به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی دوشنبه همزمان با چهارمین روز از هفته دولت در سفری فشرده از طرح های زیرساختی کردستان در حوزه حمل و نقل ، آب و توسعه عدالت اجتماعی بازدید کرد.
در این سفر در خصوص تکمیل برخی طرح های نیمه تمام استان از جمله چهار خطه کردن جاده سنندج – همدان محدوده گردنه صلوات آباد، تامین آب شرب سه شهر منابع آبی استان، ادامه عملیات تکمیل راه آهن همدان به سنندج و تکمیل قطعات کریدور شمال به جنوب کشور تصمیم گیری شد.
معاون رئیس جمهور در جمع خبرنگاران ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهور و هیات دولت به مردم کردستان اظهار داشت: زیرساخت های حوزه حمل و نقل از مسایلی است که باید در این استان مورد توجه جدی باشد.
نوبخت با بیان اینکه راه آهن به عنوان یکی از بخش های زیر ساختی حوزه حمل و نقل این استان در قالب طرح اتصال ریلی استان های غربی به مرکز کشور در حال اجراست اضافه کرد: هم اکنون خط آهن استان کرمانشاه محقق شده و در کردستان نیز در قالب سه قطعه در دست احداث است و تامین اعتبارات آن به صورت جدی و سریع در دستور کار دولت قرار دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه، اجرای کریدور شمال - جنوب را از دیگر طرح های اولویت دار دولت تدبیر و امید در تامین زیرساخت حمل و نقل کشور دانست و تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه سعی می کند اعتبارات مورد نیاز این طرح در محدوده استان کردستان را بطور مناسب تخصیص دهد.
وی در خصوص تحقق وعده های دولت به مردم استان کردستان نیز تاکید کرد: این قول را می دهم که تمام اعتبارات مورد نیاز طرح های استان کردستان از سوی این سازمان تامین شود.
استاندار کردستان به منظور جمع بندی نتایج این سفر در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در این بازدیدها مصوبه تخصیص یک هزار و 760 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل برخی طرح های استان اخذ شد که انتظار می رود دستگاه های اجرایی مربوطه این اعتبارات را تا پایان سال جذب کنند.
بهمن مراد نیا افزود: این میزان اعتبار برای تکمیل تعریض گردنه صلوات آباد، تملک اراضی مورد نیاز ریل گذاری و ادامه عملیات راه آهن همدان سنندج، بهره برداری از 80 کیلومتر کریدور شمال جنوب و کنارگذر شهر سقز هزینه می شود.
وی اضافه کرد: طرح تعریض گردنه صلوات آباد نیازمند 550 میلیارد ریال اعتبار است که رئیس سازمان برنامه و بودجه با تخصیص آن موافقت کرد تا بتوان در دهه مبارک فجر این طرح به صورت کامل به بهره برداری برسد.
استاندار کردستان در خصوص ادامه عملیات راه آهن همدان سنندج نیز گفت: تملک اراضی از مشکلات این طرح است که در سال جاری 350 میلیارد ریال برای تملک اراضی آن تخصیص یافت و 150 میلیارد ریال نیز برای ادامه عملیات مصوب شد.
بهمن مرادنیا اظهار داشت: این طرح هم اکنون نیازمند چهار هزار میلیارد ریال اعتبار است که در این سفر مقرر شد تا پایان سال 1399 این میزان اعتبار برای تکمیل و بهره برداری آن هزینه شود تا سوت قطار نیز در این استان شنیده شود.
وی با بیان اینکه بازدید از کریدور شمال جنوب از دیگر طرح هایی بود که از آن بازدید به عمل آمد اضافه کرد: این طرح هم اکنون با مشکل اعتباری دست و پنجه نرم می کند از این رو برای بهره برداری از 80 کیلومتر آن در دهه فجر به صورت ضرب العجل 500 میلیارد ریال اعتبار تصویب شد.
وی گفت: این 80 کیلومتر نیازمند یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار است که بقیه نیاز آن از محل اوراق قرضه و سایر منابع وزارت راه و شهرسازی تامین می شود.
استاندار کردستان افزود: تعیین تکلیف تامین آب شرب بیجار، قروه و دهگلان از منابع سدهای استان از دیگر نتایج این سفر یک روزه بود که مقرر شد این امکان بر اساس ماده 23 قانون بودجه بررسی شود.
وی با بیان اینکه در این سفر در مورد تملک اراضی سد چراغ ویس سقز و کنارگذر این شهر نیز تصمیم گیری شده اظهار داشت: برای تکمیل کنارگذر سقز 50 میلیار ریال و تملک اراضی سد چراغ ویس این شهرستان نیز 160 میلیارد ریال تامین اعتبار شده است.
به گزارش ایرنا پروژه چهار خطه کردن محور سنندج - همدان در گردنه صلوات آباد به طول 21 کیلومتر در سه قطعه اجرا می شود که تاکنون 87 میلیارد ریال آن تامین اعتبار شده و از 62 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
وزارت راه و شهرسازی از بابت اجرای این طرح 150 میلیارد ریال برای اصلاح و 100 میلیارد ریال برای آسفالت به پیمانکار بدهی دارد که در این سفر تمام اعتبار مورد نیاز آن تامین شد.
این طرح از ابتدای سال 95 شروع شد و با توجه به اهمیت آن در بحث زیرساخت های حمل و نقل استان کردستان اتمام و بهره برداری از آن به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.
کریدور شماره 10 کشور مشهور به کریدور شمال - جنوب که بندر امام خمینی (ره) را به مرز بازرگان متصل می کند به طول یک هزار و 482 کیلومتر در پنج استان کشور احداث می شود که تا کنون 314 کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده و 501 کیومتر نیز در دست احداث است. همچنین 85 کیلومتر آن در دست مطالعه و 582 کیلومتر آن نیز هنوز اجرایی نشده است.
کردستان در بین پنج استان کشور با 320 کیلومتر بیشترین میزان از کریدور شمال - جنوب را به خود اختصاص داده که با احداث این میزان بزرگراه شهرستان های جنوب و شمال این استان به هم متصل می شوند.
با توجه به اینکه شاخص های برزگراهی استان کردستان در کل کشور کمترین میزان برخورداری را دارد اتمام این طرح برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل این استان حیاتی است.
تا کنون حدود 171 کیلومتر از 320 کیومتر کریدور مذکور در کردستان زیر بار ترافیک رفته و اگر 80 کیلومتر در دست احداث که از 60 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است به بهره برداری برسد می تواند سهم قابل توجهی در تکمیل زیرساخت های حمل نقل این استان داشته باشد.
پروژه خط آهن همدان - سنندج نیز به طول 150 کیلومتر در سه قطعه 64، 56 و 30 کیلومتری در حال اجرا است و در مجموع از لحاظ زیرسازی 58 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است تا 2 سال و نیم دیگر به بهره برداری برسد.
تاکنون نزدیک به یک هزار میلیارد ریال برای زیرسازی این پروژه هزینه شده و بیش از چهار هزار میلیارد ریال برای اتمام زیرسازی، ریل گذاری و ساخت ایستگاه های پروژه خط آهن همدان - سنندج اعتبار نیاز است.
شاخص های کردستان در حوزه دسترسی به بزرگراه حدود یک دوم کشور است که انتظار می رود با طرح های در حال اجرا، این میانگین در افق 1399 به شاخص کشوری نزدیک شود.
توسعه زیرساخت های دسترسی از مهمترین مطالبات مردم کردستان است که اجرای همزمان هشت هزار و 800 میلیارد ریال طرح بزرگراهی در این استان، نشان از توجه دولت به این مطالبه مردم است.
طرح بازآفرینی شهری و احیای بافت فرسوده از دیگر طرح هایی بود که نوبخت در جریان سفر خود از آن بازدید کرد که مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در این بازدید اظهار داشت: اجرای این طرح در هفت شهر استان در برنامه کاری قرار گرفته است.
شهرام ملکی گفت: هم اکنون در 12 هزار هکتار از بافت فرسوده این شهرها نزدیک به 920 هزار نفر جمعیت ساکن هستند که شامل سکونت 51 درصد جمعیت شهرها در 27 درصد مساحت شهرها می شود.
وی افزود: در سال 96 طرح های مختلفی را برای اجرای بازآفرینی شهری به میزان 230 میلیارد ریال طرح تعریف شده اما با مشارکت سایر دستگاه ها از جمله آب و فاضلاب مجموع کارهای انجام شده به 40 میلیارد ریال می رسد.
وی گفت: ناحیه منفصل شهری 75 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده از محله های مورد نظر طرح احیای بازآفرینی شهری است که تنها برای تکمیل زیرساخت های ارتباطی، خدماتی و فرهنگی آن در قالب این طرح 115 میلیارد ریال هزینه می شود.
طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 1395، جمعیت کردستان یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر است که از این تعداد 70.8 درصد در مناطق شهری و 29.2 درصد هم در مناطق روستایی استان ساکن هستند.
3034/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.