کننده تر باشند.
دیگر جوان حاضر در این نشست هم افزایش مهارت آموزی به جوانان برای انتخاب همسر مناسب را ضروری خواند و گفت: صدا و سیما به جای پخش این همه موسیقی و برنامه های کم خاصیت، برنامه هایی را با حضور کارشناسان در مورد مشکلات جوانان و آموزش ازدواج آسان و فرهنگ سازی در این زمینه به نمایش بگذارد.
ابراهیمی خواستار برگزاری جلسات مشاوره قبل از ازدواج در بازه زمانی طولانی و با کیفیت بالا توسط مراکز بهداشت شد و افزود: اغلب زوج ها هیچگونه آگاهی از زندگی مشترک ندارند و در جلسات مشاوره نیز شرکت نمی کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید دغدغه نظام و مردم یکی شود، اظهار داشت: در این صورت است که می توان به راحتی مشکلات مربوط به اشتغال و ازدواج را در میان قشر جوان رفع کرد.
از مباحث مطرح شده در میزگرد می توان به این نتیجه رسید که نبود شغل و کسب درآمد و عدم آگاهی و ضعف آموزش در میان خانواده ها و جوانان، از اصلی ترین موانع ازدواج در میان قشر جوان است و جدا از فراهم کردن شرایط شغلی، اجباری کردن مشاوره پیش از ازدواج، آموزش مهارت های زندگی و حمایت از زوج ها در پنج سال اول زندگی مشترک، برای غلبه بر این مشکلات بسیار ضروری است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.