جلال الدین سلیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح احیای بافت فرسوده از سال 95 شروع شده و این استان تا سال 97 یک هزار و 973 واحد سهمیه گرفته است.
وی اضافه کرد: از این تعداد 822 واحد از سوی دستگاه های متولی به بانک معرفی شده و 556 مورد نزدیک به 50 درصد منجر به عقد قرارداد شده است.
او یادآور شد: سهم استان در سال 97 از محل اجرای طرح بافت فرسوده 300 واحد بوده که تا کنون 141 نفر به بانک معرفی و 56 مورد از این تعداد نیز منجر به عقد قرارداد شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه بقیه متقاضیان معرفی شده در شرف عقد قرارداد هستند پیش بینی می شود در سال جاری تمامی طرح ها از محل سهمیه 97 منجر به قرارداد شود.

** عدم ارتباط افقی دستگاه ها چالش بافت فرسوده است
مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان با اشاره به روند اجرای مشکلات بافت فرسوده گفت: هماهنگی های لازم بین اداره های مرتبط با بافت فرسوده در استان در مسیر خود قرار نگرفته و ارتباط افقی بین آنان کامل نشده است.
سلیمی گفت: در این بین برخی از دستگاه های مرتبط شرح وظایف تحقق این طرح را به صورت تک دستگاهی می بینند و تعامل آنچنانی با باقی اداره ها ندارند.
وی با اشاره به اینکه بانک مسکن در بافت فرسوده به عنوان مجری تامین منابع مالی است اظهار داشت: مقرر شده متقاضیان با همکاری همدیگر در این بافت ها اقدام به تجمیع اسناد مالکیت کرده تا از تسهیلات بیشتری بهره مند شود.
او گفت: اما عدم موافقت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با درخواست تجمیع اسناد مالکیت متقاضیان یکی از چالش های این طرح و به سرانجام رسیدن ماموریت بانک مسکن است.

** بانک مسکن به دنبال ورود بخش خصوصی در احیای بافت فرسوده است
مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان با اشاره به اینکه احیای بافت فرسوده از سال گذشته در قالب طرح بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گرفته است یادآور شد: بافت فرسوده از طرح هایی است باید با همکاری و مشارکت بخش خصوصی انجام شود از این رود بانک مسکن از تمامی سرمایه های این بخش به صورت ویژه استقبال می کند.
سلیمی خاطر نشان کرد: شرکت سرمایه گذاری بانک مسکن نیز به عنوان بخش خصوصی وارد این بخش شده و در نظر دارد در سه لکه شهری شامل منطقه غفور، ننله و شیخان سنندج اقدام به سرمایه گذاری کند.
وی افزود: این شرکت احداث 200 واحد مسکونی در این سه منطقه بافت فرسوده سنندج را با همکاری اداره کل راه و شهرسازی کردستان به نمایندگی از سازمان ملی زمین و مسکن را احداث می کند.

** اقدام زیرساختی در بافت های ناکارآمد به سرانجام نرسیده است
مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان ساماندهی ساخت و سازها و ابنیه ها در بافت ناکارامد و نواحی منفصل شهری را از دیگر ماموریت ها طرح بازآفرینی شهری اعلام کرد و گفت: در این بخش نیز اقدامات دستگاه های متولی در خصوص تکمیل زیرساخت های به سرانجام نرسیده است.
سلیمی گفت: صدور سند و نقشه کشی مجدد معابر از جمله اقدامات زیربنایی لازم در نواجی منفصل شهری برای اجرای طرح بازآفرینی است که تا کنون در اقدامی در این صروت انجام نشده است.
به گزارش ایرنا، طرح بازآفرینی شهری در بخش های مختلف از جمله ساماندهی محلات و ساخت مساکن محله های بافت فرسود، نواحی منفصل شهری و بافت تاریخی جدید اجرا می شود.
علاوه بر برنامه ریزی برای ساخت 200 واحد مسکونی توسط بانک مسکن در طرح بازآفرینی شهری در سنندج در قالب 11 طرح با 176 میلیارد و 750 میلیون ریال اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی در چهار نواحیه منفصل نایسر، فرجه، تقتقان، حسن آباد و یک محله تاریخی آغه زمان در حال اجراست.
بانک مسکن در استان کردستان دارای 24 شعبه است که 10 مورد از این شعبات در شهر سنندج و 14 مورد نیز در سایر شهرستان ها خدمات رسانی می کنند.
سالانه 250 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در کشور هزینه می شود که 100 هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار از سوی بخش خصوصی، 70 هزار میلیارد ریال از سوی شهرداری ها و 80 هزار میلیارد ریال نیز از سوی دولت هزینه می شود که اعتبار تمام طرح های اجرا شده در کردستان از محل منابع دولتی تامین شده است.
هم اکنون 30 درصد جمعیت شهری کشور شامل 19 میلیون نفر از 56 میلیون نفر جمعیت شهری در مناطق و محلاتی با بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می کنند و این میزان در استان کردستان حدود 50 درصد از جمعیت یک میلیون و 600 هزار نفری است.
در سال 90 و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته و به گسترش پدیده حاشیه نشینی و روی آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.
نایسر، ننله و حسن آباد، تقتقان، فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره) و محله در قلعه، محله تازه آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان است که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می شوند.
در استان کردستان می توان از سنندج و مریوان به عنوان 2 شهری که بیشترین میزان حاشیه نشینی را دارند، نام برد اگر چه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.
3034/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.